Youth and Adult Education from the perspective of Social Pedagogy

Authors

  • Antonio Paulo Guillen Hurtado Faculdade Dom Bosco https://orcid.org/0000-0002-4908-7704
  • Carlos Cesar Garcia Freitas Universidade Estadual do Norte do Paraná
  • Karine de Paula Ramos Hurtado Rede Municipal de Educação de Cornélio Procópio

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v18n22019-47114

Keywords:

Youth and Adult Education, Social Pedagogy, Education

Abstract

The present article analyzed the relationship between the phenomena of Youth and Adult Education (YAE) and Social Pedagogy (SP). From their historical trajectories, the contributions of each one were discussed, evidencing the potential of a joint work. For that, it was used a methodology that encompasses a descriptive, qualitative and bibliographical research, seeking to present in a theoretical-empirical way, how SP can collaborate in YAE. The study of methodologies and pedagogical practices by the SP contributes to offer an instrument to the YAE that allows greater efficiency in learning. The results evidenced in the theoretical framework and in the analyzed case, lead to consider that YAE is a differentiated education, with its own and diversified characteristics, and SP, in turn, acts as articulator of the practice with theories of education science, which allows to the individual an integral formation, capable of promoting the dignity of the human person.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Paulo Guillen Hurtado, Faculdade Dom Bosco

Master degree student in Teaching, State University of Northern Paraná, Brazil; professor at Dom Bosco College and the State Education Network of Paraná, Brazil.

Carlos Cesar Garcia Freitas, Universidade Estadual do Norte do Paraná

PhD in Business Administration, Federal University of Paraná, Brazil; assistant professor at the State University of Northern Paraná, Cornélio Procópio Campus, Brazil.

Karine de Paula Ramos Hurtado, Rede Municipal de Educação de Cornélio Procópio

Specialist in Educational Management, Maringá University Center, Paraná, Brazil and in Special Education at Ingá University Center, Paraná, Brazil; teacher at the Cornélio Procópio Municipal Education Network, Paraná, Brazil.

References

ARROYO, M. G. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L.; GIOVANETTI, M. A. G. C.; GOMES, N. L. (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 19-50.

AYRES, R. Diversidade na educação de jovens e adultos: o compromisso dos municípios. 2003. Disponível em: http://telecongresso.sesi.org.br/4telecongresso/downloadAnexo.Php?arquivo=arquivos%arquivo%2Fbiblioteca%2diversidade+a+educa%E73o+de+jovens+e+adultos+o+compromisso+dos_munic5.doc. Acesso em: 10 out. 2018.

BAPTISTA, I. Educação e solidariedade. In: Cadernos de Pedagogia Social, Lisboa, n. 2, 2008, p. 24. Disponível em: http://www.uceditora.ucp.pt/site/custom/template/ucptpl_uce.asp?sspageID=1271&lang=1. Acesso em: 27 nov. 2018.

BEISIEGEL, C. R. Mudança social e mudança educacional. In: Estado e educação popular: um estudo sobre educação de adultos. São Paulo: Pioneira, 1974. p. 12-30.

BRANDÃO, C. R. A educação popular na escola cidadã. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2006.

BRASIL. Constituição 1934. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm. Acesso em: 13 out. 2018.

BRASIL. Constituição 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Documento Base Nacional Preparatório à VI CONFINTEA. 2017. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=08/09/2017&jornal=1&pagina=27&totalArquivos=752. Acesso em: 18 out. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Relatório Educação para Todos no Brasil 2000-2015. Brasília, DF: MEC, 2014. 105 p.

CABANAS, J. M. Q. Antecedentes históricos de la educación social. In: PETRUS, A. (org.). Pedagogia social. Espanha: Ariel, 1997. p. 68 -91.

CALIMAN, G. A pedagogia social na Itália. In: SILVA, R. da; SOUZA NETO, J. C.; MOURA, R. A. Pedagogia social. São Paulo: Expressão e Arte, 2009.

CALIMAN, G. Fundamentos teóricos e metodológicos da pedagogia social na Europa (Itália). CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 1., 2006, São Paulo. Anais [...]. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000092006000100015&script=sci_arttext. Acesso em: 27 nov. 2018.

CARIDE, J. A. La pedagogía social em España. In: Nuñez, V. La educación em tiempos de incertidumbre: las apuestas de la pedagogía social. Barcelona: Gedisa, 2002. p. 81-112.

CONFERÊNCIA INTERNACIONAL SOBRE EDUCAÇÃO DE ADULTOS. Declaração de Hamburgo: agenda para o futuro. Brasília: SESI/UNESCO, 1999.

DUARTE, V. M. N. Brasil escola: pesquisa científica. 2011. Disponível em: http://monografias.brasilescola.uol.com.br/regras-abnt/pesquisas-exploratoria-descritiva-explicativa.htm. Acesso em: 8 dez. 2018.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: Editora UEC, 2002. (Apostila).

FUNDAÇÃO BANCO DO BRASIL. Banco de tecnologias sociais. 2014. Disponível em: https://www.fbb.org.br/pt-br/ra/conteudo/banco-de-tecnologias-sociais. Acesso em: 15 out. 2018.

GADOTTI, M. Saber aprender: um olhar sobre Paulo Freire e as perspectivas atuais da educação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL, 1., 2000, Évora. Anais [...] Évora, PT: Universidade de Évora, 2000.

GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. Educação de jovens e adultos: teoria prática e proposta. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995. Doi: 10.1590/S0034-75901995000200008.

