The use of websites in teaching practice and their challenges in the formation of autonomous learning

Authors

  • Andressa Garcia Castilho Universidade Federal de Uberlândia https://orcid.org/0000-0001-8777-783X
  • Juliana de Araújo e Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-60249

Keywords:

Information technologies, Autonomous learning, Teaching practice, Basic Education

Abstract

This work aims to analyze the use of information and communication technologies in pedagogical practice, as well as encouraging the development of autonomous learning. The methodology used in this research is qualitative. Altogether, 6 school managers, 2 teachers and 18 students from the Municipal Network of Uberlandia participated in this work. For that, we used Google Sites as a didactic tool in our pedagogical strategies for teaching reading to a fourth grade class of elementary school, during the last semester of 2019. This production took place in an institution that serves from Early Childhood Education to the fifth year of elementary school. This account is based on Smith (1989) and Kleiman’s (1989) theoretical conceptions of reading teaching, among others. In addition, we present the perspectives on education and technology quoted by Moran, Masetto, Behens (2000) and Prensky (2001).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Garcia Castilho, Universidade Federal de Uberlândia

PhD student in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; professor in the Initial and Continuing Education (FIC) course under the Novos Caminhos Program, Triângulo Mineiro Federal Institute of Education, Science and Technology, Campus Uberlândia, State of Minas Gerais, Brasil.

Juliana de Araújo e Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro

Master degree student in Technological Education, Federal Institute of Education, Science and Technology of the Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional de Informática na Educação (ProInfo): recomendações gerais para a preparação dos Núcleos de Tecnologia Educacional. Brasília, DF: MEC, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/acessibilidade-sp-940674614/271-programas-e-acoes-1921564125/seed-1182001145/13156-proinfo-integrado. Acesso em: 15 mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 15 mar. 2021.

CHARTIER, R. Aventura do livro do leitor ao navegador. São Paulo: Editora Unesp, 1999.

DARELLI, L. E. Telecentro como instrumento de inclusão digital para o E-gov brasileiro. Florianópolis: Telesc, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GIANSANTI. F. Tecnologia e sociedade no Brasil contemporâneo. São Paulo: Global, 2004.

GÓMEZ, C. V; LAZO, C. M. Modelo de integración educomunicativa de “apps” móviles para la enseñanza y aprendizaje. Revista de Medios y Educación, Sevilla, n. 46, p. 137-153, 2015. Doi: 10.12795/pixelbit.2015.i46.09. Disponível em: http://acdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/p46/09.pdf. Acesso em: 1º abr. 2021.

KLEIMAN, A. Leitura: ensino e pesquisa. Campinas, SP: Pontes, 1989.

LIBÂNEO. J. C. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MORAN, J. M.; MASETTO, M.; BEHENS, M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2000.

PISTRAK, M. M. Fundamentos da escola do trabalho. Tradução de Daniel Aarão Reis Filho. São Paulo: Expressão Popular, 2000.

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On The Orizon, v. 9, n. 5, Oct. 2001. Doi: 10.1108/10748120110424816. Disponível em:

http://www.hfmboces.org/hfmdistrictservices/techyes/prenskydigitalnatives.pdf. Acesso em: 14 jul. 2017.

SILVA, E. T. da. Elementos da pedagogia da leitura. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

SMITH, F. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Tradução de Daíse Batista. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

SOARES, I. de O. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 19, p. 12-24, 2002. Doi: 10.11606/issn.2316-9125.v0i19p12-24. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36934. Acesso em: 16 mar. 2021.

UNESCO. Relatório para a Unesco da comissão internacional sobre educação para o século XXI: educação um tesouro a descobrir. Disponível em:

http://ftp.infoeuropa.eurocid.pt/database/000046001-000047000/000046258.pdf. Acesso em: 17 mar. 2020.

ZATTI, V. Autonomia e educação em Immanuel Kant e Paulo Freire. Porto Alegre: Editora PUCRS, 2007.

Published

2021-12-30

How to Cite

CASTILHO, A. G.; SILVA, J. de A. e. The use of websites in teaching practice and their challenges in the formation of autonomous learning. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 20, n. 3, p. 344–358, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-60249. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/60249. Acesso em: 25 aug. 2024.