Educação infantil

da medicalização à  judicialização do atendimento em creches

Authors

  • Beatriz Fátima Mendes Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Heloisa Helena Oliveira de Azevedo Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep_v16n22017_art06

Keywords:

Creche, Educação Infantil, Trabalho Pedagógico, Decisões Judiciais, Formação de Professores

Abstract

The present article is about obtained results in a master degree research in education, which has analyzed the influences of judicial decisions in the care quality offered to the child’s education in the city’s day care centers located in Campinas, State of São Paulo, Brazil. It aimed to analyze the historical data about child’s education institutions origins in order to obtain a critical reflection about a “new justification” for the need of small child’s care: the judicialization. It is a qualitative study approach, in which the empirical material was produced through semi structured interviews and in loco visit. It was possible to realize that the judge’s actions to comply with the children’s right to the education turns out to create, although not intentionally, another issue: the overcrowding of the day care centers, which causes an unsatisfied service quality. We considered, in the end, in order to have to a solution to this problem, the Public Power must develop emergency actions, under penalty of continuous aggravation of the problem. We based our analysis in a critical theoretical referential about child’s education.

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Author Biographies

Beatriz Fátima Mendes, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Mestranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Heloisa Helena Oliveira de Azevedo, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professora/Pesquisadora Titular, em regime de dedicação integral, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCAMP). Atua na linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas Pedagógicas e integra o grupo de pesquisa Formação e Trabalho Docente. Possui mestrado (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2005), com estágio de doutorado em Formação de Professores de Educação Infantil no exterior, na Universidade de Aveiro/Portugal. 

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Published

2017-11-21

How to Cite

MENDES, B. F.; AZEVEDO, H. H. O. de. Educação infantil: da medicalização à  judicialização do atendimento em creches. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 82–94, 2017. DOI: 10.14393/rep_v16n22017_art06. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37840. Acesso em: 23 jul. 2024.