Curso para pais grávidos

expectativas das gestantes/acompanhantes e dos profissionais envolvidos

Authors

  • Marcio Hideki Setogutti Nanamura Pontifícia Universidade Católica de São Paulo http://orcid.org/0000-0002-6411-6390
  • Luiz Ferraz de Sampaio Neto Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep_v16n22017_art04

Keywords:

Birthing centers, Prenatal Care, Health Education

Abstract

Workshops for pregnant women seek to solve doubts and humanize care as opposed to impersonal and very technical prenatal care. However, the benefits of these health education activities are not always described as efficient. In this study we intend to evaluate a course already offered by a supplementary health company - propose changes and discuss a new course model. Sixteen pregnant women and fifteen companions attended the course and the four professionals who promoted the class participated in the study. The pregnant women and their companions answered a questionnaire before and after the lecture, which inquired about personal data and about topics covered in the class followed by group dynamics where the pregnant women and their companions performed collages based on two motivating questions about experiences in the course and expectations of the childbirth. Student’s “t” test characterized a change in the concept after the course in the following subjects: orientation on gestation, on delivery, type of delivery, care with the newborn, functioning of childbirth care in the hospital, when one should go to the hospital. Feelings associated with fear and insecurity predominated in the qualitative analysis. We concluded that the course was well evaluated by the meeting participants, but it was suggested that it would be better used if it was offered to groups with similar gestational ages; an initial/final evaluation should also be included and, about the methodology, it would be more appropriate to use group dynamics, as it would allow the sharing of knowledge about the themes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcio Hideki Setogutti Nanamura, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestrando em Educação na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil; médico ginecologista e obstetra.

Luiz Ferraz de Sampaio Neto, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil.

Doutor em Medicina pela Universidade de São Paulo, Brasil; professor titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil.

References

ALBERTI, G. F. et al. Educação popular trabalhada em oficinas de saúde: a sexualidade durante o adolescer. Rev. Educ. Popular, Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 75-81, jan.-jun. 2014. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/24871>. Acesso em: 16 mar. 2016.

ALMEIDA, J. M. Projeto vertical zero: expectativas e ações de pais soropositivos para o HIV à espera do diagnóstico do filho. 2008. 183f. Tese (Doutorado em Enfermagem) – Universidade de São Paulo, 2008.

APOLINÁRIO, D. et al. Práticas na atenção ao parto e nascimento sob a perspectiva das puérperas. Rev. RENE, Fortaleza, v. 17, n. 1, p. 20-28, 2016. doi: http://dx.doi.org/10.15253/rev%20rene.v17i1.2601.

BLAXTER, M. Life narratives, health and identity. In: KELLEHER, D; LEAVEY, G. (Eds.) Identity and health. London: Routledge, 2004. p. 170-99.

BOEHS, A. E. et al. Interface necessária entre enfermagem, educação e saúde e o conceito de cultura. Texto Contexto Enferm [online], Santa Catarina, v.16, n. 2, p. 307-314, abr.-jun. 2007. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072007000200014.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Área de trabalho de Saúde da Mulher. Parto, aborto e puerpério: assistência à mulher. Brasília, DF: MS, 2001. p. 14-19.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAZZINELLI, M. F. et al. Educação em saúde: conhecimentos, representações sociais e experiências da doença. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, jan.-feb. 2005. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2005000100022.

GENIAKE, L. M. V; LIMA, J. A. S. L; LOURENÇO, L. D. Z. Oficinas educativas com gestantes: uma intervenção na unidade de saúde da família. Rev. Educ. Popular, Uberlândia, v. 14, n. 1, p. 136-144, jan.-jun. 2015. doi: http://dx.doi.org/10.14393/REP-v14n12015-rel01.

GOMES, L. F. S. et al. Reflections on the promotion of health in the context of the program humanization prenatal and birth. Journal of Nursing, Recife, v. 6, n. 7, 2012. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/2659. Acesso em: 10 jun. 2016.

LOPES, L. G. et al. Curso de gestantes e parto humanizado: contribuições para o enfermeiro. Extensão em Ação, Fortaleza, v. 2, n. 9, p. 80-87, 2015. Disponível em: <http://www.revistaprex.ufc.br/index.php/EXTA/article/view/240>. Acesso em: 16 mar. 2017.

