Experience report in the implementation of school gardens in elementary and higher education

Authors

  • Fabiana Rodrigues da Silva Universidade Federal Rural do Semiárido
  • Airton Rodrigues dos Santos Prefeitura Municipal de Itajá
  • Vanessa Cláudia Vasconcelos Segundo Universidade Estadual do Ceará
  • Eveline Nogueira Lima Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-61120

Keywords:

Professional Education, Environmental Education, Implantation, Didactic tool, Agroecology

Abstract

A vegetable garden is an area, usually of small extension, where the cultivation of the most diverse agricultural crops can be carried out, such as legume, submitted to intensive production management. The objective of this work was to evaluate the implantation and development of organic gardens in different didactic uses, considering different levels of education: basic education and higher education. Questionnaires were applied in both places of implementation of the gardens, and after tabulating these data, it was possible to conclude that in basic education, the garden had the effect of raising awareness of environmental education. As for higher education, it served as professional technical training for future agroecologists in training. Therefore, the establishment of gardens is an active teaching methodology that can be used at different levels of education and with different objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Rodrigues da Silva, Universidade Federal Rural do Semiárido

PhD student in Plant Science, Federal Rural University of the Semi-Arid, State of Rio Grande do Norte, Brazil.

Airton Rodrigues dos Santos, Prefeitura Municipal de Itajá

Specialist in Environmental Management, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte, Campus Natal Central, State of Rio Grande do Norte, Brazil; head of the Department of the Environment at the Municipality of Itajá, State of Rio Grande do Norte, Brazil.

Vanessa Cláudia Vasconcelos Segundo, Universidade Estadual do Ceará

PhD in Agronomy (Phytotechnics), Federal University of Ceará, State of Ceará, Brazil.

Eveline Nogueira Lima, Universidade Federal do Ceará

PhD in Agronomy ((Phytotechnics), Federal University of Ceará, State of Ceará, Brazil.

References

ARAÚJO, A. et al. Projeto de horta orgânica para uma unidade escolar da rede pública de ensino do município do Rio de Janeiro, RJ. Revista Presença, Rio de Janeiro, v. 3, n. 8, p. 25-36, jul. 2017. Disponível em: https://revistapresenca.celsolisboa.edu.br/index.php/numerohum/article/view/106. Acesso em: 25 ago. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 30 set. 2019.

CRIBB, S. L. S. P. Contribuições da educação ambiental e horta escolar na promoção de melhorias ao ensino, à saúde e ao ambiente. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v. 3, n. 1, p. 42-60, abr. 2010. Doi: 10.22409/resa2010.v3i1.a21103. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21103. Acesso em: 30 maio 2019.

CYPRIANO, R. J. et al. Horta escolar: um laboratório vivo. Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo, v. 20, n. 42, set. 2018. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=1400. Acesso em: 10 ago. 2021.

ENO, É. G. J.; LUNA, R. R.; LIMA, R. A. Horta na escola: incentivo ao cultivo e a interação com o meio ambiente. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, Santa Maria, v. 19, n. 1, p. 248-253, jan. 2016. Doi: 10.5902/22361170. Disponível em: https://redib.org/Record/oai_articulo1039339-horta-na-escola-incentivo-ao-cultivo-e-a-intera%C3%A7%C3%A3o-com-o-meio-ambiente. Acesso em: 30 maio 2021.

LEITE, A. L. C. C. Hortas na escola como ferramenta de ensino na educação ambiental: uma análise bibliométrica. 2020. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em práticas Educacionais em Ciências e pluralidade) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos-PR, 2020. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br:8080/jspui/handle/1/25225. Acesso em: 30 mar. 2019.

LIZ, R. S. Etapas para o planejamento e implantação de horta urbana. Comunicado Técnico, Brasília, v. 9, n. 1, p. 1-12, dez. 2016. Disponível em: https://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/bitstream/doc/780884/1/cot39.pdf. Acesso em: 30 mar. 2019

MARTINELLI, S. S.; CAVALLI, S. B. Alimentação saudável e sustentável: uma revisão narrativa sobre desafios e perspectivas. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 11, nov. 2019. Doi: 10.1590/1413-812320182411.30572017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/z76hs5QXmyTVZDdBDJXHTwz/?lang=pt. Acesso em: 30 maio 2019.

MAURICIO, C. C. Desenvolvimento Sustentável - Estudo de caso: projeto modelo de horta urbana comunitária em uma superquadra do Distrito Federal utilizando a biofilia. 2020. 66 f. Relatório Final de Pesquisa (Iniciação científica) – Faculdade de Tecnologia e Ciências Sociais Aplicadas, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2020. Disponível em: https://www.publicacoesacademicas.uniceub.br/pic/article/view/7487. Acesso em: 25 ago. 2021.

NASCIMENTO, C. A. S. et al. A migração do campo para os centros urbanos no Brasil: da desterritorialização no meio rural ao caos nas grandes cidades. In: CONGRESSO INTERNACIONAL FOMERCO - INTEGRAÇÃO REGIONAL EM TEMPOS DE CRISE: DESAFIOS POLÍTICOS E DILEMAS TEÓRICOS, 16., 2017, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2017. Disponível em: http://www.congresso2017.fomerco.com.br/resources/anais/8/1502235198_ARQUIVO_fomerco_AMIGRACAODOCAMPOPARAOSCENTROSURBANOSNOBRASIL.pdf. Acesso em: 9 set. 2019.

OLIVEIRA, J. A. C. A relevância e os usos da horta no ensino de ciências nas escolas do Campo de Torres-RS. 2018. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação do Campo) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Campus Litoral Norte, Tramandaí, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/181658. Acesso em: 1 jun. 2019.

ONU NEWS. ONU prevê que cidades abriguem 70% da população mundial até 2050. Nações Unidas, 19 de fevereiro de 2019. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2019/02/1660701. Acesso em: 25 ago. 2021.

O’REILLY, É. M. Agricultura urbana: um estudo de caso do Projeto Hortas Cariocas em Manguinhos, Rio de Janeiro. 2014. 87 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Ambiental) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: http://repositorio.poli.ufrj.br/monografias/monopoli10009377.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.

SILVA, R. S.; SCALABRIN, R. Relato de experiência do PIBID da escola municipal de ensino fundamental Juan Pablo: horta educativa com base na interdisciplinaridade. Pesquisas e Práticas Educativas, Ilha Solteira, v. 1, p. 1-16, 2020. Doi: 10.47321/PePE.2675-5149.2020.1.e202021. Disponível em: https://epf.unesp.br/pepe/index.php/pepe/article/view/40. Acesso em: 21 ago. 2021.

SIMONETTI, E. R. S.; LOPES, S. R.; OLIVEIRA, A. C. S. Relato de experiência: projeto de extensão agricultura urbana, hortas orgânicas com materiais recicláveis em pequenos espaços. Revista Craibeiras de Agroecologia, Rio Largo, v. 1, n. 1, 2017. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/era/article/view/3656. Acesso em: 21 ago. 2021.

Published

2021-12-30

How to Cite

SILVA, F. R. da .; SANTOS, A. R. dos; SEGUNDO, V. C. V.; LIMA, E. N. Experience report in the implementation of school gardens in elementary and higher education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 20, n. 3, p. 359–375, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-61120. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61120. Acesso em: 12 nov. 2024.