The concept of continuing professional education in Ladário, State of Mato Grosso do Sul, Brazil, and the totalitarianism of instrumental reason

Authors

  • Crisley Monteiro de Monteiro Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • Isabella Fernanda Ferreira Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n12018-art04

Keywords:

Continuing Education, PNAIC, Critical Theory

Abstract

The National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC) is proposed by the Federal Government, along with the states and municipalities in Brazil. It aims at teaching children to read and write due the third year of elementary school. The program is divided into four axes: continuing education; teaching materials; systematic assessment and management; mobilization and social control. In this paper, we focused on continuing education, with the purpose of analyzing the concept teachers from a school in Ladário, State of Mato Grosso do Sul, Brazil, have, regarding the way the program approaches continuing education. The teachers participate in the PNAIC. The methodology adopted was case study, with semi-structured interviews. The theoretical basis came from the Critical Theory. We concluded that the teachers we interviewed see PNAIC’s continuing education as an aid to complement their pedagogical practices. At no time do they exhibit a critical position towards the determinations. We thus observed, in their speech, the totalization of instrumental reason, as they don’t discuss the guidelines – they just follow them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Crisley Monteiro de Monteiro, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul no Campus do Pantanal

Isabella Fernanda Ferreira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Docente Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul no Campus do Pantanal

References

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2005. 190 p.

______. Theodor W. Teoria da Semicultura. Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira, Bruno Pucci e Cláudia B. M. de Abreu. Educação e Sociedade, Campinas, n. 56, ano XVII, dez. 1996, p. 388-411.

______. Tempo livre. In: _____. Palavras e sinais: modelos críticos 2. Tradução de Maria Helena Ruschel. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 70-82.

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. 2. ed. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1991. 224 p.

BANDEIRA, H. M. M. Formação de professores e prática reflexiva. 2006. Disponível em: <http://www.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/eventos/2006.gt1/GT1_13_2006.PDF>. Acesso em: 15 dez. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC. Brasília, DF, 2017b.

______. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Ministério da Educação Portaria nº 826, de 7 de julho de 2017a. Dispõe sobre o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – PNAIC, suas ações, diretrizes gerais e a ação de formação no âmbito do Programa Novo Mais Educação – PNME. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jul. 2017. Seção 1, p. 20.

______. Pacto Nacional pela Alfabetização pela Idade Certa. Portaria nº 867, de 4 de julho de 2012. Disponível em: <http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/port_867_040712.pdf>. Acesso em: 19 dez. 2017.

______. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Apresentação. Brasília, DF: MEC, 2015. 72 p.

EVANGELISTA, E. G. S. Razão instrumental e indústria cultural. Inter-Ação: Revista da Faculdade de Educação, Goiânia, v. 28, n. 1, p. 83-101, jan./jun. 2003.

MARTINS, G. A. Estudo de caso: uma reflexão sobre a aplicabilidade em pesquisas no Brasil RCO. Revista de Contabilidade e Organizações, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 8-18 jan./abr. 2008. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rco/article/view/34702/37440>. Acesso em: 28 out. 2017.

PUCCI, B. Teoria crítica e educação. In: ______. Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 11-15.

SILVA, D. O. Lógica dialética e crítica à razão instrumental: a teoria crítica de Max Horkheimer. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

Published

2018-06-18

How to Cite

MONTEIRO, C. M. de .; FERREIRA, I. F. The concept of continuing professional education in Ladário, State of Mato Grosso do Sul, Brazil, and the totalitarianism of instrumental reason. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 63–79, 2018. DOI: 10.14393/rep-v17n12018-art04. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40804. Acesso em: 23 nov. 2024.