Teaching narratives about the challenges and strategies for coping with difficulties in the exercise of the profession

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-53761

Keywords:

Challenges, Facing the difficulties, Oral history, Teaching profession

Abstract

This article aims to narrate the experiences of teachers in the exercise of their profession in a Palmas Municipal School, State of Tocantins, Brazil. Thus, we intend to report data related to your profession, such as choice, satisfaction and professional updating, challenges and difficulties, besides presenting resilient characteristics developed in the school environment. The methodology used was Thematic Oral History. Given the narratives of the teachers who participated in this work, it is clear that the professional choice was initially due to the lack of other options, but during the course they identified and demonstrated that they like and dedicate themselves to the profession, despite highlighting factors. This can be improved in the school context, such as: believes that the profession should be more valued; there must be parental involvement in their children’s school life; the workload is excessive; there is indiscipline and disinterest on the part of the students. Thus, among the challenges and confrontations of the entire school staff, resilience is critical to overcome adversity and the ability to stand, proactively strengthening the performance of professional activities with competence, knowledge, dedication, enthusiasm and love.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josivânia Sousa Costa Ribeiro, Universidade Federal do Tocantins

Master in Education, Federal University of Tocantins, State of Tocantins, Brazil; pedagogue at the Dean of Extension, Culture and Community Affairs at the same institution.

Maria José de Pinho, Federal University of Tocantins

PhD in Education and Curriculum, Pontifical Catholic University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship at the University of Algarve, Portugal; associate professor IV, Federal University of Tocantins, Campus Palmas, state of Tocantins, Brasil; member of the International Network of Creative Schools: building the 21st century school (RIEC Coord. UB/Spain).

References

ALBERTI, V. Manual da historia oral. 2. ed. Rio de Janeiro: FVG, 2005.

ALTET, M. As competências do professor profissional: entre conhecimentos, esquemas de ação e adaptação, saber analisar. In: PERRENOUD, F. et al. Formando professores profissionais: Quais estratégias? Quais competências? Porto Alegre: Artmed,

p. 23-35.

ANASTASIOU, L. G. C. Didática e formação de professores para o ensino superior. In: LIBÂNEO, J. C.; SUANNO, M. V. R; LIMONTA, S. V. Qualidade na escola pública: políticas educacionais, didática e formação de professores. Goiânia: Ceped Publicações; Gráfica e Editora América: Kelps, 2013. p. 149-172.

CUNHA, M. I. Ensino como mediação da formação do professor universitário. In: MOROSIN, M. C. (org.) Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Plano, 2001. p. 45-52.

CYRULNIK, B. Os patinhos feios. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir. Tradução de José Carlos Eufrázio. Revisão de Maria de Lourdes de Almeida e Eliana Martins. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, MEC, 1998.

EVANGELISTA, O. Qualidade da educação pública: Estado e organismo multilaterais. In: LIBÂNEO, J. C.; SUANNO, M. V. R; LIMONTA, S. V. Qualidade na escola pública: políticas educacionais, didática e formação de professores. Goiânia: Ceped Publicações; Gráfica e Editora América: Kelps, 2013. p. 13-45.

FRANKL, V. E. Em busca de sentido: um psicólogo no campo de concentração. 2. ed. Petropólis-RJ: Vozes, 1991.

KALOUSTIAN, S. M. (org.) Família brasileira, a base de tudo. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

LEAL, A. L.; RUHR, F.; POLICARPO JUNIOR, J. Resiliência e espiritualidade: algumas implicações para a formação humana. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, v. 15, n. 1, p. 11-24, jan./abr. 2010. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/173. Acesso em: 15 fev. 2020.

MORENO, V. C. Entrevista concedida a J. S. C. R. Palmas (TO), em 21 de novembro de 2016.

MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. ALMEIDA, Maria da Conceição de; CARVALHO, Edgard de Assis (org.). Tradução de Edgar de Assis Carvalho. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

MORIN, E. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. Revisão Técnica de Edgard de Assis Carvalho. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

NERES, E. de S. P. Entrevista concedida a J. S. C. R. Palmas (TO), em 21 de novembro de 2016.

NÓVOA, A. Profissão professor. 2 ed. Porto: Porto, 1999.

NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

OLIVEIRA, L. M. Trabalho docente e mudanças curriculares: um estudo sobre a rede municipal de Belo Horizonte. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

PIMENTA, S. G. Políticas públicas, diretrizes e necessidades da educação básica e formação de professores. In: LIBÂNEO, J.,C; SUANNO, M.V. R; LIMONTA, S. V. Qualidade na escola pública: políticas educacionais, didática e formação de professores. Goiânia: Ceped Publicações; Gráfica e Editora América: Kelps, 2013. p. 91-106.

PENIN, S. T. S. Profissionalidade: o embate entre o concebido e o vivido. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO (ENDIPE), 14., 2008, Porto Alegre: Anais [...]. Porto Alegre: UNISINOS, 2008.

POLETTI, R.; DOBBS, B. A resiliência: a arte de dar a volta por cima. Petrópolis: Vozes, 2007.

PRODANOV, C. C; FREITAS E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SELLA, C. A. Retrato de um profissional em crise: os docentes em tempos de mudança. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, 2006.

SILVA, S. L. Entrevista concedida a J. S. C. R. Palmas (TO), em 21 de novembro de 2016.

SOARES, D.H.P. A escolha profissional: do jovem ao adulto. 3. ed. São Paulo: Summus Editorial, 2002.

SUANNO, M. V. R; SILVA. C. C. Resiliência, Adversidade Criadora e Educação. In: SUANNO, M. V. R; DITTRICH, M.G; MAURA, M. A. (org.). Resiliência, criatividade e inovação: potencialidades transdisciplinares na educação. Goiânia: UEG/ América, 2013. p. 43-57.

SUANNO, J. H. Adversidade, resiliência e criatividade: uma articulação oportuna? In: SUANNO, M. V. R; DITTRICH, M. G; MAURA, M. A. (org.) Resiliência, criatividade e inovação: potencialidades transdisciplinares na educação. Goiânia: UEG/América, 2013. p. 31-42.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 2. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2005.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução de Francisco Pereira. 17. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2014.

TAVARES, J. (org.). Resiliência e educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

TORRE, S. La adversidad esconde um tesoro, outra manera de ver la adversidad y la vida. El Ejido (Espanha): Círculo Rojo, 2011.

TORRE, S. Adversidad creadora: teoria e prática del rescate de potencialidades latentes. Encuentros Multidisplinares, Madrid, v. 11, n. 31, p. 6-20, abr. 2009.

THOMPSON, P. A voz do passado. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

ZWIEREWICZ, M. Trabajar com emócion y valores para fortalecer la resiliencia en la escuela. In: TORRE, S.; PUJOL, M. A. Educar con otra conciencia: uma mirada ecoformadora y creativa de la enseñanza. Barcelona: Davinci Continental, 2009.

ZWIEREWICZ, M. Trabajar com emócion y valores para fortalecer la resiliência em la escuela. In: TORRE, S.; PUJOL, M.A. Educar con o otra conciencia. Uma mirada ecoformadora y creativa de la enseñanza. Barcelona: Davinci Continental, 2009.

Published

2021-05-30

How to Cite

RIBEIRO, J. S. C.; PINHO, M. J. de. Teaching narratives about the challenges and strategies for coping with difficulties in the exercise of the profession. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 214–232, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-53761. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53761. Acesso em: 19 nov. 2024.