Documenting the experienced learning from teaching in/by relationship with students
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-55051Keywords:
Experiential learning, Teaching, Narrative documentation, Pedagogical ExperiencesAbstract
The experience report emerges from a practice developed in the teaching of Portuguese in Basic Education. It is an experience with conjunctions teaching developed at a regular night school in the city of São Paulo. The methodology is based on the epistemological bases of the Narrative Documentation of Pedagogical Experiences, proposed by Suárez (2007). The device was narrative writing, produced in the first person through which the practice is both reported and reflected, generating an understanding of the production of experiential knowledge. The work made it possible to conclude that the experiential learning of teaching emerges from the relationships that the teacher and the students produce in the tension of the teaching that they weave in the school routine. Documenting the experience provided the reflexivity of the practice, consecrating it as an experiential knowledge that legitimizes the teacher’s learning that is woven into the events and the students’ learning needs.
Downloads
References
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ. Rio de Janeiro, n.19, p. 20-28, abr. 2002. Doi: 10.1590/S1413-24782002000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2020.
BORTONI-RICARDO, S. M. Nós cheguemos na escola, e agora?: sociolinguística & educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1 de 18 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf Acesso em: 22 maio 2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer nº 2/2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília: CNE, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1997.
GATTI, B. A. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017. Doi: 10.7213/1981-416X.17.052.AO01. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/9822. Acesso em: 18 maio 2020.
GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc. saúde coletiva, v. 17, n. 3, p. 621-626, mar. 2012. Doi: /10.1590/S1413-81232012000300007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/?lang=pt. Acesso em: 18 maio 2020.
OLIVEIRA, A. D. Viagem-formação: documentação narrativa de experiências pedagógicas de professores (as) no ensino médio de escolas rurais. 2019. 199 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2019.
SILVA. F. O.; RIOS, J.A.V. P. Aprendizagem experiencial da iniciação à docência no PIBID. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 1, p. 202-218, jan./abr. 2018. Doi:
5212/PraxEduc.v.13i1.0012. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativ. Acesso em: 16 maio 2020.
SUÁREZ, D. H. Docentes, narrativa e investigación educativa: la documentación narrativa de las practicas docentes y la indagación pedagógica del mundo y las experiencias escolares. In: SVERDLICK, I. et al. La investigación educativa: una herramienta de conocimiento y de acción. Buenos Aires: Noveduc, 2007. p. 8-27.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.