The relationships between Univasf and family farmers through the Institutional Program of Extension Grants (Pibex)

Authors

  • Renata Cristina de Sá Barreto Freitas Federal University of São Francisco Valley
  • Helder Freitas Federal University of São Francisco Valley
  • Denes Dantas Vieira Federal University of São Francisco Valley

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-v18n32019-49424

Keywords:

Sustainable rural development, University extension, Extensionist methodologies

Abstract

The purpose of this work is to understand the relationships, limits and possibilities of interventions of the University Extension actions of Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf) with family farmers in the territories of action, in the Brazilian Semiarid (SAB), region of the São Francisco Sub-medium Valley. Based on a mapping of the extension projects maintained by Univasf executed by the Institutional Program of Extension Grants (Pibex) in the annual calls for proposals of 2016, 2017 and 2018, this study analyzed the processes of socio-technical intervention with family farmers and rural communities. Using qualitative and quantitative methods, the research showed that initiatives aimed at the rural areas are reduced when compared to those for urban areas. With regard to the focus on interaction with family farmers, it was identified that among the Pibex projects, there is a predominance of university extension initiatives guided by the diffusionist approach, some actions with welfare characteristics and a tendency towards the adoption of participatory methodologies. In general, it is concluded that the actions of university extension of Pibex, even though they manifest different approaches and levels of interaction, have enabled the exchange of knowledge through interaction between students, professors and rural communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Cristina de Sá Barreto Freitas, Federal University of São Francisco Valley

Master in Rural Extension, Federal University of São Francisco Valley, State of Pernambuco, Brazil; journalist of the Social Communication Office in the same institution.

Helder Freitas, Federal University of São Francisco Valley

PhD in Soils, Federal University of Viçosa, State of Minas Gerais, Brazil; assistant professor at the Federal University of Vale do São Francisco, State of Pernambuco, Brazil.

Denes Dantas Vieira, Federal University of São Francisco Valley

PhD in Social Sciences, Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil; professor at the Federal University of São Francisco Valley, State of Bahia, Brazil; member of the Sertão Agroecológico Research and Extension Group.

References

BARROSO, K. A.; CAPUCHO, A. S.; FREITAS, H. R. Levantamento de doenças foliares em hortas urbanas de Petrolina-PE. Extramuros: Revista de Extensão da UNIVASF, Petrolina, v. 5, n. 2, p. 164-181, 2017. Disponível em: http://www.periodicos2.Univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/view/1065/719. Acesso em: 10 jun. 2019.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei da Agricultura Familiar. Lei nº 11.326, de 24 de julho de 2006. Estabelece as diretrizes para a formulação da Política Nacional da Agricultura Familiar e Empreendimentos Familiares Rurais. Brasília, DF, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei nº 9.394, de 23 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. Lei nº 13.005, de 26 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014.

BRASIL. Lei nº 10.473, de 27 de junho de 2002. Institui a Fundação Universidade Federal do Vale do São Francisco. Brasília, DF, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.350, de 14 de dezembro de 2018. Estabelece as diretrizes para a extensão na educação superior brasileira. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55444656. Acesso em: 1º jan. 2019.

CARBONARI, M. E. E.; PEREIRA, A. C. A extensão universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. Revista de Educação UFPB, João Pessoa, v. 10, n. 10. 2007, p. 27. Disponível em: http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/educ/article/view/2133/2030. Acesso em: 15 ago. 2018.

CASTRO, L. M. C. A universidade, a extensão universitária e a produção de conhecimentos emancipadores. In: A extensão universitária e a produção de conhecimentos emancipadores (ainda existem utopias realistas). 2004. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/t1111.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

COELHO, F. M. G. Questões pedagógicas, éticas e políticas da extensão universitária. In: A arte das orientações técnicas no campo: concepções e métodos. Viçosa: Editora UFV, 2014. p. 169-188.

FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. 2012. Disponível em: https://www.ufmg.br/Proex/renex/images/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em: 15 maio 2019.

FREITAS, H. R.; MARINHO, C. M.; ARISTIDE, P. Extensão universitária e agricultura urbana e periurbana: construção e troca de saberes para o desenvolvimento sustentável no semiárido brasileiro. 2018. In: CONGRESO INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR - UNIVERSIDAD, 11., 2018, Havana. Anais [...]. Cuba: La Havana, 2018.

