Challenges of student retention in public universities

critical reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-77466

Keywords:

Higher education, Student retention, Academic elitism, University dropout rates, Inclusive teaching practices

Abstract

The transition to university, often  idealized, conceals structural challenges that impact student retention, especially for low-income individuals. Difficult access to campuses, academic elitism, and a culture of failure contribute to exclusion and mental health issues. Additionally, the lack of effective teaching methods and inadequate psychological support reinforce inequalities. While exclusionary practices discourage students, professors who adopt inclusive methodologies demonstrate that academic rigor and student support can coexist. Given this scenario, it is crucial for public universities to reformulate their policies, ensuring equity and student support to reduce dropout rates. The university must be an accessible and transformative space, committed to student retention and comprehensive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Iandra Aparecida da Cruz, State University of Central-West

    Master's degree in Natural Sciences and Mathematics, State University of Central-West, State of Paraná, Brazil.

  • Gabriel da Cruz, State University of Central-West

    Undergraduate student in Geography, State University of Central-West, State of Paraná, Brazil.

References

ARAÚJO, L. S. et al. Impacts of academic experiences on the mental health of students of a public university in Northern Brazil. Aracê, São José dos Pinhais, v. 6, n. 4, p. 16783-16798, 2024. DOI 10.56238/arev6n4-335. Disponível em: https://periodicos.newsciencepubl.com/arace/article/view/2387. Acesso em: 15 dez. 2025.

BERTOLIN, J.; FIOREZE, C.; BARÃO, F. R. Educação superior e desigualdade educacional no Brasil: herança elitista em contexto de expansão do acesso. Horizontes, Itatiba, v. 42, n. 1, p. e023133, 2024. DOI 10.24933/horizontes.v42i1.1688. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1688. Acesso em: 28 nov. 2025.

CABELLO, A. F.; CHAGAS, T. M. Reprovações e evasão no ensino superior – uma análise com base na metodologia do Inep. Temas em Educação, João Pessoa, v. 30, n. 2, p. 98–113, maio/ago. 2021. DOI 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.5. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/357571403_REPROVACOES_E_EVASAO_NO_ENSINO_SUPERIOR_-UMA_ANALISE_COM_BASE_NA_METODOLOGIA_DO_INEP. Acesso em: 1° dez. 2025.

COSTA, P. A.; PIEDRAS, R. C. The persistence of elitism in public university: analysis of student’s entry and permanence in UFRGS music bachelor degree. Espacio Abierto, Maracaibo, v. 31, n. 2, p. 181-202, 2022.

Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/122/12270893011/html/. Acesso em: 28 nov. 2025.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 23. ed. São Paulo: Paz & Terra, 1996.

GANAM, E. A. S.; PINEZI, A. K. M. Desafios da permanência estudantil universitária: um estudo sobre a trajetória de estudantes atendidos por programas de assistência estudantil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 37, p. e228757, 2021. DOI 10.1590/0102-4698228757. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/LXtF95VpbYyzkJTJtkxLrsw/?format=html&lang=pt. Acesso em: 1° dez. 2025.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2017. p. 1-25. Disponível em: https://moran.eca.usp.br/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em: 15 dez. 2025.

MOREIRA, C. J. M.; MOREIRA, V. L. C. Higher education in Brazil: didactic and pedagogical challenges of university teaching. In: SEVEN PUBLICAÇÕES (org.). Knowledge networks: education as a mutidisciplinary field. 2. ed. São José dos Pinais: Seven, 2025. p. 60-78.

OLIVEIRA, M. A. M.; DEUS, L. A.; CAMPOS, M. S. Avaliação do Pnaes sobre a permanência de estudantes beneficiados em um campus universitário público federal. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 18, n. 1, p. e6043126, out. 2024. DOI 10.14244/reveduc.v18i1.6043. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6043. Acesso em: 2 dez. 2025.

PINTO, M. D. O. S.; CARVALHO, D. M. S.; MARTINS, F. A. O. As práticas pedagógicas de inclusão no ensino superior: narrativas docentes em perspectivas. Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, Rio Largo, v. 9, p. 3–15, jun. 2024. Disponível em: https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/220. Acesso em: 28 nov. 2025.

Published

2025-12-23

How to Cite

CRUZ, Iandra Aparecida da; CRUZ, Gabriel da. Challenges of student retention in public universities: critical reflections. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 3, p. 546–551, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-77466. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/77466. Acesso em: 26 dec. 2025.