New views in popular education
one project, two works and the same path towards the systematization of knowledge, knowledge and pedagogical practice
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-55742Keywords:
Popular Education, Novos Olhares project, Written language, Scientific article, Editorial projectAbstract
Between the pedagogical practice in popular education and the written systematization there is a common distance caused by a daily dynamic that leads educators to the non-written record of their pedagogical and educational achievements. This text analyzes the books Educação Dialogada and Embarca(Ações) on Art and Education, works published by the non-governmental organization Maré Produções Artísticas e Educacionais, headquartered in the city of João Pessoa, State of Paraíba, Brazil, through the Editorial Project Novos Olhares. This project has the characteristic to stimulate the written language of teachers and encourage new authors to write about their pedagogical achievements in the perspective of popular education. Two works and a path towards the systematization of pedagogical and educational practices registered in written language aiming at the expansion of knowledge.
Downloads
References
CANANÉA, F. A. A. L. C. (org.). Educação dialogada. João Pessoa: Imprell, 2012.
CANANÉA, F. A. A. L. C. Educação popular e identidade cultural. João Pessoa: Imprell, 2016.
CANANÉA, F. A. A. L. C. (org.). Embarca(ações) sobre arte e educação. João Pessoa: Imprell, 2012.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 15. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MARÉ. Maré Produções Artísticas e Educacionais. Disponível em: http://mareproducoes.blogspot.com/. Acesso em: 5 abr. 2019.
OLIVEIRA, A. de F.; CANANÉA, F. A. A. L. C. Os três primeiros livros da Maré. Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 19, n. 12, jun. 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/12/os-tres-primeiros-livros-da-mare. Acesso em: 17 abr. 2020.
OLIVEIRA, A. de F. Educação popular e empoderamento crítico: navegando no Projeto Compartilhando Saberes da ONG Maré. 2020. 310 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020. Disponível em: https://sig-arq.ufpb.br/arquivos/2020149087f05a2212577e155bae30393/Tese_ Ailza_de_Freitas_Oliveira_-_Defesa_11-05-2020_1.pdf. Acesso em: 26 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.