Teaching of Spanish in the young and adult people education

Authors

  • Claudia de Souza Teixeira Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro
  • Simone de Lima Serviço Social da Indústria

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-v18n32019-47390

Keywords:

Teaching of Spanish, Young and adult people education, Social inclusion

Abstract

This paper aims to reflect on the teaching of Spanish in high school classes of Young and Adult People Education. The theoretical framework is based on documents of federal agencies and on works about the YAPE functions, its students’ profile, the role of the teachers, the teaching of a foreign language and, in special, the teaching of Spanish. It is defended that problems such as the inadequacy of materials and of the approaches, that hinder the deconstruction of negative beliefs of YAPE students in learning a foreign language, are aggravated by the fact that these students come to school, in general, unsure about their ability to master new formal knowledge. In addition to the theoretical data, some pedagogical experiences of one of the authors of this study, as a Spanish teacher, in  high school YAPE classes, where the contextualization of activities and the dialogue with students were preponderant factors for the implementation of a quality teaching-learning process, are related. Finally, based on the reflection about the results achieved with the reported activities, this study tries to prove the importance of teaching Spanish to increase not only the knowledge and self-esteem of young and adult learners, but also their social inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia de Souza Teixeira, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro

PhD in Vernacular Letters, Federal University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; professor of Portuguese Language, Literature and Research Methodology at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil.

Simone de Lima, Serviço Social da Indústria

Specialist in Youth and Adult Education, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro, Nilópolis Campus, State of Rio de Janeiro, Brazil; Spanish-speaking teacher of the Social Service of Industry (SESI), State of Rio de Janeiro, Brazil.

References

AKIFRASES. Disponível em: https://akifrases.com/frase/118212. Acesso em: 20 dez. 2018

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa. São Paulo: Moraes, 1982.

BARCELOS, A. M. F. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre o ensino de aprendizagem de línguas. Rev. Bras. Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 110-138, 2007. Doi: 10.1590/S1984-63982007000200006.

BRASIL. Lei nº. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, DF: Presidência da República/Casa Civil, [2017]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm#art22. Acesso em: 20 dez. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais (PCN+): linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC/SEB, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Acesso em: 7 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. v. 1. Brasília, DF: MEC/SEB, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em: 7 nov. 2018.

BRASIL. Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005. Dispõe sobre o ensino de língua espanhola. Brasília, DF: Presidência da República/Casa Civil, [2005]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11161.htm. Acesso em: 20 dez. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB nº 11/2000, de 10 de maio de 2000. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília, DF: CNE/CBE, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pceb011_00.pdf. Acesso em: 28 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República/Casa Civil, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 01 jun. 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, M. Ser professor, ser educador. In: GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2 ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.

GADOTTI, M. Educação popular e educação ao longo da vida. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Educacao_Popular_e_ELV_Gadotti.pdf. Acesso em: 26 nov. 2018.

LABELLA-SÁNCHEZ, N. La enseñanza del español en la educación de jóvenes y adultos como posibilitadora de inserción social. In: BARROS, C.S.; COSTA, E.G.M. (org.). Se hace camino al andar: reflexões em torno do ensino de espanhol na escola. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2012.

MORAES, F. S. Ensino de língua espanhola: desafios à atuação docente. 2010. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2010.

PARAQUETT, M. O papel que cumprimos os professores de espanhol como língua estrangeira (E/LE) no Brasil. Caderno de Letras da UFF: Dossiê Diálogos Interamericanos, Niterói, n. 38, p. 123-137, 2009. Disponível em: http://www.cadernosdeletras.uff.br/joomla/images/stories/edicoes/38/artigo7.pdf. Acesso em: 10 fev. 2019.

PRETA, L. M. C. Leitura e ensino/aprendizagem de espanhol como língua estrangeira na educação de jovens e adultos. 2008. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2008.

ROSS, N. Pinterest. Disponível em: https://br.pinterest.com/pin/468304061222861906/. Acesso em: 20 nov. 2018

SÁNCHEZ, C. Los españoles tiran a la basura 20% de la comida que compran. ABC.es: Sociedad, Madrid, 4 maio 2011. Disponível em: https://www.abc.es/20110503/sociedad/abci-estudio-basura-201105031625.html. Acesso em: 4 ago. 2018.

Published

2020-01-06

How to Cite

TEIXEIRA, C. de S.; LIMA, S. de. Teaching of Spanish in the young and adult people education . Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 3, p. 158–178, 2020. DOI: 10.14393/REP-v18n32019-47390. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/47390. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de experiência

Most read articles by the same author(s)