Teacher absenteeism in primary schools in Zambezia province, Mozambique (2015-2016)

an analysis of its implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v19n12020-50192

Keywords:

Teacher absenteeism, Teachers, Primary school, Zambézia

Abstract

The present study was conducted in Mozambique, or, more specifically, in the province of Zambezia, in the primary schools of the Gilé and Ile districts. Taking into account that teacher absenteeism in the two above-mentioned districts is widespread, it is urgent to question its implications for the teaching and learning process. Specifically, the study discusses the causes and types of teacher absenteeism from school; proposes some solutions to overcome it. For these reasons, the relevance of the text lies, on the one hand, in its possibility of denouncing the practice of school absenteeism within Mozambican education at the primary schools and, on the other, in awakening the development of new research leading to the understanding of the phenomenon and its causes. From the methodological point of view, the study was based on an exploratory research, based on a qualitative and quantitative approach and on bibliographic and documentary consultation. The results indicate that primary school teachers' absenteeism in schools in the above-mentioned districts has two dimensions: one, linked to individual motivations; another, inherent in institutional questions. On the other hand, absenteeism in Mozambican education has contributed negatively to the quality of education and the increase in dropout rates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Alvaro Oliveira, State University of Santa Catarina

PhD student in Education, State University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; CAPES scholarship.

Aristides Silvestre Culimua, State University of Santa Catarina

PhD student in Education, State University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; CAPES scholarship; professor at Instituto Superior Maria Mae de Africa, Mozambique.

Celso Joao Carminati, State University of Santa Catarina

PhD in Education, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil, with a Sandwich internship at Università degli Studi di Milano, Italy; postdoctoral internship at Università degli Studi di Bergamo, Italy and the University of Lisbon, Portugal; associate professor at the State University of Santa Catarina, Brazil; participant in the Interdisciplinary Laboratory for Teaching Philosophy and Sociology (LEFIS), researcher member of the Philosophy Center of the University of Lisbon, Portugal.

References

ASSIQUE, A. O contributo da supervisão pedagógica para a melhoria da qualidade do processo de ensino e aprendizagem: caso da escola primária completa de Mitava de Lixinga. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Moçambique, 2015.

BOURDIEU, P.; CHAMPAGNE, P. Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. Pierre Bourdieu: escritos de educação. 8. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 1998. p. 217-227.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis-RJ: Vozes, 2008.

CASTIANO, J. P.; NGOENHA, S. E. A longa marcha duma educação paratodos em Moçambique. 3. ed. Maputo: Publifix, 2013.

COSTA, A. Técnicas de coleta de dados e instrumentos de pesquisa. 2013. Disponível em: https://docente.ifrn.edu.br/andreacosta/desenvolvimento-de-pesquisa/tecnicas-de-coletas-de-dados-e-instrumentos-de-pesquisa/view. Acesso em: 15 nov. 2019.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRS, 2009.

GUNTHER, H. A Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa. Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 22, n. 2, p. 201-2010, maio./ago. 2006. Doi: 10.1590/S0102-37722006000200010.

KUHN, T. A Estrutura das revoluções científicas. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2001.

MALTA, V. D. Absenteísmo docente no ensino público: modelo de influências e correlações com o desempenho docente. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade FUMEC, 2014.

MOCAMBIQUE. Constituição da República. 2004. Disponível em: http://cedis.fd.unl.pt/wp-content/uploads/2016/01/CONST-2004.pdf. Acesso em: 15 jun. 2019.

MOÇAMBIQUE. Estatuto geral de funcionários e agentes do estado. Maputo: Imprensa Nacional de Moçambique, 2009.

MOÇAMBIQUE. Instituto Nacional de Estatística. Anuário estatístico da província da Zambézia. Maputo, 2017.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação. Agenda do professor. Maputo: INDE, 2007.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Estatística de educação. Maputo, 2016.

MOÇAMBIQUE, Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Estudo holístico sobre a situação do professor em Moçambique. Maputo: Acadêmica Lda, 2018.

MULHANGA, F. J.; CASTIANO, J. P; PEREIRA, D. Absentismo das professoras e dos professores em Moçambique: estudo da província da Zambézia. Quelimane: UPM, 2016.

SOUZA, L. F. Q. Absentismo no serviço público. Revista Jus Navigandi, Teresina, ano 11, n. 1.243, nov. 2006. Disponível em: https:///jus.com.br/artigos/9204/absentismo-no-serviço-publico. Acesso em: 15 abr.2019.

SUDBRACK, E. M. Demitidos da escola: um outro olhar sobre a exclusão. Frederico Westphalen: Editora da URI, 1997.

TAVARES, Z. G. C. Absentismo escolar na Escola Secundária Cônego Jacinto Peregrino da Costa. 2006. 71 f. Monografia (Licenciatura em Biologia) – ISE, Cabo Verde, 2006.

THAIMO, V. D. Análise do absentismo escolar: estudo com professores da Escola Primária do 1˚ e 2˚ Graus de Muanamambene. 2017. Disponível em: www. materialdidaticomoz.blogspot.com/2018/03/anlise-do-absentismo-escolar.html. Acesso em: 27 maio 2019.

Published

2020-03-13

How to Cite

OLIVEIRA, A. A.; CULIMUA, A. S. .; CARMINATI, C. J. Teacher absenteeism in primary schools in Zambezia province, Mozambique (2015-2016): an analysis of its implications. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 144–159, 2020. DOI: 10.14393/rep-v19n12020-50192. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/50192. Acesso em: 22 nov. 2024.