Access and permanence in high school

challenges of peasant youth

Authors

  • Keylla Rejane Almeida Melo Federal University of Piauí
  • Letícia Alves Pereira Federal University of Piaui

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-53089

Keywords:

Countryside education, Right to education, Public policies, School bus

Abstract

This paper presents the results of a research carried out with the objective of analyzing the difficulties of access and permanence of youngsters of the field in the high school of the city of Milton Brandão, State of Piauí, from the students perspective.
It started from the following problem: what are the challenges pointed out by young people living in the municipality’s countryside for their access and permanence in school during high school? The research, based on Countryside Education assumptions, is described as descriptive, qualitative, and had as data production procedures, structured interview, questionnaire and Culture Circle. The results of the study evidenced the fragility of the Laws, which, for the most part, are not complied with by public managers, which harms many young people in the countryside, as their conditions of access and permanence in high school are precarious, which culminates in several problems such as evasion, rural exodus and lack of prospects for the future. It is concluded that it is important to insist on the critical and political formation of this youth, in order to become aware of the reality that oppresses them, and can organize themselves in order to look for ways to face these situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Keylla Rejane Almeida Melo, Federal University of Piauí

PhD in Education from the Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil; professor at the Education Science Center at the Federal University of Piauí, Campus Teresina, Brazil.

Letícia Alves Pereira, Federal University of Piaui

Graduated in Contryside Education, Federal University of Piauí, State of Piauí, Brazil.

References

ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Por uma educação do campo. 4. ed. RJ, Petrópolis: Vozes, 2009.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Educação do campo: marcos normativos. Brasília: SECADI, 2012.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

CALDART, R. S. Educação do campo. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012.

CASTRO, E. G. Juventude do campo. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão popular, 2012.

COSTA, A. C. G. Protagonismo juvenil: adolescência, educação e participação. Salvador: Fundação Odebrecht, 2000.

CZEKAILO, C. M. P.; QUADROS, E. A. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Paraná: SEE, 2013.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 24. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1992.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 1999.

HENTZ, P. O currículo no Brasil. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v. 7, p. 47-56, 1998.

LOPES, M. D. O trabalho docente em escolas do campo: condições estruturais e pedagógicas de uma escola de acampamento no município de Açailândia-MA. Monografia (Especialização em Educação do Campo) – Universidade Estadual do Maranhão, São Luís, 2011. [1 CD-ROM].

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1999.

MIGUEL, F. V. C. A entrevista como instrumento para investigação em pesquisas qualitativas no campo da linguística aplicada. Revista Odisseia, Natal, n. 5, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/2029. Acesso em: 14 abr. 2020.

MOTA, F. P.; VASCONCELOS, I. F. G. Teoria geral da administração: teorias sobre motivação e liderança: da administração de recursos humanos à gestão de pessoas. São Paulo: Pioneira, 2004.

SANTOS, D. R. B. Para além das cotas: a permanência de estudantes negros no ensino superior como política de ação afirmativa. 2009. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

WEISHEIMER, N. Juventudes rurais: mapa de estudos recentes: Brasília, MDA/NEAD, 2005.

Published

2020-11-23

How to Cite

MELO, K. R. A.; PEREIRA, L. A. . Access and permanence in high school: challenges of peasant youth. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 3, p. 99–121, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-53089. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53089. Acesso em: 22 nov. 2024.