MAFFESOLI, M. No fundo das aparências. Petrópolis (RJ): Vozes, 1996.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 2000.

MOREIRA, C. T.; MACHADO, M. F. A. S.; BECKER, S. L. M. Educação em saúde a gestante utilizando a estratégia de grupo. Rev. RENE, Fortaleza, v. 8, n. 3, p. 107-116, set./dez. 2007.

OLIVEIRA, S. M. J. V. et al. Tipo de parto: expectativas das mulheres. Rev. Lat-Am. de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 10, n. 5, p. 667-674, set-out. 2002. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692002000500007.

PESSOA, L. 13,5% das crianças são de mães adolescentes. Jornal Cruzeiro do Sul, Sorocaba, 29 nov. 2016. Disponível em: <http://www.jornalcruzeiro.com.br/materia/747847/135-das-criancas-nascidas-na-rms-sao-de-maes-adolescentes.html>. Acesso: 28 mar. 2017.

REZENDE, J. Obstetrícia. 10. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2001. 1104 p.

SAMPAIO NETO, L. F.; ALVARES, L. B. O papel do obstetra e do psicólogo na depressão pós-parto. Rev. Fac. Cienc. Méd. de Sorocaba, Sorocaba, v, 15, n. 1, p. 180-183, Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/13171>. Acesso em: 10 mar. 2017.

SANTOS, F., C. et al. O processo evolutivo entre as gerações X, Y e baby boomers. In: SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO, 14., out. 2011, São Paulo. Disponível em: <https://originaconteudo.com.br/arquivos/Artigo-geracoes-X-Y-e-Baby-boomers.pdf>. Acesso em 10 mar. 2017.

SANTOS, R. V.; PENNA, C. M. M. Integralidade do cuidado à gestante, puérpera e recém-nascido: o olhar de usuários. Texto Contexto Enferm., Florianópolis, v. 18 n. 4, p. 652-660, 2009.

SCHIRMER, J. et al. Incentivando o parto normal. In: BARROS, S. M. O. de; MARIN, H. F.; ABRÃO, A. C. F. Enfermagem obstétrica e ginecológica: guia para a prática assistencial. São Paulo: Roca, 2002. p. 203-210.

SOUZA, V. B.; ROECKER, S.; MARCON, S. S. Ações educativas durante a assistência pré-natal: percepção de gestantes atendidas na rede básica de Maringá- PR. Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiânia, v. 13, n. 2, p. 199-210, 2011. doi: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v13i2.10162.

STRAPASSON, M. R., SILVA, E. V., FISHER, A. C. S. Métodos não farmacológicos de alívio da dor durante trabalho de parto e parto. REUFSM, Santa Maria, v. 1, n. 2, p. 261-271, 2011. doi: http://dx.doi.org/10.5902/217976922526.

TEDESCO, R. P. et al. Fatores determinantes para expectativas das primigestas acerca da via de parto. Rev. Bras. Ginecol. Obstet., Rio de Janeiro, v. 26, n. 10. nov.-dec. 2004. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-72032004001000006.

ZAMPIERI, M. F. et al. Processo educativo com gestantes e/ou casais grávidos: possibilidade de reflexão para transformação e reflexão da realidade. Texto Contexto Enferm., Florianópolis, v. 19, n. 4, p. 719-727, out.-dez. 2010.

ZANGALLI, C.; POLONI, P. G. P.; LANG, C. S. Grupo de gestantes. In: CONGRESSO DE PESQUISA E EXTENSÃO DA FACULDADE DA SERRA GAÚCHA, 4., 2016, Caxias do Sul. Anais... Disponível em: <http://ojs.fsg.br/index.php/pesquisaextensao/article/view/2301>. Acesso em: 22 mar. 2017.

Published

2017-11-21

How to Cite

NANAMURA, M. H. S.; NETO, L. F. de S. Curso para pais grávidos: expectativas das gestantes/acompanhantes e dos profissionais envolvidos. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 54–69, 2017. DOI: 10.14393/rep_v16n22017_art04. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37338. Acesso em: 23 jul. 2024.