The problem of remote education in countryside education in the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-59101

Keywords:

Rural education, Remote Teaching, Social isolation

Abstract

The objective was to investigate how the students of a State Countryside School have developed their activities in the context of Remote Education due to the pandemic of Covid-19, as well as their possibilities and limitations, given the problem of access to technological resources. The data were collected from the application of a questionnaire and analyzed in the light of the Textual Discursive Analysis. Fourteen students regularly enrolled in Elementary and High school participated in this research. The analysis of the data resulted in the establishment of three emerging categories: 1. Characteristics of the research participants; 2. Understanding of Remote Education; and 3. Future expectations in post-pandemic education. Even having access to some technological tools, students do not have access to the internet, which makes Remote Teaching activities difficult. The importance of the teacher's physical presence in the classroom was emphasized, including focusing on his interaction with students and between students in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Luis Friedrich, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Master degree student in Teaching, State University of Northern Paraná, State of Paraná, Brazil; member of the Research Group on Teaching and Teacher Training (GPEFOP) and Interdisciplinary Laboratory for Research and Teaching of Botany and Environmental Education (LIPEBEA); server of the Paraná State Department of Education, Regional Education Nucleus of Cornélio Procópio, State of Paraná, Brazil.

Kathilene Regina da Silva, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Master degree student in Teaching, State University of Northern Paraná, State of Paraná, Brazil; interpreter teacher at the Department of Education of the State of Paraná and QPM of the Government of the State of Paraná, Brazil.

Annecy Tojeiro Giordani, Universidade Estadual do Norte do Paraná

PhD in Psychiatric Nursing, School of Nursing of Ribeirão Preto, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship in Health Sciences at the same institution; associate professor at the State University of Northern Paraná, State of Paraná, Brazil; leader of the Multidisciplinary Research Group on Teaching (GPEMEN).

Maria Aldinete de Almeida Reinaldi Reinaldi, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Master in Teaching, State University of Northern Paraná, State of Paraná, Brazil; professor and coordinator of the Technical Administration Course (QPM), Secretary of Education of the State of Paraná, Brazil.

References

ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma educação do campo. Petrópolis-RJ: Vozes, 2011.

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 15 maio 2020.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigações qualitativas em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-denovembro-de-2010/file. Acesso em: 10 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Panorama da educação do campo. Brasília: INEP/MEC, 2007. Disponível em: http://www.inep.gov.br. Acesso em: 23 set. 2020.

CALDART, R. S. Por uma educação do campo. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

FREIRE, P. Das relações entre a educadora e os educandos. São Paulo: Olho d’água, 1991.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GHEDIN, E.; NASCIMENTO, G. R.; SANTOS, J. R. A. O Pronera como política de inclusão social no mundo do trabalho educativo. In: GHEDIN, E. (org.). Educação do campo: epistemologia e práticas. São Paulo: Cortez, 2012. p. 361-372.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

MOLINA, M. C.; SÁ, L. M. Educação do campo. In: ALENTEJANO, P. et al. Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí. 2011.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, 2020. Doi: 10.5216/revufg.v20.63438. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 15 fev. 2020.

NASCIMENTO, P. M. et al. Nota Técnica n. 88 (Disoc): Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Brasília: IPEA, 2020. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10228. Acesso em: 15 fev. 2020.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT - OECD. Supporting the continuation of teaching and learning during the COVID-19 Pandemic: annotated resources for online learning. 2020. Disponível em: https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/supporting-the-continuation-of-teaching-and-learning-during-the-covid-19-pandemic.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE - OPAS/ ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE – OMS. Folha informativa COVID-19. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em: 15 jun. 2021.

PARANÁ. Decreto nº 4.320, de 23 de março de 2020. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=391472. Acesso em: 26 set. 2020.

PARANÁ. Conselho Estadual de Educação. Deliberação nº 01/2020, aprovado em 31 de março de 2020. Disponível em: http://www.cee.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/Deliberacoes/2020/deliberacao_01_20.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.

SANTOS, E. EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, ago. 2020, online. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119. Acesso em: 6 out. 2020.

SIMÕES, W.; TORRES, M. R. Educação do campo: por uma superação da educação rural no Brasil. 2011. 15 f. Monografia (Especialização em Educação do Campo-EaD ) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011.

TEIXEIRA, M. F. A luta dos movimentos sociais camponeses pela educação e sua concepção de formação de educadores do campo. In: CAVALCANTI, C. R.; COUTINHO, A. F. (org.). Questão agrária, movimentos sociais e educação do campo. Curitiba, Paraná: CRV, 2012. p. 133-148.

Published

2021-08-31

How to Cite

FRIEDRICH, J. L.; SILVA, K. R. da .; GIORDANI, A. T. .; REINALDI, M. A. de A. R. The problem of remote education in countryside education in the Covid-19 pandemic. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 20, n. 2, p. 101–114, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-59101. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/59101. Acesso em: 22 nov. 2024.