Adolescents protagonism in promoting health at school

experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-77446

Keywords:

Health promotion, Teenagers, Empowerment, Participatory research, School

Abstract

This text is an experience report conducted by a group of adolescents from the Junior Scientific Initiation (Brazilian ICJ) program, using a participatory methodology to identify problem situations, with a focus on peer protagonism. Based on Paulo Freire’s theoretical framework, it is a participatory-descriptive study developed with ICJ scholarship recipients under the guidance of researchers and academics in the following stages: direction of the topics to be addressed, planning, implementing, and evaluation of health education actions. The project was conducted in 2023 at a full-time state elementary and high school located in the north of the State of Espírito Santo (ES), Brazil. Activities included discussion of scientific articles, creativity and health awareness workshops, planning of health education actions, and  educational technology development in the form of online games. The activities contributed to the development of essential skills for the comprehensive education of students, such as familiarization and critical understanding of academic texts, improvement of argumentation, oral communication, and scientific literacy. Furthermore, they helped stimulate autonomy and the articulation between theory and practice, and, especially, the protagonism of students in topics related to health education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Beatriz Duarte Oliveira, Federal University of Espírito Santo

    Graduated in Nursing, Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil.

  • Aline Barbosa Santos, Department of Education of the State of Espírito Santo

    Master's degree in Tropical Biodiversity, Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil; teacher at the Department of Education of the State of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil.

  • Marta Pereira Coelho, Federal University of Espírito Santo

    PhD in Nursing, Federal University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; professor at the Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil.

  • Adriana Nunes Moraes Partelli, Federal University of Espírito Santo

    PhD in Nursing, Federal University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro Brazil; professor at the Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil.

References

BALDOINO, L. S. et al. Educação em saúde para adolescentes no contexto escolar: um relato de experiência. Revista de Enfermagem UFPE Online, Recife, v. 12, n. 4, p. 1161-1167, abr. 2018. DOI 10.5205/1981-8963-v12i4a230656p1161-1167-2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/230656. Acesso em: 27 fev. 2025.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF, 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 2 dez. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Saúde nas Escolas, [2022?]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/194secretarias-112877938/secad-educacao-continuada-223369541/14578-programa-saude-nas-escolas. Acesso em: 27 fev. 2025.

BRASIL. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Passo a passo PSE: Programa Saúde na Escola. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2011. Disponível em: http://189.28.128.100/dab/docs/legislacao/passo_a_passo_pse.pdf. Acesso em: 27 fev. 2025.

BRITO, P. N. A. et al. O que se tem discutido sobre educação popular em saúde nos últimos anos: uma revisão narrativa da literatura. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 29, n. 6, n.p., fev. 2024. Disponível em: https://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/o-que-se-tem-discutido-sobre-educacao-popular-em-saude-nos-ultimos-anos-uma-revisao-narrativa-da-literatura/19078. Acesso em: 24 nov. 2025.

BROWN, J.; KARA, H. From the Mosaic approach to cultural probes: why research improves when participants can choose. European Early Childhood Education Research Journal, [S. l.], v. 33, n. 5, p. 779-791, 2025. DOI 0.1080/1350293X.2025.2452548. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1350293X.2025.2452548. Acesso em: 18 mar. 2025.

BUSS, P. M. et al. Promoção da saúde e qualidade de vida: uma perspectiva histórica ao longo dos últimos 40 anos (1980-2020). Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 12, p. 4723-4735, 2020. DOI 10.1590/1413-812320202512.15902020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/5BJghnvvZyB7GmyF7MLjqDr/?lang=pt. Acesso em: 31 jul. 2024.

CABRAL, I.; NEVES, E. T. Pesquisa com o método criativo e sensível na enfermagem: fundamentos teóricos e aplicabilidade. In: LACERDA, M. R.; COSTENARO, R. G. S. (org.). Metodologias da pesquisa para a enfermagem e saúde: da teoria à prática. Porto Alegre: Moriá, 2016. p. 325-350.

CAOIJ. CENTRO DE APOIO OPERACIONAL DA INFÂNCIA E JUVENTUDE. 13/04 – O Dia do Jovem e o protagonismo juvenil. Belém: Ministério Público do Estado do Pará, 2022. Disponível em: https://www2.mppa.mp.br/areas/institucional/cao/infancia/13-04-o-dia-do-jovem-e-o-protagonismo-juvenil.htm. Acesso em: 27 fev. 2025.

