Navigating organizational, educational and socio-environmental practices of the Amazonian riverside people

strategy of resistance and existence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v18n22019-46967

Keywords:

Organizational Practices, Riverside peoples, Socio-environmental fights, Living nature, Amazonian peoples

Abstract

The article is about the fight of the riverside peoples for the conservation and preservation of the natural resources of their territories and it aims at analyzing the organizational, educative, and socio-environmental practices of the Amazonian riverside people as strategies of resistance and existence in the origin territory. It is an unfolding of a master degree research in Society and Culture in the Amazon, of the Federal University of Amazonas entitled “The meaning of the practices of socio-environmental sustainability of the Living Nature Environmental Group - GRANAV along with the Riverside Communities of the Municipality of Parintins-AM”. It was orientated by a qualitative approach, based on the dialectic conception and its intense relationship with the reflections, analyses, and discussions about the data collected. In the results obtained, it is possible to point out that the organizational, educational, and socio-environmental practices have contributed with the improvement of public policies towards the environmental, social, educational, cultural, territorial, and economic conditions the riverside peoples of the Amazon. It is important to report the ample process of sensitization by means of the popular education which extrapolated the limits of the communities involved, empowering the socio-environmental fights and the mobilization in defense of the nature

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edilson da Costa Albarado, Universidade Federal do Amazonas

PhD student in Education, Federal University of Pará, State of Pará, Brazil; substitute professor at the Federal University of Amazonas, State of Amazonas, Brazil; member of the Amazon Field Education Studies and Research Group (GEPERUAZ/UFPA) and the Amazon Environment Education Studies and Research Group (GEPEAM/UFAM).

Maria Eliane de Oliveira Vasconcelos, Universidade Federal do Amazonas

PhD in Education, Federal University of Pará, State of Pará, Brazil; professor at the Federal University of Amazonas, State of Amazonas, Brazil; member of the Amazonian Field Education Research and Study Group (GEPERUAZ/UFPA).

References

ALBUQUERQUE, E.; LINS, F.; ALBUQUERQUE, F. O homem em sitonia com a Natureza. Parintins: IBAMA, 2004. (Coleção Retrato Regional).

CARVALHO, I. C. de M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2008.

CHAVES, M. do P. S. R. Uma experiência de pesquisa-ação para a gestão comunitária de tecnologias apropriadas na amazônia: um estudo de caso do Assentamento de Reforma Agrária Iporá. 2001. 207 f. Tese (Doutorado em Política Científica e Tecnológica) – Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2001.

CHAVES, do P. S. R; COELHO, M. do P. S. L. V. Desenvolvimento com sustentabilidade: uma experiência de inovação social na Amazônia. In: CHAVES, M. do P. S. R.; SANTIAGO, J. L. Inovação, desenvolvimento e sustentabilidade na Amazônia. Manaus: EDUA/FUA, 2014. p. 309.

DUTRA, M. V. F. Análise da efetividade de dissiminação de resultados e lições apredidas das iniciativas promissoras: ProVázeaIBAMA. Parintins: IBAMA, 2005.

FAZENDA, I. Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo, SP: Cortez, 2006.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

LUTZENBERGER, J. Crítica ecologica do pensamento econômico. Porto Alegre: L&PM, 2012.

MAYBURY-LEWIS, D. Terrra e água, identidade camponesa como referência de organização política entre os ribeirinhos do rio solimões. In: FURTADO, L. G. Amazônia: desenvolvimento, sóciodiversidade e qualidade de vida. Belém: UFPA/NUMA, 1997.

OLIVEIRA, I. A. Cartografia ribeirinha: saberes e representações sobre práticas sociais cotidianas de alfabetizandos amazônidas. Belém-PA: CCSE-UFPA, 2003 (Coleção Saberes Amazônicos; 1).

REIS, M. F. de C. Pesquisa em educação ambiental na universidade: produção de conhecimentos e ação educativa In: TALAMONI, J. L. B.; SAMPAIO, A. C. Educação ambiental: da prática pedagógica à cidadania. São Paulo: Escrituras, 2003. (Educação para a Ciência; 4).

SACHS, I. Desenvolvimento includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.

SPÍNOLA, H. B. O riberinho: ontem e hoje na defesa do peixe no Amazonas. 1997. 192 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

TOLEDO, V. M; BARRETO-BASSOLS, N. Memória bicultural: a importância ecológica das sabedorias tradicionais. Tradução de Rosa L. Peralta. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução a pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2019-10-15

How to Cite

ALBARADO, E. da C.; VASCONCELOS, M. E. de O. Navigating organizational, educational and socio-environmental practices of the Amazonian riverside people: strategy of resistance and existence. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 59–80, 2019. DOI: 10.14393/rep-v18n22019-46967. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/46967. Acesso em: 23 jul. 2024.