Vivência de extensão em formação política pela sétima arte
o cinema como possibilidade de mobilização para aprendizagens
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep_v16n22017_rel03Keywords:
Pedagogical Practice, Cinema, Research, Political FormationAbstract
The project was linked to the research group “Trabalho, educação e sociedade” (“Work, education and society” (GPTES), belonging to the Graduate Program in Education at Federal University of Uberlândia. It aimed to analyze the construction of a film narrative which emphasized the socio-educational aspect of the Brazilian political educational scenario analysis, considering the country in its historical perspective of a broad political tradition. The project made it possible the conceptual dialogue of citizenship and human rights, as well as, within the university, within the 2015/2016 biennium, as a didactic resource, a pedagogical practice of broad participation of the external community to the institution. The cinematographic proposal intertwined the central theme of politics, bringing the photographic memory and the narrative in its proximity to its impacts in the scope of basic education, therefore, contributed to the formation and expansion of the critical capacity of its participants. It is concluded that the teaching technique that deals with the use of films didactically ended up becoming a link in the planning and preparation of students in their research contexts, as well as a vehicle for transmitting knowledge.
Downloads
References
A ONDA. Direção: Denis Gansel. Alemanha: Paramount Pictures, 2008. 1DVD (106min), son., color.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, São Paulo: Saraiva, 1998.
CARVALHO, L. B. O. B; CARVALHO, C. H. História, cinema e educação: diálogos e entrelaçamentos entre política e memória por meio do filme “Escritores da liberdade”. In: CARVALHO, C. H.; SOUZA, S. T.; RIBEIRO, B. de O. L. (Orgs.). Cinema e ensino de história da educação. Campinas, SP: Alínea, 2013. p. 229-249.
CATASTROIKA: Privatization Goes Public. Direção: Aris Chatzestefanou. Grécia, 2012. (87min), son., color..
COELHO, L. G, Z. et al. Formação política pela sétima arte: o cinema como prática pedagógica na Universidade Federal de Uberlândia no período de 2015-2016. In: Em Extensão, Uberlândia, v. 15, n. 2, p. 126-139, jul.-dez., 2016. doi: http://dx.doi.org/10.14393/REE-v15n22016_rel04.
CHESNAIS, F. A mundialização do capital. Tradução de Silvana Finzi Foá. São Paulo: Xamã, 1996. 335 p.
______. Mundialização: o capital financeiro no comando. Revista Outubro, São Paulo, n. 5, p. 7-28, 2000. Disponível em: <http://outubrorevista.com.br/wp-content/uploads/2015/02/Revista-Outubro-Edic%CC%A7a%CC%83o-5-Artigo-02.pdf>. Acesso em: 15 jun. 2017.
DUARTE, R. Cinema e educação: refletindo sobre cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002. 126 p. (Coleção Temas e Educação).
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social. Tradução de Carlos Nelson Coutinho, Mario Duayer e Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2012. 845 p.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 6. Ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1979. 253p.
______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000. 165 p.
MARX, K. O capital: crítica da economia. 26. ed. Tradução de Reginaldo Santana. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008. 571 p.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. Braga. São Paulo: Escala, 2009. 256 p.
MESZAROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2008. 125 p.
OLIVEIRA, Z. R. de. Educação infantil: fundamentos e métodos. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2007. 265 p. (Coleção Docência em Formação).
ÚLTIMA PARADA: 174. Direção: Breno Barreto. Brasil, 2008. 1DVD (108 min).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Noádia Munhoz Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.