Social educators as transformation agents

reflections from a social center located in the metropolitan region of Porto Alegre, State of Rio Grande do Sul, Brazil

Authors

  • Aline Accorssi Federal University of Pelotas
  • Daiana Schwengber La Salle University
  • Carla Luisa Frey Bamberg University of Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v18n22019-46853

Keywords:

Social educator, Non-formal education, Social transformation

Abstract

This study aimed to reflect on social education and its repercussions, specifically at a non-governmental institution located in the peripheral region of Porto Alegre, State of Rio Grande do Sul, Brasil. This is a qualitative and exploratory study. Questionnaires with multiple choice and discursive questions were applied to thirty-two social educators. The data indicate that the majority of educators are female, aged between 51-70 years, with incomplete elementary education and have some occupation to support themselves. The activity in which there is a greater number of social educators involved is the craftsmanship. They are volunteers, performing the activity during one and four hours a week. Although the field of non-formal education is permeated by situations described as difficult ones, related to the social vulnerability of users, the role that social educators perform in the institution has made possible the necessary support for some changes and transformation processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Accorssi, Federal University of Pelotas

PhD in Psychology, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil with a sandwich internship at the School of Advanced Studies in Social Sciences, France; assistant professor at the Federal University of Pelotas, State of Rio Grande do Sul, Brazil; Mariposas Group leader: social minorities, resistance and transformation practices.

Daiana Schwengber, La Salle University

PhD student in Social Memory and Cultural Goods, La Salle University, Canoas, State of Rio Grande do Sul, Brazil; CAPES/PROSUG scholarship holder; member of the TESSIDO Research Group (Social Technology, Innovation and Development).

Carla Luisa Frey Bamberg, University of Vale do Rio dos Sinos

Graduated in Philosophy, University of Vale do Rio dos Sinos, Rio Grande do Sul, Brazil.

References

BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: SEDH: MEC: MJ: UNESCO, 2007.

BRASIL. Ministério do Trabalho. Classificação Brasileira de Ocupações: CBO. Brasília: TEM: SPPE, 2010.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: 1996.

CORTELLA, M. S. Contribuições da educação não formal para a construção da cidadania. In: CORTELLA, M. S. et al. Visões singulares, conversas plurais. São Paulo: Instituto Itaú Cultural, 2007. p. 43-49.

FISCHER, M. C. B. Trabalho. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 413-415.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 8. ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 1980.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GOHN, M. G. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010. Doi: 10.22347/2175-2753v1i1.1.

GOHN, M. G. Educação não formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27-38, jan./mar. 2006. Doi: 10.1590/S0104-40362006000100003.

GODOY, A. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, abr. 1995. Doi: 10.1590/S0034-75901995000200008.

GRACIANI, M. E. S. Pedagogia social de rua: análise e sistematização de uma experiência vivida. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 1997.

GUZMÁN, V. La equidad de género como tema de debate y de políticas públicas. In: LARGO, E. Gênero en el Estado: estado del gênero. Chile: Ediciones de las Mujeres: Isis Internacional, 1998.

GUZZO, R. S. L.; CARO, S. M. P. Educação social e psicologia. Campinas, SP: Alínea, 2004.

JOVCHELOVITCH, S.; PRIEGO-HERNÁNDEZ, J. Sociabilidades subterrâneas: identidade, cultura e resistência em favelas do Rio de Janeiro. Brasília, DF: UNESCO, 2013.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

OÑA, J. M. El educador social: un profesional de la educación en contacto con la infancia. Revista de Educación Social, Barcelona, n. 4, 2005.

PEREIRA, A. Formação de educadores sociais: profissionalização técnica, para quê? CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 5., 2015, Vitória. Anais [...]. Vitória, ES: UFES, 2015.

ROMANS, M.; PETRU, A.; TRILLA, J. Profissão: educador social. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2003.

SILVA, C. S. Curso de pedagogia no Brasil: história e identidade. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

SILVA, R., NETO, J. C. S., MOURA, R. A. (org.). Pedagogia social. São Paulo: Expressão e Arte, 2009.

TRILLA, J. La Educacionfuera de la escuela: ambitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel, 1996.

VANGRELINO, A. C. S. Processo de formação de educadores sociais na área da infância e juventude. 2004. 158 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004.

Published

2019-10-15

How to Cite

ACCORSSI, A.; SCHWENGBER, D.; BAMBERG, C. L. F. Social educators as transformation agents: reflections from a social center located in the metropolitan region of Porto Alegre, State of Rio Grande do Sul, Brazil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 186–208, 2019. DOI: 10.14393/rep-v18n22019-46853. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/46853. Acesso em: 22 nov. 2024.