The Pedagogy of Autonomy and the teaching of Mathematics

Authors

  • Jocinéia Medeiros State University of Western Paraná
  • Marcos Lübeck State University of Western Paraná https://orcid.org/0000-0001-6787-7083
  • Graciela Siegloch Lins State University of Western Paraná
  • Fernando Luiz Andretti State University of Western Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-52201

Keywords:

Taxes, Teaching, Mathematics, Paulo Freire, Educational practice

Abstract

Because it is common to hear negative comments related to mathematics, it is essential to search for teaching and learning processes that give meaning to curricular mathematical content, in order to change these judgments and provide learners with more taste for this discipline. In this respect, the knowledge about the knowledge necessary for the educational practice of Paulo Freire’s book Pedagogy of Autonomy contributes to a more humanized thinking, in the case of mathematics, that is, in a contextualized mathematics within the reality lived by the students. This text aims to present an experience report of a mathematical activity, using the theory of this thinker with students of the 5th grade of Elementary School, from a municipal school in Foz do Iguaçu, Paraná, Brazil. Its theme involved the calculation of taxes embedded in a supermarket purchase and the methodology used followed the precepts of action research. This work was very relevant because it presents an understanding that it is very important to link the curricular mathematical contents with the reality of the student and to problematize these contents in their social, political and economic relations, and thus develop the critical awareness of those involved about your presence in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jocinéia Medeiros, State University of Western Paraná

Master in Teaching, State University of Western Paraná, Brazil; assistant in administration at the Federal University of Latin American Integration, State of Paraná, Brazil

Marcos Lübeck, State University of Western Paraná

PhD in Mathematical Education, Paulista State University Júlio de Mesquita Filho, Campus Rio Claro, State of São Paulo, Brazil; adjunct professor at the State University of Western Paraná, Brazil.

Graciela Siegloch Lins, State University of Western Paraná

Master in Teaching, State University of Western Paraná, Foz do Iguaçu campus, Brazil; teacher at the state education network of the Foz do Iguaçu, State of Paraná, Brazil.

Fernando Luiz Andretti, State University of Western Paraná

Master in Teaching, State University of Western Paraná, Foz do Iguaçu campus; teacher at the municipal education network in Foz do Iguaçu, State of Paraná, Brazil

References

BODGAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e os métodos. Porto: Porto, 1999.

BRASIL. Lei nº 12.612/2012, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12612.htm. Acesso em: 4 dez. 2019.

D’AMBROSIO, U. A história da matemática: questões historiográficas e políticas e reflexos na educação matemática. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora da UNESP, 1999. p. 97-115.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 30. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessário à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 47. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, A. M. A. A voz da esposa: a trajetória de Paulo Freire. In: GADOTTI, M. Paulo Freire: uma bibliografia. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 1996. p. 27-68.

GADOTTI, M. A voz do biógrafo brasileiro: a prática à altura do sonho. In: GADOTTI, M. Paulo Freire: uma bibliografia. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 1996. p. 69-115.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LIMA, B. P. Tributos indiretos oneram os mais pobres e tiram competitividade do país. O Estado de S. Paulo. 23 maio 2014. Disponível em: https://economia.estadao.com.br/noticias/geral,tributos-indiretos-oneram-os-mais-pobres-e-tiram-competitividade-do-pais-imp-,1170528. Acesso em: 4 dez. 2019.

MEDEIROS, J. A aversão à matemática no olhar dos professores licenciados em matemática da rede municipal de ensino de Foz do Iguaçu/PR. 2019. 155 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2019.

OLIVEIRA, M. M. de. Como fazer pesquisa qualitativa. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2016.

PILETTI, C.; PILETTI, N. História da educação: de Confúcio a Paulo Freire. São Paulo: Contexto, 2012.

SKOVSMOSE, O. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas, SP: Papirus, 2001.

SUGESTÃO n° 47, de 2017. Brasília: Senado Federal, 2017. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/131196/pdf. Acesso em: 4 dez. 2019.

Published

2020-09-01

How to Cite

MEDEIROS, J.; LÜBECK, M.; LINS, G. . S.; ANDRETTI, F. L. . The Pedagogy of Autonomy and the teaching of Mathematics. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 258–274, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-52201. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/52201. Acesso em: 21 nov. 2024.