Legacy of Celso de Rui Beisiegel

one of the pioneers of popular education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v18n12019-45718

Keywords:

Popular Education, University, Celso de Rui Beisiegel, Engagement

Abstract

The theoretical-practical trajectory of Beisiegel reveals the Popular Education present in the University, symbolizing a political-pedagogical thought engaged. Like Paulo Freire, his contemporary in the field of education, Beisiegel is considered a representative of popular education in Brazil. His studies and research uncover the dichotomy between University and popular education, mainly from his experience as professor-researcher. This can be seen in the interview conducted by the author, in the year 2016, with Beisiegel and in his books and articles. In addition to these materials, we use the Lattes Curriculum as a research source. The relationship between popular education and University is taken as the guiding thread.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda dos Santos Paulo, Institute of Social Development Brava Gente

PhD in Education, University of Vale do Rio dos Sinos, State of Rio Grande do Sul, Brazil; popular educator; professor of the Institute of Social Development Brava Gente, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

References

BEISIEGEL, C. R. Estado e educação popular: um estudo sobre a educação de adultos. São Paulo, Pioneira, 1974. 189 p.

BEISIEGEL, C. R. Política e educação popular: a teoria e a prática de Paulo Freire no Brasil. São Paulo: Ática, 1989. 304 p.

BEISIEGEL, C. R. Considerações sobre a política da União para a educação de jovens e adultos analfabetos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 4, p. 27-34, jan.-abr. 1997.

BEISIEGEL, C. R. Entrevista. Fernanda Santos Paulo. São Paulo: Pesquisa de Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisinos, Áudio e vídeo. Entrevista concedida em 14 de julho de 2016.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Paz e Terra. Rio de janeiro, 1967. 192 p.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. 245 p.

FREIRE, P. Educação e mudança. Paz e Terra. Rio de janeiro, 1976. 112 p.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Tradução de Kátia de Mello Silva. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. Que fazer: teoria e pratica em educação popular. Petrópolis: Vozes, 1989. 96 p.

PAULO, F. S. Pioneiros e pioneiras da educação popular freiriana e a universidade. 2018. 269 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2018.

Published

2019-06-13

How to Cite

PAULO, F. dos S. Legacy of Celso de Rui Beisiegel: one of the pioneers of popular education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 233–244, 2019. DOI: 10.14393/rep-v18n12019-45718. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/45718. Acesso em: 22 nov. 2024.