Dialogue as a formative strategy

perspectives from Popular Health Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-56013

Keywords:

Formation, Knowledge sharing, PNEPS-SUS, Covid-19

Abstract

This manuscript aims to reflect about the challenges and possibilities that arise in the field of health education in a context in which dialogue, a fundamental principle of popular education, becomes challenging due to a scenario of radicalized opinions, regression in public policies of formation and physical distance due to the pandemic. Throughout the text, we seek to present strategies and initiatives that have been consolidated in the context of Popular Health Education and formation field in the face of so many uncertainties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luanda de Oliveira Lima, Oswaldo Cruz Foundation

PhD student in Public Health, Fernandes Figueira Institute, Oswaldo Cruz Foundation, State of Rio de Janeiro, Brazil; member of the Coordination Group of the GT EPS/ABRASCO.

Renata Pekelman, University of Vale dos Sinos

Master in Education, Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil; professor of the undergraduate course in Medicine, University of Vale dos Sinos, State of Rio Grande do Sul, Brazil; family and community physician at the Community Health Service at Hospital Nossa Senhora da Conceição, Porto Alegre, State of Rio Grande do Sul, Brazil; member of the GT EPS/ABRASCO Coordination Group.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (PNEPS-SUS). Brasília: MS, 2013. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 28 maio 2020.

CRUZ, P. J. S. C. Extensão popular: a reinvenção da universidade. In: VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C. (org.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: HUCITEC; João Pessoa: Editora da UFPB, 2011. p. 40-61.

FERNANDES, C.; Amorosidade. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 37-39.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários às práticas educativas. 29. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004. 148p.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987. 184p.

MACHADO, R. C. F. Autonomia; In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 53-54.

PEKELMAN, R. 14 de setembro. In: DICKMANN, Ivo; DICKMANN, Ivanio (org.). 365 dias com Paulo Freire. São Paulo: Diálogos Freirianos, 2019. p. 430-432.

RODRIGUES, R. P. et al. Educação popular em saúde: construindo saberes e práticas de cuidado através do EDPOPSUS. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 19, n.1, p. 219-229, jan.-abr. 2020. Doi: 10.14393/REP-v19n12020-49315.

TROMBETTA, S.; TROMBETTA, L. C. Ética. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 166-168.

Published

2020-07-13

How to Cite

LIMA, L. de O.; PEKELMAN, R. . Dialogue as a formative strategy: perspectives from Popular Health Education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 290–297, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-56013. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/56013. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)