Teacher training for youth and adult education and popular education at the UFPB

contributions of the PET Project/Connections

Authors

  • Erica Lira Albuquerque de Lima Universidade Federal da Paraíba
  • Ivonaldo Neres Leite Universidade Federal da Paraíba https://orcid.org/0000-0001-7451-968X
  • Tays de Sousa Santos Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-54972

Keywords:

Pet project, Teacher training, Youth and adult education, Popular education

Abstract

This article focuses on the PET Project/Knowledge Connections Access and Permanence of Young People of Popular Origin: University-Community Dialogues. Its objective is to present some of the contributions that the Project has provided to teacher training of undergraduate students at the Federal University of Paraíba (Campus I), Brasil, since 2010. From a methodological point of view, the work is affiliated with qualitative research and was realized through two procedures: bibliographic review and narratives of the experiences lived in the project. It is based on some references, such as Freire (1996), Calaça (2016), Gadotti (2014), Di Pierro and Haddad (2000), Bonfim and Ventura (2015). In conclusion, it is stated, for example, that the Project provides contributions, both from a macro and micro point of view, in order to train critical and sensitive educators to the school reality of the popular classes, especially regarding Youth and Adult Education.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erica Lira Albuquerque de Lima, Universidade Federal da Paraíba

Master degree student in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil.

Ivonaldo Neres Leite, Universidade Federal da Paraíba

PhD in Educational Sciences, University of Porto, Portugal; post-doctoral internship at the Universidad de la República, Uruguay; associate professor in the Department of Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil.

Tays de Sousa Santos, Universidade Federal da Paraíba

Master in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil.

References

BOMFIM, M. I.; VENTURA, J. Formação de professores e educação de jovens e adultos: o formal e o real nas licenciaturas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p. 211-227, abr./jun. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v31n2/0102-4698-edur-31-02-00211.pdf. Acesso em: 6 jul. 2019.

BRASIL/MEC. Trabalhando com a educação de jovens e adultos: alunas e alunos da EJA. Caderno 1. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja_caderno1.pdf Acesso em: 3 set. 2020.

CALAÇA, S. M. et al. Grupo de estudo do Projeto PET/ Conexões de Saberes e a formação discente nos cursos de licenciatura. In: ENCONTRO DE EXTENSÃO - ENEX, 16., 2015. Anais [...]. Disponível em: http://www.prac.ufpb.br/anais/XVIENEX/educacao/7.pdf. Acesso em: 8 ago. 2019.

CALAÇA, S. M. (org.). Juventude de origem popular, educação de jovens e adultos e ensino médio no projeto PET/ Conexões de Saberes. João Pessoa: Ideia, 2016.

CHAVES, M. E. M. O. et al. Prática educativa, licenciaturas e formação docente na educação de jovens e adultos: contribuições do PET na UFPB. In: CALAÇA, S. M. (org.). Juventude de origem popular, educação de jovens e adultos e ensino médio no PET/Conexões de Saberes. João Pessoa: Ideia, 2016. p. 27-41.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2006.

DI PIERRO, M. C.; HADDAD, S. Escolarização de jovens e adultos. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 14 maio-ago. 2000. Doi: 10.1590/S1413-24782000000200007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/YK8DJk85m4BrKJqzHTGm8zD/abstract/?lang=pt.pdf. Acesso em: 6 jul. 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, M. Por uma política nacional de educação popular de jovens e adultos. São Paulo: Moderna; Fundação Santillana, 2014.

LACET, D. F. da C. R. et al. Jovens de origem popular e o acesso ao ensino superior. In: CALAÇA, S. M. (org.). Juventude de origem popular, educação de jovens e adultos e ensino médio no PET/Conexões de Saberes. João Pessoa: Ideia, 2016. p. 63-75.

LDBEN. Lei das diretrizes e bases da educação nacional nº 9.394/96. Presidência da República Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos, [1996], 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm Acesso em: 30 maio 2019.

LEITE, S. A. S..; GAZOLI, D. G. D. Afetividade no processo de alfabetização de jovens e adultos. Revista EJA em debate, Florianópolis, v. 1, n. 1, nov. 2012. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/977/pdf Acesso em: 3 set. 2020.

LIMA, E. L. A. et al. Contribuições da educação popular: um olhar significativo nos processos de ensino e aprendizagem da EJA. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, 4., 2017, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/36290. Acesso em: 4 set. 2020.

MACHADO, M. G. Formação de professores para EJA: uma perspectiva de mudança. Retratos da Escola. Brasília, v. 2, n. 2 - 3, p. 161 - 174, jan./dez. 2008. Doi: :10.1234/rde.v2i2/3.133. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/133/235. Acesso em: 7 ago 2019.

MARTINS, A. V. L. et al. Um perfil do jovem de origem popular na educação de jovens e adultos e no ensino médio regular nas escolas públicas da Paraíba. In: CALAÇA, S. M. (org.). Juventude de origem popular, educação de jovens e adultos e ensino médio no PET/Conexões de Saberes. João Pessoa: Ideia, 2016. p. 43-61.

OLIVEIRA, I. B. Reflexões acerca da organização curricular e das práticas pedagógicas na EJA. Educar, Curitiba, n. 29, 2007. Doi: 10.1590/S0104-40602007000100007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n29/07.pdf Acesso em: 3 set. 2020.

OLIVEIRA, M. K. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 22., 1999. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE12/RBDE12_06_MARTA_KOHL_DE_OLIVEIRA.pdf Acesso em: 04 jul. 2019.

RICHARDSON, R. J. (org.). Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2012. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/226198537/01-Richardson-Pesquisa-Social-MCtodos-e-TCcnicas-pdf-PdfCompressor-643562 Acesso em: 1º jul. 2019.

SILVA, J. R. S. ALMEIDA, C. D. GUINDAN, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. RBHCS, Rio Grande, v. 1, n. 1, jan./jun. 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351/0. Acesso em: 22 maio 2020.

SILVA, J. S. CALAÇA, S. M. EJA e relação do trabalho: um projeto de pesquisa a partir da prática educativa. In: CALAÇA, S. M. (org.). Juventude de origem popular, educação de jovens e adultos e ensino médio no PET/Conexões de Saberes. João Pessoa: Ideia, 2016. p. 107-119.

SOARES, L.. O educador de jovens e adultos e a sua formação. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 47, p. 83-100, jun. 2008. Doi: 10.1590/S0102-46982008000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/br3HrgNWhwfNKhwFmZ3jNkD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1º jul. 2020.

VENTURA, J. A EJA e os desafios da formação docente nas licenciaturas. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 21, n. 37, p. 71-82, jan./jun. 2012. Doi: 10.21879/faeeba2358-0194.2012.v21.n37.p%p. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/458. Acesso em: 15 maio 2020.

WERTHEIN, J. (org.). Educação de adultos na América Latina. Campinas: Papirus, 1985.

Published

2021-05-30

How to Cite

LIMA, E. L. A. de .; LEITE, I. N.; SANTOS, T. de S. Teacher training for youth and adult education and popular education at the UFPB: contributions of the PET Project/Connections. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 77–95, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-54972. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/54972. Acesso em: 24 nov. 2024.