Os sentidos e os significados do cursinho popular

história de vida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n32017-art09

Keywords:

Popular Prep Course, Emancipation, History of Life

Abstract

This study aimed to understand how are constituted the meanings and senses in a popular prep course. The research was conducted with an ex-student who became a teacher and coordinator of a popular prep course from “Rede Emancipa” in the south zone of São Paulo. This qualitative study used two methodologic strategies: history of life and meaning cores, with theoretical framework founded on the historical-cultural psychology. The history of life method enabled the resignification of that was narrated by the interviewed, giving a new meaning to experience. The construction of meaning cores was carried out in stages, Pre-indicators and Indicators, what enabled the approach of the meaning and significance. The analysis shows that the popular prep course has the emancipation of those involved. The elucidation of the meaning and sense at the prep course enabled us the reflection of its effect to help in increasing the approval of the students in the entrance exam and it also indicates a different path than happens today for public education in Brazil.

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Author Biographies

Derik Neves Vieira, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Graduando no curso de Psicologia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Iniciou suas pesquisas como bolsista do programa Mackpesquisa, com o estudo de Significado e Sentido da Psicologia Histórico Cultural. Psicologia da Educação e Escolar.

 

Roseli Fernandes Lins Caldas, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Graduada em Psicologia pelo Instituto Unificado Paulista (1979), Especialista em Psicologia Escolar(2002), Mestre em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2000) e Doutora em Psicologia pelo Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano da Universidade de São Paulo (2010). Atua como professora da Universidade Presbiteriana Mackenzie no curso de Psicologia e como professora convidada da Faculdade de teologia Metodista Livre. Sua experiência está voltada para as áreas de Psicologia escolar, Educação e Formação de Professores. Pertence a grupos de pesquisa vinculados ao CNPq, desenvolvendo estudos e pesquisas nas seguintes áreas:processos de escolarização, medicalização da educação, políticas públicas em educação, formação de professores e atuação do psicólogo na educação. Participa do Laboratório Interinstitucional de Estudos e Pesquisas em Psicologia Escolar - LIEPPE, sediado no IP USP.

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Published

2018-01-09

How to Cite

VIEIRA, D. N.; CALDAS, R. F. L. Os sentidos e os significados do cursinho popular: história de vida. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 139–155, 2018. DOI: 10.14393/rep-v16n32017-art09. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38947. Acesso em: 22 nov. 2024.