CORRÊA, S. S.; SANTOS, J. D. S.; SIMÃO, V. L. O protagonismo juvenil em contextos educacionais. Professare, Caçador, v. 11, n. 3, p. e3335, 2022. DOI 10.33362/professare.v11i3.3335. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/professare/article/view/3335. Acesso em: 22 dez. 2025.

COSTA JÚNIOR, J. F. et al. A importância de um ambiente de aprendizagem positivo e eficaz para os alunos. Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, [S. l.], v. 6, p. 324-341, 2023. Disponível em: https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/116. Acesso em: 2 dez. 2025.

CRUZ, P. J. S. C. et al. Educação popular em saúde: princípios, desafios e perspectivas na reconstrução crítica do país. Interface, Botucatu, v. 28, p. e230550, 2024. DOI 10.1590/interface.230550. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/VKTJmjvH6nMtxx6KZHBkdRp/?lang=pt. Acesso em: 18 mar. 2025.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz & Terra, 2019.

FAPES. FUNDAÇÃO DE ÂMPARO À PESQUISA DO ESPÍRITO SANTO. Edital Fapes n° 22/2022: Programa de Iniciação Científica Júnior do Espírito Santo – Pesquisador do Futuro (PICJr 2023). Vitória: Fapes, 2022.

HOFFMAN, J.; MAXIMO, C. E. A Educação Popular em Saúde como dispositivo transformador das práticas da Rede de Atenção Psicossocial no município de Itajaí-SC. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, v. 14, n. 1, p. e2885, jan./mar. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-89082019000100006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 16 mar. 2023.

IJSN. INSTITUTO JONES DOS SANTOS NEVES. Programa Ocupação Social: 2016-2018. Vitória: IJSN, 2019.

LIMA, C. E. S. N.; COSTA, C. S. R. A importância da educação em saúde para adolescentes no ambiente escolar. Revista do Instituto de Políticas Públicas de Marília, Marília, v. 9, n. 1, p. 75-86, jan./jun. 2023. DOI 10.36311/2447-780X.2023.n1.p75. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RIPPMAR/article/view/13914. Acesso em: 22 fev. 2025.

MARTINS, M. M. F. et al. Ações intersetoriais e o reconhecimento de uma fonte de cuidado da atenção primária por adolescentes brasileiros. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 40, n. 10, p. e00195923, 2024. DOI 10.1590/0102-311XPT195923. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/FKgHxZLTgvKqK69Q8XNkPSC/?lang=pt. Acesso em: 24 nov. 2025.

PARTELLI, A. N. M.; CABRAL, I. E. Stories about alcohol drinking in a quilombola community: participatory methodology for creating-validating a comic book by adolescents. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 26, n. 4, p. e2820017, 2017. DOI 10.1590/0104-07072017002820017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/dQbWFn5PPLRywgJKR7p57tK/?lang=en. Acesso em: 26 jul. 2024.

RICCARDI, M. T. et al. Community-based participatory research to engage disadvantaged communities: levels of engagement reached and how to increase it. A systematic review. Health Policy, [S. l.], v. 137, p. e104905, nov. 2023. DOI 10.1016/j.healthpol.2023.104905. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168851023001902. Acesso em: 24 jan. 2023.

SILVA, L. J. M. A importância do protagonismo juvenil para o ensino médio. Gênero e Interdisciplinaridade, v. 4, n. 5, p. 277-283, 2023. DOI 10.51249/gei.v4i05.1597. Disponível em: https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/1597. Acesso em: 26 jan. 2023.

WEINSTEIN, N.; HUO, A.; ITZCHAKOV, G. Parental listening when adolescents self-disclose: a preregistered experimental study. Journal of Experimental Child Psychology, [S. l.], v. 209, p. e105178, set. 2021. DOI 10.1016/j.jecp.2021.105178. Disponível em: https://sl1nk.com/Ca613. Acesso em: 26 jul. 2024.

Published

2025-12-23

How to Cite

OLIVEIRA, Ana Beatriz Duarte; SANTOS, Aline Barbosa; COELHO, Marta Pereira; PARTELLI, Adriana Nunes Moraes. Adolescents protagonism in promoting health at school: experience report. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 3, p. 388–403, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-77446. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/77446. Acesso em: 26 dec. 2025.