GRACIANI, M. S. S. A pedagogia social no trabalho com crianças e adolescentes de rua. In: SOUZA NETO, J. C.; SILVA, R.; MOURA, R. Pedagogia social. São Paulo: Expressão e Arte, 2009. p. 207-224.

GRACIANI, M. S. S. Pedagogia social de rua: uma análise e sistematização de uma experiência vivida. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001. (Coleção Prospectiva, 4).

HADDAD, S.; SIQUEIRA, M. C. P.; FREITAS, M. V. O ensino supletivo de 2º grau. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 68, fev. 1989.

INSTITUTO KAIRÓS. Tecnologias sociais. Disponível em: http://institutokairos.org.br/tecnologias-sociais. Acesso em: 11 dez. 2018.

LEIRO, A. C.; MORAES, C. A. E. de; SANTOS, V. R. Educação popular e pedagogia social: diálogo singular e experiência plural. Revista da FAEEBA, Salvador, v. 24, n. 43, p. 171-182, jan./jun. 2015. Doi: 10.21879/faeeba2358-0194.v24.n43.1323.

MACHADO, E. R. As relações entre a pedagogia social e a educação popular no Brasil. Diálogos, Taguatinga, v. 18, n. 2, 2012. Disponível em: http://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/view/3913/2390. Acesso em: 30 nov. 2018.

MARANDINO, M. Faz sentido ainda propor a separação entre os termos educação formal, não formal e informal? Revista Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 4, out./dez. 2017. Doi: 10.1590/1516-731320170030001.

MENEZES, E. T.; SANTOS, T. H. dos. In: EDUCABRASIL. Dicionário Interativo da Educação Brasileira. São Paulo: Midiamix, 2001.

MENEZES, E. T.; SANTOS, T. H. dos. Verbete Escola Nova. In: EDUCABRASIL. Dicionário Interativo da Educação Brasileira. São Paulo: Midiamix, 2001.

MOLLENHAUER, K. Einführung in die sozialpädagogik: probleme und begriffe der jugendhilfe. Weinheim und Basel: Beltz, 1993.

OLIVEIRA, M. K. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 12, p. 59-73, set./dez. 1999. Disponível: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE12/RBDE12_06_MARTA_KOHL_DE_OLIVEIRA.pdf. Acesso em: 20 out. 2018.

OTTO, H. U. Origens da pedagogia social. In: SILVA, R. da; SOUZA NETO, J. C.; MOURA, R. A. (org.). Pedagogia social. São Paulo: Expressão e Arte Editora, 2009. p. 138-142.

PAIVA, V. P. Educação popular e educação de adultos. v. 1. São Paulo: Loyola 1973. (Temas Brasileiros, 2).

PALUDO, C. Educação popular e movimentos sociais. In: ALMEIDA, M. B.; ANTONIO, C. A.; ZANELLA, J. L. (org.). Educação do campo: um projeto de formação de educadores em debate. Cascavel: Edunioeste, 2008. p. 19-44.

PAULA, E. M. A. T. Educação popular, educação não formal e pedagogia social: análise de conceitos e implicações para a educação brasileira e formação de professores. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9., 2009, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Editora da PUC-PR, 2009.

PAULO, F. S.; CONTE, I. I.; BIERHALS, R. Educação popular e pedagogia social: um encontro possível no caso de Porto Alegre? Educação: teoria e prática, Rio Claro, v. 23, n. 43, p. 128-144, 2013. Doi: 10.18675/1981-8106.vol23.n43.p128-144.

PETRUS, A. (coord.). Pedagogia social. Barcelona: Ariel, 1997.

RIBEIRO, M. Exclusão e educação social: conceitos em superfície e fundo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 155-178, jan./abr. 2006. Doi: 10.1590/S0101-73302006000100008.

RODRIGUES, N. Estado Novo. Disponível em: http://www.infoescola.com/brasil-republicano/estado-novo/. Acesso em: 2 dez. 2018.

ROMANS, M.; PETRUS, A.; TRILLA, J. Profissão: educador social. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2003.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed., Campinas, SP: Autores Associados, 2008. Doi: 10.5212/PraxEduc.v.8i1.0013.

SOUZA NETO, J. C. Pedagogia social e as políticas sociais no Brasil. In: SOUZA NETO, J. C.; SILVA, R.; MOURA, R. Pedagogia social. São Paulo: Expressão e Arte, 2009. p. 257-272.

STRECK, D. R. A educação popular e a (re) construção do público: há fogo sob as brasas? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, maio/ago. 2006. Doi: 10.1590/S1413-24782006000200006.

TORRES CARRILO, A. A educação popular como prática política e pedagógica emancipadora. In: STRECK, D. R..; ESTEBAN, M. T. (org.). Educação Popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 15-32.

WANDERLEY, E. L. Educar para transformar: educação popular, Igreja Católica e a política no Movimento de Educação de Base. Petrópolis: Vozes, 1984.

WEGNER, M. Pedagogia social e valores: o resgate do direito à educação. 2008. 89 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) – Faculdades EST, São Leopoldo, 2008.

Published

2019-10-15

How to Cite

GUILLEN HURTADO, A. P.; FREITAS, C. C. G.; HURTADO, K. de P. R. Youth and Adult Education from the perspective of Social Pedagogy. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 146–167, 2019. DOI: 10.14393/rep-v18n22019-47114. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/47114. Acesso em: 23 jul. 2024.