A importância da educação financeira na educação de jovens e adultos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-52731

Keywords:

Financial Education, Youth and Adult Education, Personal finances

Abstract

Financial Education (FE) gained space and recognition, appearing as a highlight in the National Common Curricular Base, as a way to encourage students to develop autonomy towards financial practices. This article aims to analyze the importance of FE in Youth and Adult Education (YAE) from the basic functions of this teaching modality, its particularities and the interests of its students, and discusses its relationship with FE and YAE. A methodology that covers a bibliographic research, with a qualitative approach was used. The results obtained consider that FE is a relevant topic in the educational field, in all Basic Education, more specifically in YAE, where most of the students are workers who manage their own finances daily, therefore, FE assists in the development of the citizen providing a culture of prevention and protection. Considering the achievements of YAE and FE, through a dynamic Pedagogical-Curricular Proposal, it is possible to promote an education that seeks to improve the quality of teaching considering the experiences and life trajectories of students in different environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Paulo Guillen Hurtado, State University of Northern Paraná

Professional Master's in Teaching, State University of Northern Paraná, Brazil; professor at Faculdade Dom Bosco, Brazil.

Carlos Cesar Garcia Freitas, Universidade Estadual do Norte do Paraná

PhD in Administration, Federal University of Paraná, Brazil; adjunct professor at the State University of Northern Paraná, State of Paraná, Brazil.

References

ARROYO, M. G. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L.; GIOVANETTI, M. A. G. C.; GOMES, N. L. (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 19-50.

BADER, M.; SAVOIA, J. R. F. Logística da distribuição bancária: tendências, oportunidades e fatores para inclusão financeira. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 53, n. 2, mar./abr. 2013. Doi: 10.1590/S0034-75902013000200008.

BEZERRA, G. F.; SANTANA, M. S. R. Educação de jovens e adultos: modalidade de ensino e direito educacional. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 2, n. 5, p. 93-103, 2011. Doi: 10.26514/inter.v2i5.592.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Decreto nº 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira – ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7397.htm. Acesso em: 25 set. 2019.

BRASIL. Ministério da Economia. Secretaria de Trabalho. Economia Solidária. 2015. Disponível em: http://trabalho.gov.br/trabalhador-economia-solidaria. Acesso em: 30 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº 11/2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf. Acesso em: 16 set. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Documento Base Nacional Preparatório a VI CONFINTEA. Brasília. 2008. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=08/09/2017&jornal=1&pagina=27&totalArquivos=752. Acesso em: 18 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Resolução/CD/FNDE nº 48, de 2 de outubro de 2012. Estabelece orientações, critérios e procedimentos para a transferência automática de recursos financeiros aos estados, municípios e Distrito Federal para manutenção de novas turmas de Educação de Jovens e Adultos, a partir do exercício 2012. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/3849-resolu%C3%A7%C3%A3o-cd-fnde-n%C2%BA-48,-de-2-de-outubro-de-2012. Acesso em: 16 set. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Indicadores educacionais. 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/indicadores-educacionais. Acesso em: 21 jul. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 15 nov. 2019.

CAMPOS, M. B. Educação financeira na matemática do ensino fundamental: uma análise da produção de significados. 2012. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2012.

CAMPOS, M. B.; SILVA, A. M. A produção de significados de estudantes do ensino fundamental para tarefas de educação financeira. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, 2014, v. 7, n. 14, p. 283- 298.

CHEROBIM, A. P. M. S.; ESPEJO, M. M. S. B. (org.). Finanças pessoais: conhecer para enriquecer! São Paulo: Atlas, 2010.

COELHO, T. C. F. Educação financeira para crianças e adolescentes. 2014. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Faculdade Estácio de Sá, Juiz de Fora, 2014.

CONEF – Comitê Nacional de Educação Financeira. Educação financeira nas escolas: ensino fundamental. Brasília: CONEF, 2014.

CONTO, S. M. de et al. O comportamento de alunos do ensino médio do vale do Taquari em relação às finanças pessoais. Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios, Florianópolis, v. 8, n. 2, 2015. Doi: 10.19177/reen.v8e22015182-206.

D´AQUINO, C. Educação financeira: como educar seu filho. Rio de Janeiro: Campus, 2007.

DA SILVA, I. T.; SELVA, A. C. V. Programa de Educação Financeira nas escolas-ensino médio: uma análise das orientações contidas nos livros do professor e suas relações com a matemática. REnCiMa, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 140-157, 2018. Doi: 10.26843/rencima.v9i1.1293.

DREHER, M. T. Empreendedorismo e responsabilidade ambiental: uma abordagem de empreendimentos turísticos. 2004. Tese (Doutorado em Engenharia da Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

ENEF – Estratégia Nacional de Educação Financeira . Modelo conceitual e objetivos. 2011. Disponível em: http://www.vidaedinheiro.gov.br/en/modelo-conceitual-e-objetivos/. Acesso em: 10 jun. 2019.

ENEF – Estratégia Nacional de Educação Financeira. Educação Financeira ainda engatinha nas escolas brasileiras. 2018. Disponível em: http://www.vidaedinheiro.gov.br/en/estadao-escolas-brasileiras/. Acesso em: 12 dez. 2019.

