Entertainment in topography teaching

a proposal for didactic sequence for the National Education Program in Land Reform (Pronera)

Authors

  • Américo Garcia Freire Magalhães Department of Education of the State of Pernambuco
  • Kedma Magalhães Lima Federal University of Vale do São Francisco
  • Daniel Mariano Leite Federal University of Vale do São Francisco
  • Edivânia Gonçalves Patriota Municipal Education System of Serra Talhada

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-53165

Keywords:

Contryside education, Mathematics, EJA, Games, Topography

Abstract

The purpose of this essay is to describe a didactic sequence guided by playfulness for the teaching of Topography at PRONERA. For this purpose, the manufacture and handling of alternative equipment was used for simple agricultural topographic surveys. At first, a documentary research was carried out to better understand the students' reality. Data collection was carried out regarding the teaching-learning process, applying identical assessments, before and after conducting the work, in order to identify prior knowledge and verify whether there was a contribution to student performance from the intervention. Oral records were made through a panel interview to learn about the students' opinions about the project's contributions. For statistical analysis, a completely randomized design was used. The results of the analyzes show that there was a significant improvement in the learning of Topography by 33.64%. The results of the panel interview reveal that the activities developed contributed to arouse interest and facilitate the learning of Topography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Américo Garcia Freire Magalhães, Department of Education of the State of Pernambuco

Specialist in Psychopedagogy, Salgado de Oliveira University, Campus Recife, Pernambuco, Brazil; Technician in Educational Management, Department of Education of the State of Pernambuco, Brazil.

Kedma Magalhães Lima, Federal University of Vale do São Francisco

PhD in Tropical Medicine, Federal University of Pernambuco, with postdoctoral internship at Universidad Rovira i Virgili, Spain; adjunct professor  I at the Collegiate of Nursing, Federal University of Vale do São Francisco, Petrolina, State of Pernambuco, Brazil.

Daniel Mariano Leite, Federal University of Vale do São Francisco

PhD in Agricultural Engineering from the Federal University of Viçosa, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the College of Agronomic Engineering, Federal University of Vale do São Francisco, Petrolina, State of Pernambuco, Brazil.

Edivânia Gonçalves Patriota, Municipal Education System of Serra Talhada

Specialist in School Pedagogical Coordination and Project Management, Faculdade Anchieta, Recife, State of Pernambuco, Brazil; effective teacher in the municipal education system of Serra Talhada, State of Pernambuco, Brazil.

References

ARANHA, M. L. de A. Filosofia da educação. São Paulo: Moderna, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação Básica. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/50411-evasao-no-ensino-medio-supera-12-revela-pesquisa-inedita. Acesso em: 10 jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Área de Saúde do Adolescente e do Jovem. Marco legal: saúde, um direito de adolescentes. Brasília: MS, 2007.

BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Contagem Populacional. 2010. Disponível em: http://www.sidra.ibge.gov.br/bda/popul/default.asp?t=3&z=t&o=22&u1=1&u2=1&u4=1&u5=1&u6=1&u3=34. Acesso em: 8 jun. 2019.

BRUM, W. P.; SCHUHMACHER, E. Aprendizagem de conceitos de geometria esférica e hiperbólica no ensino médio sob a perspectiva da teoria da aprendizagem significativa usando uma sequência didática. Alexandria, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 127-156, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38181. Acesso em: 18 jun. 2020.

CALDART, R. S. et al . Dicionário da educação do campo. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CARLOS, S. M.; CUNHA, D. A.; PIRES, M. V. Conhecimento sobre mudanças climáticas implica em adaptação?: análise de agricultores do Nordeste brasileiro. Rev. Econ. Sociol. Rural, Brasília, v. 57, n. 3. jul./set. 2019. Doi: 10.1590/1806-9479.2019.187600.

CARRAHER, T.; CARRAHER, D.; SCLIEMANN, A. L. Na vida dez, na escola zero. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

CONDINI, M. Fundamentos para uma educação libertadora. São Paulo: Paulus, 2014.

CORDOVIL, R. V.; SOUZA, J. C. R. de; NASCIMENTO FILHO, V. B. do. Lúdico: entre o conceito e a realidade educativa. In: FORUM INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA, 8., 2016, Salvador. Anais [...]. Maranhão: Editora Universidade Federal do Maranhão, 2016.

CRUZ, J. de A. da. O lúdico como estratégia didática: investigando uma proposta para o ensino de física. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 8., 2009, Vitória Anais [...]. Vitória, ES: Editora da Universidade Federal do Espírito Santo, 2009.

D’LUCIA, R. S. et al. O ensino de xadrez como ferramenta no processo de aprendizado infantil. Ciência em Extensão, v. 3, n. 2, jun. 2010. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/114. Acesso em: 20 jun. 2020.

DOLZ, J. De que adianta conhecer o código, se não entende o texto? Na ponta do lápis, São Paulo, Ano VI, n. 13, 2010.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B.. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004. p. 95-128.