INCROCCI, L. M. M. C.; ANDRADE, T. H. N. O fortalecimento da extensão no campo científico: uma análise dos editais Proext/MEC. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 33, n. 1, p. 189-214, jan./abr. 2018. Doi: 10.1590/s0102-699220183301008.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Agropecuário 2006. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/Tabela/1118#resultado. Acesso em: 10 jun. 2019.

LEÃO, E. L. S.; MOUTINHO, L. M. G. O arranjo produtivo local de fruticultura irrigada do Vale do Submédio do São Francisco como objeto de política. RACE - Revista de Administração, Contabilidade e Economia, Maceió, v. 13, n. 3, p. 829-857, set. 2014. Disponível em: http://editora.unoesc.edu.br/index.php/race/article/view/4611. Acesso em: 2 jan. 2019.

MARINHO, C. M. et al. Por que ainda falar e buscar fazer extensão universitária? Extramuros: Revista de Extensão da UNIVASF, Petrolina, v. 7, n. 1, p. 121-140, 2019. Disponível em: http://www.periodicos2.univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/view/1310/7. Acesso em: 16 out. 2019.

MARINHO, C. M; FREITAS, H. R. Utilização de metodologias participativas nos processos de Assistência Técnica e Extensão Rural (ATER): fundamentos teórico-práticos. Extramuros: Revista de Extensão da UNIVASF, Petrolina, v. 3, n. 3, p. 10-28, 2015. Disponível em: http://www.periodicos2.univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/view/744/464. Acesso em: 16 out. 2019.

OLIVEIRA, L. M. S. R.; OLIVEIRA, L. S.; VIEIRA, D. D. A trajetória da extensão universitária e os seus desafios atuais. In: EYSEN, A. (org.). Tecendo manhãs: educação, saberes e experiências no território do Sisal. Itabuna: Mondrongo, 2018. p. 17-33.

RODRIGUES, C. M. Conceito de seletividade de políticas públicas e sua aplicação no contexto da política de extensão rural no Brasil. CC&T, Brasília, v. 14, n. 1, p. 113-154, jan./abr. 1997. Disponível em: http://seer.sct.embrapa.br/index.php/cct/article/view/8963/5075. Acesso em: 2 maio 2019.

ROGERS, E. M. Diffusion Of Innovations. 3. ed. New York: The Free Press, 1983.

SANTIAGO, A. M. dos S. (coord.). Relatório de Gestão 2004-2008. Petrolina: UNIVASF, 2008.

SILVA, J. C.; SILVA, A. C. G C. Um diagnóstico das práticas de medição de desempenho utilizadas pelas empresas exportadoras de frutas do Vale do São Francisco. Revista Principia, João Pessoa, n. 32, p. 43-50, dez. 2016. Doi: http://dx.doi.org/10.18265/1517-03062015v1n32p43-50.

SIQUEIRA, R. Caravana agroecológica do Semiárido Baiano: um relato do contexto histórico e contemporâneo dos caminhos das águas do Rio São Francisco. Extramuros: Revista de Extensão da UNIVASF, Petrolina, v. 5, n. 2, p. 5-21, 2017. Disponível em: http://www.periodicos2.UNIVASF.edu.br/index.php/extramuros/article/view/1051/708. Acesso em: 14 jan. 2019.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, Atlas: 1987.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO. Resolução nº 4/2017. Disponível em: http://portais.Univasf.edu.br/Proex/banco-de-dados/camara-de-extensao/2017/resolucao_4-2017.pdf. Acesso em: 4 marc. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO. Resolução nº 8/2015. Disponível em: https://sig.Univasf.edu.br/sigrh/public/colegiados/filtro_busca.jsf. Acesso em: 2 jan. 2019.

Published

2020-01-06

How to Cite

FREITAS, R. C. de S. B.; FREITAS, H.; VIEIRA, D. D. The relationships between Univasf and family farmers through the Institutional Program of Extension Grants (Pibex). Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 18, n. 3, p. 38–55, 2020. DOI: 10.14393/REP-v18n32019-49424. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/49424. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)