ENEF – Estratégia Nacional de Educação Financeira. Governança. 2011. Disponível em: http://www.vidaedinheiro.gov.br/en/enef/. Acesso em: 22 jul. 2019.

ENEF – Estratégia Nacional de Educação Financeira. Plano Diretor e Anexos, 2011b. Disponível em: http://www.vidaedinheiro.gov.br/wp-content/uploads/2017/08/Plano- Diretor-ENEF-anexos-ATUALIZADO_compressed.pdf. Acesso em: 25 jun. 2019.

FERREIRA, V. A.; RODRIGUES, M. F. Educação de jovens e adultos: modalidade de ensino e direito educacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, 2016, v. 32, n. 2, p. 571-583. Doi: 10.21573/vol32n22016.63262.

FONSECA, J. J. S. da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. (Apostila).

GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. Educação de jovens e adultos: teoria prática e proposta. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

HOFMANN, R. M. Educação Financeira no currículo escolar: uma análise comparativa das iniciativas da Inglaterra e da França. 2013. 329 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

KUENZER, A. Z. O ensino médio agora é para a vida: entre o pretendido, o dito e o feito. Revista Educação & Sociedade, São Paulo, Ano XXI, n. 70, abr. 2000. Doi: 10.1590/S0101-73302000000100003.

LAKATOS, E. M.; MARCONI M. A. Fundamentos de pesquisa metodológica científica. São Paulo: Atlas, 2003.

LUCCI, C. R. et al. Influência da Educação Financeira nas decisões de consumo e investimento dos indivíduos. In: SEMEAD – ADMINISTRAÇÃO NO CONTEXTO INTERNACIONAL, 9., 2006, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: 2006. Disponível em: http://sistema.semead.com.br/9semead/resultado_semead/trabalhosPDF/266.pdf. Acesso em: 22 jul. 2019.

MORAES, F.A. Educação financeira: curso de capacitação na formação docente inicial. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino) – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio, 2019.

OCDE – Organização de Cooperação e de Desenvolvimento Econômico. Assessoria de Comunicação Social. OECD’s Financial Education Project. 2004. Disponível em: www.oecd.org/. Acesso em: 23 out. 2019.

OLIVEIRA, M. K. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Revista brasileira de Educação, n. 12., set.-dez. 1999. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE12/RBDE12_06_MARTA_KOHL_DE_OLIVEIRA.pdf. Acesso em: 15 nov. 2019.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação de Jovens e Adultos. Curitiba: SEED, 2006. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_eja.pdf. Acesso em: 5 mar. 2019.

REBELLO, A. P.; ROCHA FILHO, J. B. Educação Financeira: uma proposta pedagógica para alunos do ensino médio politécnico. Holos, Natal, ano 31, v. 6, 2015. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3645/1231. Acesso em: 15 set. 2019. Doi: 10.15628/holos.2015.3645.

RIBEIRO, C. A. S. et al. Educação financeira aplicada à educação de jovens e adultos na região do PADAP, Minas Gerais. Revista Brasileira de Educação e Cultura, São Gotardo, n. 11, p. 92-117, 2015.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.

SANTOS, A. B.; SOARES, T. S.; TORRES, N. L. O papel social da educação de jovens e adultos: comunidade escolar do Porto Grande/Nossa Senhora do Socorro-SE. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES – ENFOPE, 10., 2017. Anais [...]. Aracajú: Universidade Tiradentes, 2017. Disponível em: file:///C:/Users/anton/Downloads/5195-21199-1-PB.pdf. Acesso em: 23 set. 2019.

SAVOIA, J. R. F.; SAITO, A. T.; SANTANA S. A. Paradigmas da Educação Financeira no Brasil. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 41, n. 6, p. 1.121 a 1.141, 2007. Doi: 10.1590/S0034-76122007000600006.

SILVA, A. L. P. et al. Finanças pessoais: análise do nível de Educação Financeira de jovens estudantes do Instituto Federal da Paraíba. Principia. João Pessoa, n. 41, p. 215-224, 2018. Doi: 10.18265/1517-03062015v1n41p215-224.

SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um programa de Educação Financeira para a matemática escolar da educação básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11., Curitiba. Anais [...], Curitiba: Editora PUC-PR, 2013.

SILVA, E. N.; JÚNIOR, S. S. Sistema financeiro e crescimento econômico: uma aplicação de regressão quantílica. Economia Aplicada, Ribeirão Preto, v.10, n. 3, jul.-set. 2006. Doi: 10.1590/S1413-80502006000300007.

ZUCCHETTI, D. T.; MOURA, E. P. G.; MENEZES, M. M. Há espaço para a economia solidária no campo da educação? Revista Diálogo, Canoas, n.18, p. 37-51, jan.-jun. 2011.

Published

2020-11-23

How to Cite

HURTADO, A. P. G.; FREITAS, C. C. G. A importância da educação financeira na educação de jovens e adultos. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 3, p. 56–76, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-52731. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/52731. Acesso em: 25 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)