Magisterium project in land reform areas of Ceará

experiences of a scholarship holder

Authors

  • Expedito Vital Marinho Junior State University of Ceará

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v19n12020-50700

Keywords:

Life report, Pronera, Magist´ério da terra

Abstract

This report aims at describing my experience as a scholarship holder of National Program for Education in Land Reform (Free Translation from Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA). I highlight the dificulties as well as personal and collective achievements for the realization of Projeto de Formação de Educadores e Educadoras de Assentamentos Rurais em Áreas de Reforma Agrária do Ceará – Magistério em Nível Médio (2005-2010). In order to do so, I support my report methodologically with authors who work with the perspective of biography and life experience reports (CHARTIER, 1994; GUIMARÃES, 2008; LE GOFF, 1990). Finally, I conclude that, despite the limitations, the project succeeded in training a significant number of learners to work in rural settlements; personally, it made me learn and grow both intellectually and socially.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Expedito Vital Marinho Junior, State University of Ceará

PhD student in Education at the State University of Ceará, Brazil; CAPES scholarship.

References

ANDRADE, M. R.; DI PIERRO, M. C. Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária em Perspectiva: dados básicos para uma avaliação. São Paulo: Ação Educativa, 2004. Disponível em: http://www.observatoriodaeducacao.org.br/ebulicao/ebul06/Faisca_4.1.pdf. Acesso em: 5 dez. 2019.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Agrário. Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária. Programa Nacional de Educação na Reforma. Manual de Operações. Brasília, 2004. Disponível em: http://www.incra.gov.br/sites/default/files/programa_nac_educacao_reforma_agraria.pdf. Acesso em: 5 dez. 2019.

CALAZANS, M. J. C.; CASTRO, L. F. M.; SILVA, H. R. S.“Questões e contradições da educação rural no Brasil. In: WERTHEIN, J.; BORDENAVE DIAS, J. Educação rural no terceiro mundo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981. p. 161-198.

CEARÁ. Projeto de Formação de Educadores e Educadoras de Assentamentos Rurais em Áreas de Reforma Agrária do Ceará – Magistério em Nível Médio. (texto mimeografado). Fortaleza, 2008.

CHARTIER, R. A história hoje: dúvidas, desafios e propostas. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 13, v. 7, p. 97-113, 1994.

COMISSÃO PASTORAL DA TERRA (CPT). Sobre nós: histórico. Disponível em: https://www.cptnacional.org.br/sobre-nos/historico. Acesso em: 22 jan. 2020.

COMISSÃO PASTORAL DA TERRA (CPT). Sobre nós: missão. Disponível em: https://www.cptnacional.org.br/sobre-nos/missao. Acesso em: 22 jan. 2020.

FERNANDES, B. M. Diretrizes de uma caminhada. In: CALDART, R. S.; CERIOLI, P. R.; KOLLING, E. J. (org.). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 2002. p. 89-101. (Coleção por uma educação do campo, 4).

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 46. ed. São Paulo: Cortez, 2005(b).

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 46. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005(a).

GOHN, M. G. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, p. 333-512, maio-ago. 2011. Doi: 10.1590/S1413-24782011000200005.

GUIMARÃES, M. L. S. Prefácio: a biografia como escrita das 172 UFES - História. In: SOUZA, Ad. B. Duque de Caxias: o homem por trás do monumento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008. p. 19-26.

LE GOFF, J. A história nova. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

MENDES, J. E.; BRITO, C. M. M. Relatório Pedagógico do Curso Magistério da Terra. Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Convênio nº 32.000/2005. FUNECE /INCRA-CE (texto mimeografado). 2010.

Published

2020-03-13

How to Cite

MARINHO JUNIOR, E. V. Magisterium project in land reform areas of Ceará: experiences of a scholarship holder. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 273–290, 2020. DOI: 10.14393/rep-v19n12020-50700. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/50700. Acesso em: 22 nov. 2024.