DOUBECK, A. Topografia. Curitiba: Editora da Universidade Federal do Paraná, 1989.

ESPARTEL, L. Curso de Topografia. 9. ed. Rio de Janeiro: Globo, 1977.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GEOGEBRA. Aplicativos matemáticos: versão 4.0. 2020. Disponível em: www.geogebra.org. Acesso em: 23 jan. 2020.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.

LEON, A. D. Reafirmando o lúdico como estratégia de superação das dificuldades de aprendizagem. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 56, n. 3, p. 1-15, out. 2011. Doi: 10.35362/rie5631515.

LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology. n. 140, p. 44-53, 1932.

LOPES, M. M. Sequência didática para o ensino de trigonometria usando o software GeoGebra. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 46, p. 631-644, 2013. Doi: 10.1590/S0103-636X2013000300019.

LUCKESI, C. C. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna. Disponível em: http://portal.unemat.br/media/files/ludicidade_e_atividades_ludicas(1).pdf. Acesso em: 15 maio 2020.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MASSA, M. de S. Ludicidade: da etimologia da palavra à complexidade do conceito. Aprender, Vitória da Conquista, Ano IX, n. 15, p. 111-130., jul.-dez. 2015. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/2460. Acesso em: 15 maio 2020.

MINÁ, A. J. S., PEREIRA NETO, J. S. Manufatura de equipamentos topográficos alternativos para simples trabalhos topográficos agrícolas. Bananeiras: UFPB, 2008. [Apostila].

PASSOS, M. P. de. O ato lúdico de conhecer: a pesquisa como processo dialógico de apropriação de dispositivos informacionais e culturais. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2013.

PELIZZARI, A. et al. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Revista de Piscologia, Educação e Cultura, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 37-42, jul.2001-jul. 2002.

PEREIRA, L. A., FELIPE, D. A., FRANÇA, F. F. Origem da escola pública brasileira: a formação do novo homem. HISTEDBR, Campinas, v. 12, n. 45e, p. 239-252, 2012. Doi: 10.20396/rho.v12i45e.8640120.

PILETTI, N., PILETTI, C. História da Educação. 7. ed. São Paulo: Ática, 2003.

SANTOS, D. R.; BOCCARDO, L.; RAZERA, J. C. C. Uma experiência lúdica no ensino de ciências sobre os insetos. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 50, n. 7, p. 1-3, 2009. Doi: 10.35362/rie5071968.

SANTOS, E. C. Dimensão lúdica e arquitetura: o exemplo de uma escola de educação infantil na cidade de Uberlândia. 2011. Tese (Doutorado em Ciências da Informação) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2011.

SILVA JUNIOR, S. D.; COSTA, F. J. Mensuração e escalas de verificação: uma análise comparativa das Escalas de Likert e Phrase Completion. PMKT, São Paulo, Brasil, v. 15, p. 1-16, out. 2014.

SILVA, B. B., CAMPOS, S., RIBEIRO, N. C. Identidades da eja : conquistas, desafios e estratégias de lutas. 2013. Disponível em: http://www.seduc.mt.gov.br/Paginas/Identidades-da-EJA--Conquistas,-Desafios-e-Estrat%C3%A9gias-de-Lutas.aspx. Acesso em: 10 jun. 2019.

SILVA, I. ; SEGANTINE, P. C. L. Topografia para engenharia: teoria e prática de geomática. São Paulo: Gen LTC., 2015.

SILVA, J. J. Topografia: um incentivo para o estudo de trigonometria. 2004. Projeto de Pesquisa (Análise e Avaliação do Rendimento Acadêmico) – Curso de Licenciatura Plena em Matemática das Faculdades Integradas de Vitória de Santo Antão do Estado de Pernambuco, 2004.

SILVA, J. L. da; BONAMINO, A. M. C.; RIBEIRO, V. M. Escolas eficazes na educação de jovens e adultos: estudo de casos na rede municipal do Rio de Janeiro. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, 2013. Doi: 10.1590/S0102-46982012000200017.

SILVA, J. R. M. da; SILVA, L. L. Agricultura de precisão: exemplo da avaliação do efeito da topografia e da rega sobre a variabilidade espacial e temporal da produtividade do milho. Vida Rural, n. 1.708, p. 32-34, 2009.

SILVA, J. V. N. Uma proposta de aprendizagem usado o cubo mágico em Malta/PB. 2015. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Estadual da Paraíba, Malta, 2015.

VEIGA, L. A. K.; ZANETTI, M. A. Z.; FAGGION, P. L. Fundamentos de topografia. 2012. Disponível em: http://www.cartografica.ufpr.br/docs/topo2/apos_topo.pdf. Acesso em: 16 maio 2019.

VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 1998.

Published

2020-11-23

How to Cite

MAGALHÃES, A. G. F.; LIMA, K. M. .; LEITE, D. M.; PATRIOTA, E. G. . . Entertainment in topography teaching: a proposal for didactic sequence for the National Education Program in Land Reform (Pronera). Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 3, p. 122–143, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-53165. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53165. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)