The relations between social pedagogy, social education and popular education in Brazil
knowledges of resistance, producing resilient subjectivities
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-50913Keywords:
Social Pedagogy, Social education, Social educator, Educational processes, Popular educationAbstract
The objective of this article is to describe comprehensively the relations between social pedagogy, social education and popular education, pointing out as affinities between these knowledges, their imbrications and the formation of the social educators before them. The methodological perspective adopted was the phenomenology associated with bibliographic and historical research. The historical vocation of man is “to be subject” of himself with another world, and the social educator as subject that is his professional daily life, produces resistance to be and lead to the other (educate) and also existing. Social Pedagogy intertwined with Social Education and Popular Education affirm their differences, but without strange or ideological concepts, it would be, thus, a “viable inedit”, believing in another educational and civilizing process that, in fact, has already occurs on the margins of several Brazilian peripheries.
Downloads
References
BOS, A. Desafios para uma pedagogia social. São Paulo, SP: Antroposófica, 1986.
CABANAS, J. M. Q. Antecedentes históricos de la educación social. In: PETRUS, A. (org.). Pedagogia social. Espanha: Ariel, 1997. p. 68-91.
CARRERAS, J. S. La construcción de la pedagogía social: algunas vias de aproximación. In PETRUS, A. (org.). Pedagogia social. Espanha: Ariel, 1997. p. 40-67.
DUSSEL, E. Ética de la liberación en la edad de la globalización y de la exclusión. Madrid: Trotta, 1998.
FORGHIERI, Y. C. Psicologia fenomenológica: fundamentos, método e pesquisas. São Paulo: Pioneira; Cengage, 2001.
FREIRE, A. M. A. Inédito viável. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 223-226.
FREIRE, P. Conscientização; teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.
FREIRE, P. Educadores de rua: uma abordagem crítica: alternativas de atendimento aos meninos de rua. Bogotá: Unicef, 1989. (Série Metodológica).
FREIRE, P. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
LIMA, J. F. L. de. Pestalozzi: o Romantismo e o nascimento da Pedagogia Social. Ciências & Letras, Porto Alegre, n. 47, p. 123-135, jan./jun. 2010. Disponível em: http://seer1.fapa.com.br/index.php/arquivos. Acesso em: 21 jun. 2019.
MACHADO, E. M. Pedagogia social no Brasil: políticas, teorias e práticas em construção. In: CONGRESSO EDUCERE, 11., ENCONTRO BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, 3., 2009. Anais [...]. 2009. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/PAL010.pdf. Acesso em: 7 mar. 2018.
MONTAÑO, C. Terceiro setor e questão social: crítica ao padrão emergente de intervenção social. Cortez: São Paulo, 2005.
MORAES, C. A. de. Pedagogia social comunidade e formação de educadores: na busca do saber sócio-educativo. Disponível em: http://www.smec.salvador.ba.gov.br/site/documentos/espaco-virtual/espaco-autorias/artigos/pedagogia-social.pdf. Acesso em: 1º jan. 2019.
MOTA NETO, J. C. da; OLIVEIRA, I. A. D. E. Contribuições da educação popular à pedagogia social. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 21-35, set.-dez. 2018. Doi: 10.14393/REP-v16n32017-art02.
PINEL, H. Apenas dois rapazes & uma pedagogia social; cinema, existencialismo e educação a partir de “Brokeback Mountain” de Ang Lee. Vitória: Produção Experimental, 2005.
PINEL, H. Pedagogia social: subsídios a partir do “cinema, educação & inclusão”. Vitória: Edição do Autor, 2011.
PINEL, H.; PAIVA, J. S. de. Educação social/pedagogia social: uma história dos saberesfazeres de resistência e produção de subjetividades resilientes. In: FERREIRA, V. A. (org.). Pedagogia social: lugar de (re)existência. Curitiba: CRV, 2019.
QUINTANA, J. M. Pedagogía social. Madrid: Dykinson, 1988.
RAMOS, L. M. P. de C. Educação de rua: o que é, o que faz, o que pretende. Rio de Janeiro. Amais, 1999.
RIBAS MACHADO, E. A constituição da pedagogia social no contexto educacional brasileiro. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
RIBAS MACHADO, E. O desenvolvimento da pedagogia social sob a perspectiva comparada: o estágio atual no Brasil e na Espanha. 2014. 296 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
TRILLA, J. La educacion fuera de la escuela: ambitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel, 1996.
TRILLA, J.; PETRUS, A.; ROMANS, M. Profissão educador social. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VOLPI, M. Sem liberdade, sem direitos: a privação da liberdade na percepção do
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.