Zé Peão School Project (Brazilian PEZP)

a look at teacher training in popular education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-76861

Keywords:

Teachers training program, Popular education, Freirean perspective, Zé Peão School Project (PEZP)

Abstract

This study aimed to analyze Paulo Freire’s influence on the training process of teachers who worked in the Zé Peão School Project (Brazilian PEZP), an adult education and popular education experience. The research adopted a qualitative approach, seeking to understand the subjective aspects of these teachers' training. The research was based on a bibliographic and documentary survey on Youth and Adult Education (YAE) in Brazil and on the PEZP, followed by an analysis of interviews conducted with nine teachers who participated in the project in 2000 and 2001. For the analysis, the interviews were organized into the following categories: training path; transformative training – involving simple training for teachers; and the Freirean influence on the narratives of the participating teachers. The results indicated a dialogical process of teacher training, in which the relationship between student and teacher is crucial, in addition to the strong presence of Freirean influence in the training of these professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Caçula de Moura, University of the Region of Joinville

    Master's degree in Education, University of the Region of Joinville, State of Santa Catarina, Brazil; teacher at the Municipal Government of Joao Pessoa, State of Paraíba, Brazil.

  • José Isaías Venera, University of the Region of Joinville

    PhD in Language Sciences, University of Southern Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; professor at the University of the Joinville Region, State of Santa Catarina, Brazil.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 26. ed. São Paulo: Paz & Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1968.

GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GATTI, B. A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 1, n. 2, p. 161-171, 2016. Disponível em: https://share.google/6zcdFtyyDngXfREMp. Acesso em: 5 dez. 2025.

GOLEMAN, D. Inteligência emocional. São Paulo: Objetiva, 1995.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

LIMA, G. M. S.; LIRA, L. O.; SILVA, E. J. L. O operário-educando e o perfil do educador da EJA. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 4., 2017, João Pessoa. Anais [...]. Campina Grande: Realize, 2017. [n. p.]. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/37821. Acesso em: 5 dez. 2025.

MATTAR, J.; RAMOS, D. K. Metodologia da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo: Edições 70, 2021.

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 33-49, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838. Acesso em: 5 dez. 2025.

MOLL, J. Alfabetização de adultos: desafios à razão e ao encantamento. In: MOLL, J. (org.). Educação de Jovens e Adultos. Porto Alegre: Mediação, 2004. p. 11-16.

MOURA, M. C. Projeto Escola Zé Peão, uma escola para a vida: percurso formativo docente em cena. 2025. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade da Região de Joinville, Joinville, 2025. Disponível em: https://www.univille.edu.br/account/mestradoedu/VirtualDisk.html/downloadDirect/4018436/Dissertacao_Maria_Cacula_de_Moura.pdf. Acesso em: 5 dez. 2025.

OLIVEIRA, S.; GUIMARÃES, O. M.; FERREIRA, J. L. As entrevistas semiestruturadas na pesquisa qualitativa em educação. Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 55, p. 210-236, maio/ago. 2023. DOI 10.5965/1984723824552023210. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21779. Acesso em: 18 dez. 2023.

PATTON, M. Q. Utilization-focused evaluation. São Paulo: USP, 2002.

SILVA, A. P. Da formação integral crítica e libertadora: experiências de Educação de Jovens e Adultos em debate. São Bernardo do Campo: Lamparina Luminosa, 2016.

SILVA, E. J. L. A experiência do Projeto Escola Zé Peão na formação de professores alfabetizadores para a Educação de Jovens e Adultos. João Pessoa: UFPB, 2015.

SILVA, E. J. L. Os princípios norteadores da prática político-pedagógica do Projeto Escola Zé Peão. In: IRELAND, T. D.; SILVA, E. J. L.; ARAÚJO, L. M. (org.). Aprendendo com o trabalho: 25 anos da Escola Zé Peão. Jundiaí: Paco Editorial, 2017. p. 25-108.

UNESCO. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. La educación de adultos en un mundo en vías de polarización. Paris: Unesco, 1997. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113758_spa/PDF/113758spao.pdf.multi. Acesso em: 20 maio 2023.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2025-12-23

How to Cite

MOURA, Maria Caçula de; VENERA, José Isaías. Zé Peão School Project (Brazilian PEZP): a look at teacher training in popular education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 3, p. 70–88, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-76861. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/76861. Acesso em: 27 dec. 2025.