Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares

redes de indignação e esperança

Authors

  • Alan Ricardo Costa Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Tatiane Fernanda Gomes Universidade Federal da Fronteira Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep_v16n22017_rel01

Keywords:

Popular Education, Popular Pre-University Course, Society in Network

Abstract

The Popular Pre-University Course/Popular Pre-Universitary (PUPs/PVPs) are actions of democratization of access to the education and of construction of knowledge with popular class. Beyond that, these courses can be interpreted as networks of indignation and hope (CASTELLS, 2013), in function of their social characteristic of subversion and struggle against the banking and no-Freirean traditional educational system, with connections in stablished networks to articulate minds, create meaning and contest the power. The aim of this work is to present one of the main possibilities of establishment and strengthening of connections in network among the PUPs/PVPs courses: the achievement of meetings to exchange experiences, collective reflection and proposals and popular struggles strengthening. It is concluded that in these meetings of popular courses, there is also a revitalization of the work of Paulo Freire, through uncountable re-readings, which present itself as urgent and needed to the current Brazilian education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alan Ricardo Costa, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Católica de Pelotas (PPGL-UCPel). Especialista em EaD e Tecnologias Educacionais pelo Centro Universitário de Maringá, CESUMAR. Graduado em Letras Espanhol e respectivas Literaturas pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Educador nos cursos PUP Alternativa e Práxis

Tatiane Fernanda Gomes, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação da Universidade Federal da Fronteira Sul (PPGPE-UFFS) Campus Erechim. Especialista em Educação Profissional Integrada à EJA - PROEJA pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Graduada em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Servidora da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM.

References

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 10. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007. 96 p.

______. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2013. 290 p.

DIAS, C. M. Á. A perseguição de órgãos de segurança brasileiros ao educador Paulo Freire no Chile. In: ENCONTRO DE PRÉ-UNIVERSITÁRIOS POPULARES, 6., 2016, Santa Maria. Anais... Santa Maria: Editora da UFSM, 2016.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1971. 96 p.

______. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 253 p.

______. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994. 336 p.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 144 p.

GOMES, T. F. et al. Para além da sala de aula: práticas educativas potencialmente emancipatórias no Pré-Universitário Popular Alternativa (UFSM). Revista Unifreire, São Paulo, v. 1, p. 140-154, 2015.

MENDES, M. T. Cursinhos populares pré-universitários e educação popular: uma relação possível? In: FÓRUM DE LEITURAS PAULO FREIRE, 11., 2009, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Editora da UFGRS, 2009.

NASCIMENTO, A. do. Universidade e cidadania: o movimento dos cursos pré-vestibulares populares. Revista Lugar Comum: Estudos de Mídia, Cultura e Democracia, Rio de Janeiro, n. 17, p. 45-60, 2002.

NASCIMENTO, C. O. do. Existe influência marxista no pensamento freiriano? In: ENCONTRO DE PRÉ-UNIVERSITÁRIOS POPULARES, 6., 2016, Santa Maria. Anais... Santa Maria: Editora da UFSM, 2016.

PAULA, M. de F. C. de. Políticas de avaliação da educação superior e trabalho docente: a autonomia universitária em questão. Universidade e Sociedade, Brasília, Ano XXI, n. 49, p 51-61, jan. 2012.

PEREIRA, T. I.; RAIZER, L.; MEIRELLES, M. A luta pela democratização do acesso ao ensino superior: o caso dos cursinhos populares. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 17, n. 1, p. 86-96, jan.-jun. 2010.

ZAGO, N. Cursos pré-vestibulares populares: limites e perspectivas. Perspectiva, Florianópolis, v. 26, n. 1, p. 149-174, jan.-jun. 2008. doi: https://doi.org/10.5007/2175-795x.2008v26n1p149.

Published

2017-11-21

How to Cite

COSTA, A. R.; GOMES, T. F. Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 137–151, 2017. DOI: 10.14393/rep_v16n22017_rel01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837. Acesso em: 25 nov. 2024.