The relations between social pedagogy, social education and popular education in Brazil

knowledges of resistance, producing resilient subjectivities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-50913

Keywords:

Social Pedagogy, Social education, Social educator, Educational processes, Popular education

Abstract

The objective of this article is to describe comprehensively the relations between social pedagogy, social education and popular education, pointing out as affinities between these knowledges, their imbrications and the formation of the social educators before them. The methodological perspective adopted was the phenomenology associated with bibliographic and historical research. The historical vocation of man is “to be subject” of himself with another world, and the social educator as subject that is his professional daily life, produces resistance to be and lead to the other (educate) and also existing. Social Pedagogy intertwined with Social Education and Popular Education affirm their differences, but without strange or ideological concepts, it would be, thus, a “viable inedit”, believing in another educational and civilizing process that, in fact, has already occurs on the margins of several Brazilian peripheries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Bravin, Federal University of Espírito Santo

PhD student in Education, Federal University of Espírito Santo, Brazil; professor MAPB of the Secretariat of Education of Espírito Santo, Brazil.

Jacyara Silva de Paiva, Federal University of Espírito Santo

PhD in Education, Federal University of Espírito Santo, Brazil, with sandwich internship at the University of São Paulo, Brazil; assistant professor at the Department of Languages, Culture and Education of the Federal University of Espírito Santo, Brazil.

Hiran Pinel, Federal University of Espírito Santo

PhD in Psychology, University of São Paulo, Brazil; post-doctoral fellowship at the Federal University of Minas Gerais, Brazil; professor at the Federal University of Espírito Santo, Brazil; coordinator of the Group of Phenomenology, Education (Special) & Inclusion (GRUFEI-UFES).

References

BOS, A. Desafios para uma pedagogia social. São Paulo, SP: Antroposófica, 1986.

CABANAS, J. M. Q. Antecedentes históricos de la educación social. In: PETRUS, A. (org.). Pedagogia social. Espanha: Ariel, 1997. p. 68-91.

CARRERAS, J. S. La construcción de la pedagogía social: algunas vias de aproximación. In PETRUS, A. (org.). Pedagogia social. Espanha: Ariel, 1997. p. 40-67.

DUSSEL, E. Ética de la liberación en la edad de la globalización y de la exclusión. Madrid: Trotta, 1998.

FORGHIERI, Y. C. Psicologia fenomenológica: fundamentos, método e pesquisas. São Paulo: Pioneira; Cengage, 2001.

FREIRE, A. M. A. Inédito viável. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 223-226.

FREIRE, P. Conscientização; teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, P. Educadores de rua: uma abordagem crítica: alternativas de atendimento aos meninos de rua. Bogotá: Unicef, 1989. (Série Metodológica).

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

LIMA, J. F. L. de. Pestalozzi: o Romantismo e o nascimento da Pedagogia Social. Ciências & Letras, Porto Alegre, n. 47, p. 123-135, jan./jun. 2010. Disponível em: http://seer1.fapa.com.br/index.php/arquivos. Acesso em: 21 jun. 2019.

MACHADO, E. M. Pedagogia social no Brasil: políticas, teorias e práticas em construção. In: CONGRESSO EDUCERE, 11., ENCONTRO BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, 3., 2009. Anais [...]. 2009. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/PAL010.pdf. Acesso em: 7 mar. 2018.

MONTAÑO, C. Terceiro setor e questão social: crítica ao padrão emergente de intervenção social. Cortez: São Paulo, 2005.

MORAES, C. A. de. Pedagogia social comunidade e formação de educadores: na busca do saber sócio-educativo. Disponível em: http://www.smec.salvador.ba.gov.br/site/documentos/espaco-virtual/espaco-autorias/artigos/pedagogia-social.pdf. Acesso em: 1º jan. 2019.

MOTA NETO, J. C. da; OLIVEIRA, I. A. D. E. Contribuições da educação popular à pedagogia social. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 21-35, set.-dez. 2018. Doi: 10.14393/REP-v16n32017-art02.

PINEL, H. Apenas dois rapazes & uma pedagogia social; cinema, existencialismo e educação a partir de “Brokeback Mountain” de Ang Lee. Vitória: Produção Experimental, 2005.

PINEL, H. Pedagogia social: subsídios a partir do “cinema, educação & inclusão”. Vitória: Edição do Autor, 2011.

PINEL, H.; PAIVA, J. S. de. Educação social/pedagogia social: uma história dos saberesfazeres de resistência e produção de subjetividades resilientes. In: FERREIRA, V. A. (org.). Pedagogia social: lugar de (re)existência. Curitiba: CRV, 2019.

QUINTANA, J. M. Pedagogía social. Madrid: Dykinson, 1988.

RAMOS, L. M. P. de C. Educação de rua: o que é, o que faz, o que pretende. Rio de Janeiro. Amais, 1999.

RIBAS MACHADO, E. A constituição da pedagogia social no contexto educacional brasileiro. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

RIBAS MACHADO, E. O desenvolvimento da pedagogia social sob a perspectiva comparada: o estágio atual no Brasil e na Espanha. 2014. 296 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

TRILLA, J. La educacion fuera de la escuela: ambitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel, 1996.

TRILLA, J.; PETRUS, A.; ROMANS, M. Profissão educador social. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VOLPI, M. Sem liberdade, sem direitos: a privação da liberdade na percepção do

Published

2020-09-01

How to Cite

BRAVIN, R.; PAIVA, J. S. de; PINEL, H. The relations between social pedagogy, social education and popular education in Brazil: knowledges of resistance, producing resilient subjectivities. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 4–24, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-50913. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/50913. Acesso em: 23 jul. 2024.