Os sentidos e os significados do cursinho popular

história de vida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n32017-art09

Keywords:

Popular Prep Course, Emancipation, History of Life

Abstract

This study aimed to understand how are constituted the meanings and senses in a popular prep course. The research was conducted with an ex-student who became a teacher and coordinator of a popular prep course from “Rede Emancipa” in the south zone of São Paulo. This qualitative study used two methodologic strategies: history of life and meaning cores, with theoretical framework founded on the historical-cultural psychology. The history of life method enabled the resignification of that was narrated by the interviewed, giving a new meaning to experience. The construction of meaning cores was carried out in stages, Pre-indicators and Indicators, what enabled the approach of the meaning and significance. The analysis shows that the popular prep course has the emancipation of those involved. The elucidation of the meaning and sense at the prep course enabled us the reflection of its effect to help in increasing the approval of the students in the entrance exam and it also indicates a different path than happens today for public education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Derik Neves Vieira, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Graduando no curso de Psicologia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Iniciou suas pesquisas como bolsista do programa Mackpesquisa, com o estudo de Significado e Sentido da Psicologia Histórico Cultural. Psicologia da Educação e Escolar.

 

Roseli Fernandes Lins Caldas, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Graduada em Psicologia pelo Instituto Unificado Paulista (1979), Especialista em Psicologia Escolar(2002), Mestre em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2000) e Doutora em Psicologia pelo Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano da Universidade de São Paulo (2010). Atua como professora da Universidade Presbiteriana Mackenzie no curso de Psicologia e como professora convidada da Faculdade de teologia Metodista Livre. Sua experiência está voltada para as áreas de Psicologia escolar, Educação e Formação de Professores. Pertence a grupos de pesquisa vinculados ao CNPq, desenvolvendo estudos e pesquisas nas seguintes áreas:processos de escolarização, medicalização da educação, políticas públicas em educação, formação de professores e atuação do psicólogo na educação. Participa do Laboratório Interinstitucional de Estudos e Pesquisas em Psicologia Escolar - LIEPPE, sediado no IP USP.

References

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Rev. Bras. Estud. Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, dez. 2013. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000100015.

______. Núcleos de significação como instrumento para apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 26. n. 2, p. 222-245, jun. 2006. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932006000200006.

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S.; MACHADO, V. C. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cad. Pesquisa [online], São Paulo, v. 45, n. 155, p. 56-75, mar. 2015. doi: http://dx.doi.org/10.1590/198053142818.

ASBAHR, F. S. F. Sentido pessoal, significado social e atividade de estudo: uma revisão teórica. Psicol. Esc. Educ., v. 18, n. 2, p. 265-272, maio-ago. 2014. doi: http://dx.doi.org/10.1590/ 2175-3539/2014/0182744.

______. Sentido pessoal e projeto político pedagógico: análise da atividade pedagógica a partir da psicologia histórico cultural. 2005. 199 f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. doi: 10.11606/D.47.2005.tde-24112005-195626.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. São Paulo: Porto Editora, 1991. 336 p.

BOSI, E. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003. 219 p.

CALDAS, R. F. L. Recuperação escolar: discurso oficial e cotidiano educacional um estudo a partir da psicologia escolar. 2010. 264 f. Tese (Doutorado) Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. doi: 10.11606/T.47.2010.tde-15042010-150817.

CASTRO, C. A. Movimento socioespacial de cursinhos alternativos e populares: a luta pelo acesso à universidade no contexto do direito à cidade. 2011. 303 f. Tese (Doutorado) Instituto de Geociência, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2011.

CHAUÍ, M. O que é ideologia. São Paulo: Brasiliense, 2001. 119 p.

______. Homenagem a Ecléa Bosi. Psicol. USP, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 15-24, mar. 2008. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/41945/45613>. Acesso em 15 fev. 2017.

D’AVILA, G. T. Acesso ao ensino superior e o projeto de “ser alguém” para vestibulandos de um cursinho popular. Psicol. Soc. [online], Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 350-358, ago. 2011. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822011000200016.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 213 p.

______. Educação bancária e educação libertadora. In: PATTO, M. H. S. Introdução à Psicologia Escolar. 3. ed. São Paulo: T. A. Queiroz, 1997. p. 54-70.

GUIMARÃES, S. Como se faz a indústria do vestibular. São Paulo: Vozes 1984. 78 p.

LEONTIEV, A. Actividad conciencia personalidad. Ciudad de la Habana: Pueblo e Educación, 1981. 183 p.

MEIRA, E. M.; FACCI, M. G. D. (Orgs.). Psicologia histórico-cultural: contribuições para o encontro entre a subjetividade e a educação. São Paulo: Casa Psicólogo, 2007. 248 p.

SAMPAIO, B. et al, Desempenho no vestibular, background familiar e evasão: evidências da UFPE. Econ. Apl., Ribeirão Preto, v. 15, n. 2, p. 287-309, jun. 2011. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-80502011000200006.

SANTOS, I. M. M.; SANTOS, R. S. A etapa de análise no método história de vida: uma experiência de pesquisadores de enfermagem. Texto Contexto Enferm., Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 714-719 dez. 2008. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072008000400012.

SILVA, A. P. et al, “Conte-me sua história”: reflexões sobre o método de história de vida. Mosaico: Estudos em Psicologia, v. 1, n.1, p. 25-35, out. 2007. Disponível em: <https://seer.ufmg.br/index.php/mosaico/article/view/4344/3154>. Acesso em: 10 fev. 2017.

VYGOTSKY, L. S. El problema del entorno. In: Fundamentos de la podología: IV Conferencia publicada. Leningrado: Izdanic Instituto, 1935.

______. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001. 392 p.

WHITAKER, D. C. A. Da “invenção” do vestibular aos cursinhos populares: um desafio para a orientação profissional. Rev. Bras. Orientac. Prof., São Paulo, v. 11, n. 2, p. 289-297, dez. 2010. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1679-33902010000200013&script=sci_abstract>. Acesso em: 10 mar. 2017.

Published

2018-01-09

How to Cite

VIEIRA, D. N.; CALDAS, R. F. L. Os sentidos e os significados do cursinho popular: história de vida. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 139–155, 2018. DOI: 10.14393/rep-v16n32017-art09. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38947. Acesso em: 23 jul. 2024.