Menos profissionais, mais sujeitos formação para a educação popular no Sistema Único de Saúde (SUS)

Authors

  • Pedro Afonso Cortez Universidade São Francisco
  • Marcus Vinícius Rodrigues de Souza Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep_v16n22017_art02

Keywords:

Popular Education, Health Education, Public Health Professional Education, Health Worker, Work

Abstract

The current social dynamics demand a new paradigm of action in health, which must recreate its fundamentals conceptions, the concepts of human being, health and education, in order to overcome existing difficulties in the present moment and trace new paths. For this reason, it is necessary that those involved in this process (teachers, students and professionals) abandon old habits, based on the conception of health as an exclusive and authoritarian act of the professional categories, aiming to recreate the education and practices, making people involved in a dialogical, collaborative, inclusive and horizontal posture, capable of being interested in people, their realities and knowledge. It is perceived that only with a deeply change in the basic aspects of health education and practices, it will be possible to overcome the gaps in the attention devices of the SUS (Brazilian Unified Health System) in the direction of popular health education and dialogical exercise, which is an essential instrument for change this reality.

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Author Biographies

Pedro Afonso Cortez, Universidade São Francisco

Doutorando em Psicologia na Universidade São Francisco (CAPES 6). Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia (CAPES 4). Psicólogo com ênfase em Psicologia Social, Clínica e Processos de Gestão pela Universidade Federal de Uberlândia. Integrou o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Culturas Populares (GPECPOP) do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia.

Marcus Vinícius Rodrigues de Souza, Universidade Federal de Minas Gerais

Médico Residente em Endocrinologia e Metabologia na Universidade Federal de Minas Gerais. Residência Médica em Clínica Médica pela Universidade Federal de Uberlândia. Bacharel em Medicina pela Universidade Federal de Uberlândia. Colaborou em investigações do projeto de pesquisa Rede de Educação Popular do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia.

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Published

2017-11-21

How to Cite

CORTEZ, P. A.; SOUZA, M. V. R. de. Menos profissionais, mais sujeitos formação para a educação popular no Sistema Único de Saúde (SUS). Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 27–37, 2017. DOI: 10.14393/rep_v16n22017_art02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37610. Acesso em: 25 nov. 2024.