Social movement or reproduction of pre-university conventional courses? A study of the Popular Course Emancipa in Marabá, State of Pará, Brazil

Um estudo do Cursinho Popular Emancipa em Marabá, Pará

Authors

  • Lucas de Sousa Costa Rede Emancipa
  • Rigler Costa Aragão Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n12018-art01

Keywords:

Education, Popular Course, Social Movement

Abstract

In this work, we try to analyze the characteristics of the Popular Course Emancipa in the city of Marabá, State of Pará, Brazil, and discuss this social movement by questioning the nature of its activities to find an answer to the following question: “this course is an emancipatory social movement or does it only reproduce the conventional pre-vestibular courses?” This work becomes relevant as it brings into discussion an important topic of interest of the movements that are called “popular education movements”, as it is part of the initial publications about the dynamics of the emancipation networking, popular courses movement in Marabá.
Through the bibliographic research and case study, information, interviews, discussion and data were collected so that this work could be configured, and thus be supported. The research made it possible to conclude that the Emancipa Zé Cláudio and Maria do Espírito Santo popular course not only assists students in the preparation for the university entrance exams and Enem, but also provides critical training, aiming the emancipation and organization of the struggle for the conquest of rights , in this way, in parts it reproduces the dynamics of a conventional pre-university course, but seeks (and has this as its goal and praxis), the emancipation of those involved (students and teachers) through popular education. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas de Sousa Costa, Rede Emancipa

Especialista em Metodologia do Ensino de Ciências pela Faculdade Mantenense dos Vales Gerais, Pará, Brasil; professor voluntário da Rede Emancipa, Marabá, Pará, Brasil.

Rigler Costa Aragão, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Mestre em Geofísica pela Universidade Federal do Pará, Brasil; professor da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará, Campus de Marabá, Brasil.

References

ALVES, R. Conversa sobre educação. Campinas: Verus, 2010. 130 p.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 2011. 253 p.

_______. Cartas a Cristina. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1994. 334 p.

_______. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 3 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994. 245 p.

_______. Pedagogia do oprimido. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014. 107 p.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 175 p.

GOHN, M. G. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010. 103 p.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1999. 340 p.

MENDES, M. T. Inclusão ou emancipação: um estudo do cursinho popular Chico Mendes. 2011. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2011.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1990. 175 p.

Published

2018-10-03

How to Cite

COSTA, L. de S.; ARAGÃO, R. C. . Social movement or reproduction of pre-university conventional courses? A study of the Popular Course Emancipa in Marabá, State of Pará, Brazil: Um estudo do Cursinho Popular Emancipa em Marabá, Pará. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 17, n. 2, p. 10–20, 2018. DOI: 10.14393/rep-v17n12018-art01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40961. Acesso em: 23 jul. 2024.