The transversality of gender and sexuality diversity in health education

a report about an extension project

Authors

  • Luciane Senna Ferreira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0001-9739-4402
  • Jeandro da Silva Borba Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-54896

Keywords:

Health education, Gender, Sexuality, Teenager, Vulnerability

Abstract

This report starts from the experiences of Health Project, developed in 2019 with High School groups, by the Federal Institute of Rio Grande do Sul, Campus Osório. The purpose of the project was to conduct activities related to Health Education; and to connect the school, and the Department of Health in order to develop actions for the demands from the school context. The project considered the health promotion based on gender and sexuality, and the reality of the adolescents. The methodology focused on workshops, promoting the students’ protagonism as social transformation agents. It enabled the connection between the Department of Health and Institute; it developed the student’s empowerment to recognize their vulnerabilities in order to protect themselves, and confront it; and creates a base for future projects related to health education. Some difficulties had occurred during the project execution, such as the execution schedule, human resources, and the evaluation. The project was relevant because it presented health associated with gender and sexuality; it discussed the students’ experiences and revealed the importance of the association between health departments and schools in the promotion of the work in health education with teenagers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciane Senna Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

PhD student in Cultural Diversity and Social Inclusion, Feevale University, State of Rio Grande do Sul, Brazil; professor at the Federal Institute of Rio Grande do Sul, Campus Osório, State of Rio Grande do Sul, Brazil; coordinator of the Center for Studies and Research in Gender and Sexuality (NEPGS/IFRS).

Jeandro da Silva Borba, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre

Master degree student in Health Education, Federal University of Health Sciences of Porto Alegre, State of Rio Grande do Sul, Brazil; external member of the Center for Studies and Research in Gender and Sexuality (NEPGS/IFRS); administrative agent of the Municipality of Osório, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. HIV/Aids, hepatites e outras DST. Brasília: Ministério da Saúde, 2006. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/abcad18.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de DST, Aids e Hepatites Virais. Recomendações para a Atenção Integral a Adolescentes e Jovens Vivendo com HIV/Aids. Brasília: Ministério da Saúde, 2013. Disponível em: http://www.aids.gov.br/pt-br/pub/2013/recomendacoes-para-atencao-integral-adolescentes-e-jovens-vivendo-com-hivaids-2013. Acesso em: 18 set. 2020.

BRASIL. Organização Pan-Americana da Saúde. Ministério da Saúde. Saúde e sexualidade de adolescentes: construindo equidade no SUS. Brasília: OPAS; MS, 2017. Disponível em: http://portalods.com.br/wp-content/uploads/2018/10/9788579671197-por.pdf. Acesso em: 18 set. 2020.

BRÊTAS, J. R. S. Vulnerabilidade e adolescência. Rev. Soc. Bras. Enferm. Ped, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 89-96, dez. 2020. Doi: 10.31508/1676-3793201000011. Disponível em: https://journal.sobep.org.br/article/vulnerabilidade-e-adolescencia/. Acesso em: 10 set. 2020.

BRITO, I. Ansiedade e depressão na adolescência. Rev Port Clin Geral, Lisboa, v. 27, n. 2, p. 208-214, mar. 2011. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=

sci_arttext&pid=S0870-71032011000200010. Acesso em: 14 de set. 2020.

CARDOSO, M. R.; FERRO, L. F. Saúde e população LGBT: demandas e especificidades em questão. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 32, n. 3, p. 552-563, 2012. Doi: 10.1590/S1414-989320120003000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/8pg9SMjN4bhYXmYmxFwmJ8t/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 set. 2020.

FOUCAULT, M. História da sexualidade: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

MADUREIRA, A. F. A. Gênero, sexualidade e diversidade na escola: a construção de uma cultura democrática. 2007. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2007. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482

/1610/1/Tese_AnaFlaviaAmaralMadureira.pdf. Acesso em: 25 de fev. 2020.

SAITO, M. I.; SILVA, L. E. V.; LEAL, M. M. Adolescência: prevenção e risco. 2. ed. São Paulo: Atheneu, 2008.

SANTOS, D. B. C.; ARAUJO, D. C. Sexualidades e gêneros: questões introdutórias. In: SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. Superintendência de Educação. Departamento de Diversidades. Núcleo de Gênero e Diversidade Sexual. Sexualidade. Curitiba: SEED, 2009. p. 13-27. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/

arquivos/File/cadernostematicos/sexualidade.pdf. Acesso em: 15 maio 2019.

SOARES, S. M. et al. Oficinas sobre sexualidade na adolescência: revelando vozes, desvelando olhares de estudantes do ensino médio. Escola Anna Nery Rev Enferm, Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. 485-491, set. 2008. Doi: 10.1590/S1414-81452008000300014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/BdF7DGJhGrZVttvGhTfYRvj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2020.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Mental health policy and service guidance package: child and adolescent mental health policies and plans. Geneva: WHO, 2005. Disponível em: https://www.who.int/mental_health/policy/Childado_mh_module.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.

Published

2021-05-30

How to Cite

FERREIRA, L. S. .; BORBA, J. da S. . The transversality of gender and sexuality diversity in health education: a report about an extension project. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 325–342, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-54896. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/54896. Acesso em: 22 jul. 2024.