Health education with quilombola adolescents as a peace-building strategy
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-60344Keywords:
Violence, Health vulnerability, African Continental Ancestry Group, AdolescentAbstract
The objective of this work is to report the extension experience in a public school with quilombola adolescents with health education as a strategy for peace- building. The methodology considered the use of the participatory method and the development of ludic activity among adolescents aged between 11 and 18 years, belonging to a municipal school in the quilombola rural black community located in the rural area of Feira de Santana-Ba. It resulted in the development of activities that favored the promotion of self-esteem, racial self-affirmation, the recovery of the identity of black adolescents, contributing to the empowerment to face racism/violence and the reinforcement of peace-building strategies. The methodology used made it possible for students to approach the new form of activity. We understand the probable factors that motivate violence among adolescents and we see the need for continuing educational activities.
Downloads
References
ALBERTI, G. F. et al. Educação popular trabalhada em oficinas de saúde: a sexualidade durante o adolescer. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 75-81, jan./jun. 2014. Doi: 10.14393/REP-v13n12014-art06. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/24871/14615. Acesso em: 7 abr. 2021.
ALMEIDA, S. L.de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
ALVES, T. de A. et al. Identidade étnica: percepção de adolescentes quilombolas. Unimontes Científica, Montes Claros, v. 19, n. 1, jan./jun. 2017. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/2054. Acesso em: 25 mar. 2021.
ARAÚJO, J. de A. Racismo, violência e direitos humanos: pontos para o debate. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, Bauru, v. 2, n. 2, p. 75-96, jun. 2014. Disponível em: https://www3.faac.unesp.br/ridh/index.php/ridh/article/view/177. Acesso em: 25 mar. 2021.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.mdh.gov.br/todas-as-noticias/2019/maio/governo-federal-lanca-nova-edicao-do-estatuto-da-crianca-e-do-adolescente-eca/ECA2019digital.pdf. Acesso em: 25 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Articulação Interfederativa. Temático Saúde da População Negra. Brasília: Ministério da Saúde, 2016. Disponível em:
http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/tematico_saude_populacao_negra_v._7.pdf. Acesso em: 25 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Proteger e cuidar da saúde de adolescentes na atenção básica. 2. ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2018a. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/proteger_cuidar_adolescentes_atencao_basica_2ed.pdf. Acesso em: 25 mar. 2021.
BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos. Secretaria Nacional de Proteção dos Direitos da Criança e Adolescente. Violência contra crianças e adolescentes: análise de cenários e propostas de políticas públicas. Brasília: Ministério dos Direitos Humanos, 2018b. Disponível em: https://www.mdh.gov.br/biblioteca/consultorias/conada/violencia-contra-criancas-e-adolescentes-analise-de-cenarios-e-propostas-de-politicas-publicas.pdf. Acesso em: 25 mar. 2021.
CORRÊA, P. M. et al. Vivências em promoção da saúde: articulando saberes com estudantes de escolas públicas. Extensio, Florianópolis, v. 12, n. 19, p. 14-24, set. 2015. Doi: 10.5007/1807-0221.2015v12n19p14. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1807-0221.2015v12n19p14. Acesso em: 10 mar. 2021.
GONÇALVES, L. F. F. et al. Promoção de saúde com adolescentes em ambiente escolar: relato de experiência. Sanare, Sobral, v. 15, n. 2, p. 160-167, jun./dez. 2016. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1051. Acesso em: 25 mar. 2021.
LACERDA, R. dos S.; SILVA, G. M. da. Reterritorialização, conflitos ambientais e saúde em comunidades quilombolas de Sergipe. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as, v. 8, n. 18, p. 239-254, nov. 2015-fev. 2016. Disponível em:
https://www.academia.edu/23238221/reterritorializa%c3%87%c3%83o_conflitos_ambientais_e_sa%c3%9ade_em_comunidades_quilombolas_de_sergipe. Acesso em: 25 mar. 2021.
MALÁGON- OVIEDO, R. A., CZERESNIA D. O conceito de vulnerabilidade e seu caráter biossocial. Interface, Botucatu, v. 19, n. 53, p. 237-249, abr./jun. 2015. Doi: 10.1590/1807-57622014.0436. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/icse/v19n53/1807-5762-icse-1807-576220140436.pdf. Acesso em: 19 maio 2021.
MALTA, D. C. et al. Fatores de risco e proteção de doenças e agravos não transmissíveis em adolescentes segundo raça/cor: Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 247-259, 2017. Doi: 10.1590/1980-5497201700020006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepid/a/TTCxh4NvTJwTx3jH5xJmbvt/?lang=pt. Acesso em: 25 mar. 2021.
OLIVEIRA, A. K. M. de et al. Ações educativas em saúde voltadas ao adolescente: um relato de experiência. Extensio, Florianópolis, v. 13, n. 23, p. 135-141, set. 2016. Doi: 10.5007/1807 - 0221.2016v13n23p135.. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1807-0221.2016v13n23p135/32687. Acesso em: 10 mar. 2021.
MOREIRA, K. F. A. et al. Perfil das crianças e adolescentes vítimas de violência. Rev enferm UFPE [on-line], Recife, v. 11, n. 11, p. 4410-4417, nov. 2017. Doi: 10.5205/reuol.23542-49901-1-ED.1111201718. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1031930. Acesso em: 25 mar. 2021.
NEV. Núcleo de Estudos da Violência. Prevenindo a violência juvenil: um panorama das evidências, 2015. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/181008/9789241509251-por.pdf. Acesso em: 25 mar. 2021.
PATIAS, N. D.; SILVA, D. G. da; DELL’AGLIO, D. D. Exposição de adolescentes à violência em diferentes contextos: relações com a saúde mental. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 24, n. 1, p. 205-218, 2016. Doi: 10.9788/TP2016.1-14. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2016000100010. Acesso em: 25 mar. 2021.
SANTANA, R. P. de; SANTANA, J. S. da S. Marcas e prejuízos da violência contra crianças e adolescentes segundo profissionais de hospitais públicos. Rev enferm UFPE [on-line], Recife, v. 9, supl. 1, p. 431-439, 2015. Doi: 10.5205/reuol.5221-43270-1-RV.0901supl201523. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/viewFile/10356/11077. Acesso em: 25 mar. 2021.
REICHENBACH, J. P.; FONSECA, D. G. A cultura de paz na percepção dos professores de educação física de uma escola da rede estadual de ensino do Rio Grande do Sul. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 331-346, set. 2016. Doi: 10.5007/2175-8042.2016v28n48p331. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p331. Acesso em: 25 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Vanessa Cedraz dos Santos, Aisiane Cedraz Morais, Sinara de Lima Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.