National guidelines for quilombola school education

a perspective of counter-hegemonic education

Authors

  • Gisele Paula Batista Universidade Federal do Amapá
  • Moisés de Jesus Prazeres dos Santos Bezerra Universidade Federal do Amapá
  • Eugénia da Luz Silva Foster Universidade Federal do Amapá

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n22017-art05

Keywords:

Hegemonic Education, Counter-hegemonic Education, Quilombola Education

Abstract

This article deals with the Resolution nº 8 of November 20, 2012, which defines National Curricular Guidelines for Quilombola School Education in Basic Education. Through a bibliographical review of the literature on the Brazilian Educational Thought discipline of the Postgraduate Program in Education, Federal University of Amapá, State of Amapá, Brazil, the text proposes to analyze the Guidelines in a counter-hegemonic perspective of education through a differentiated curriculum in which the historically excluded subjects, in surmounting themselves, claiming for rights, recognition, and strengthening of knowledge, values and culture.

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Author Biographies

Gisele Paula Batista, Universidade Federal do Amapá

Mestranda em Educação na Universidade Federal do Amapá.

Moisés de Jesus Prazeres dos Santos Bezerra, Universidade Federal do Amapá

Mestrando em Educação na Universidade Federal do Amapá.

Eugénia da Luz Silva Foster, Universidade Federal do Amapá

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, Brasil; professora associada IV da Universidade Federal do Amapá.

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Published

2018-10-03

How to Cite

BATISTA, G. P.; BEZERRA, M. de J. P. dos S.; FOSTER, E. da L. S. . National guidelines for quilombola school education: a perspective of counter-hegemonic education. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 17, n. 2, p. 68–79, 2018. DOI: 10.14393/rep-v17n22017-art05. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41021. Acesso em: 23 jul. 2024.