Environmental education at Victório Siquierolli Municipal Park

elaboration, development and evaluation of a pedagogical plan

Authors

  • Eduardo Soares Calixto Universidade de São Paulo
  • Melina Santos Galdiano Universidade Federal de Uberlândia
  • Isabela Pacheco Borges Universidade Federal de Uberlândia
  • Déborah Fernanda da Cunha Pereira Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n12018-art05

Keywords:

Conservation Units, Environment Education Nucleus, Didactic Methods

Abstract

Conservation Units are areas for protection of significant ecosystems, where it is common to develop activities and pedagogical plans related to Environmental Education. The aim of the work was the elaboration, development and evaluation of a pedagogical plan for a conservation unit located at Victório
Siquierolli Municipal Park, Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil, with the purpose of improving the teaching-learning process of students in relation to the conservation of the environment and natural resources. Questionnaires were applied and, later, the pedagogical plan was elaborated and tested with
9th grade students. It was observed that the plan elaborated and the expectations presented by the students were achieved. From the creation of this plan, the students have assimilated several informations about environmental issues, showing that the application of the pedagogical plan as an Environmental Education instrument is feasible. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Soares Calixto, Universidade de São Paulo

Doutorando em Entomologia na Universidade de São Paulo, Brasil

Melina Santos Galdiano, Universidade Federal de Uberlândia

Mestre em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais pela Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Isabela Pacheco Borges, Universidade Federal de Uberlândia

Mestranda em Genética e Bioquímica na Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Déborah Fernanda da Cunha Pereira, Universidade Federal de Uberlândia

Doutoranda em Genética e Bioquímica na Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Lei Federal nº 9.985, de 18 de junho de 2000. Regulamenta o artigo 225, § 1º, incisos I, II, III e VII da Constituição Federal, institui o

Sistema Nacional de Unidades de Conservação. 2000. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9985.htm>. Acesso em: 26 abr. 2015.

CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004. 256 p.

COIMBRA, F. G.; OLIVEIRA, A. M. C. de. Parque Municipal Victório Siquierolli: um novo olhar sobre educação ambiental. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 10, n. 31, p. 135-146, p. 135-146, 2009.

CURSINO, A. R. Gincana como instrumento de educação ambiental aplicada em uma escola de São José dos Campos, São Paulo. In: SIMPÓSIO DA ENGENHARIA AMBIENTAL, 6., 2010, Presidente Prudente. Anais… Presidente Prudente: UNESP, 2010.

HURTADO, J. L. Un nuevo concepto de educación infantil. Havana: Editorial Pueblo y educación, 2001. 30 p.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 118, p. 189-205, 2002.

MAROTI, P. S. Educação e interpretação ambiental junto à comunidade do entorno de uma unidade de conservação. 2002. 118 f. Tese (Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais) – Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2002.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003. 128 p.

MUSEU de Biodiversidade do Cerrado. Parque Municipal Victório Siquierolli. Disponível em: <http://www.mbc.ib.ufu.br/node/42>. Acesso em: 27 abr. 2017.

PÁDUA, S. M.; TABANEZ, M. F. Educação ambiental: caminhos trilhados no Brasil. São Paulo: Ipê, 1998. 286 p.

PARQUE Municipal Victório Siquierolli. Meio ambiente e desenvolvimento urbanístico. Disponível em: <http://www.uberlandia.mg.gov.br/2014/secretaria-pagina/51/138/secretaria.html>. Acesso em: 3 maio 2017.

RAMIRES, J. C.; FREITAS, C. M. de. Agentes sociais e produção do espaço urbano: a estruturação do Distrito Industrial de Uberlândia. Sociedade e Natureza, Uberlândia, v. 7, n. 13, p. 49-68, jan.-dez. 1995.

REIGOTA, M. Desafios à educação ambiental escolar. In: CASCINO, F.; JACOBI, P.; OLIVEIRA, J. F. (Orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA/CEAM, 1998. p. 43-52.

SENICIATO, T. Ecossistemas terrestres naturais como ambientes para as atividades de ensino de Ciências. 2002. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2002.

VIEIRA, V.; BIANCONI, M. L.; DIAS, M. Espaços não formais de ensino e o currículo de ciências. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 57, n. 4, p. 21-23, out.-dez. 2005.

Published

2018-06-18

How to Cite

CALIXTO, E. S. .; GALDIANO, M. S.; BORGES, I. P.; PEREIRA, D. F. da C. Environmental education at Victório Siquierolli Municipal Park: elaboration, development and evaluation of a pedagogical plan. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 80–90, 2018. DOI: 10.14393/rep-v17n12018-art05. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/39420. Acesso em: 23 nov. 2024.