Literacy students in Youth and Adult Education (YAE) and the impacts of the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-76358

Keywords:

Pandemic, Gender, Youth and Adult Education (YAE)

Abstract

This article reflects on part of the data produced in a postdoctoral research study that sought, among other points, to identify how the Covid-19 pandemic affected a group of women enrolled in literacy classes in Youth and Adult Education (YAE). A qualitative study was conducted, with semi-structured interviews with four women. We found that their stories are marked by similar vulnerabilities: they were enrolled in school and employed, ensuring their financial independence, but all of that changed during the pandemic. Initially, they tried to adapt to remote activities and classes, but later, the school where they were enrolled closed permanently. Thus, in addition to all the challenges that other people had to deal with during this period of uncertainty, our interviewees also had to deal with this additional problem and, consequently, interrupted their studies in YAE. Thus, we found that, during the research period, they experienced the consequences of the pandemic in their daily lives and dealt with the effects of the changes that occurred at that time, especially about school life. In their trajectories, the pandemic meant an abrupt change in their lives: loss of income, moving to another city, and no time to replan their paths.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ludimila Corrêa Bastos, Federal University of Minas Gerais

    PhD in Education, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; postdoctoral internship at the same institution; school principal in the municipality of Mario Campos, State of Minas Gerais, Brazil.

  • Carmem Lúcia Eiterer, Federal University of Minas Gerais

    PhD in Education, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; postdoctoral internship at the Federal University of Bahia, State of Bahia, Brazil; professor at the Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil.

References

ANDRADE, H. O.; CUSTÓDIO, E. S. Educação de jovens e adultos e mulheres negras: um olhar para as questões de gênero e raça. In: ALMEIDA, F. A. (org.). Políticas públicas, educação e diversidade: uma compreensão científica do real. Guarujá: Científica, 2020. p. 423-437.

BARAUNA, C. J. O. et al. A educação de jovens e adultos no contexto da pandemia de Covid-19. Ciência e Ideias, Nilópolis, v. 13, n. 3, p. 140-150, jul./set. 2022. DOI 10.22407/2176-1477/2022.v13i3.2268. Disponível em: https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/2268. Acesso em: 12 maio 2024.

BASTOS, L. C.; EITERER, C. L. Traçando metas, vencendo desafios: experiências escolares de mulheres egressas da EJA. In: EITERER, C. L.; CAMPOS, R. C. (org.). Sujeitos sociais, processos educativos e enfrentamentos da exclusão. Belo Horizonte: Mazza, 2012. p. 92-107.

BORTONI, S. Analfabetismo no Brasil: uma análise do macro ao micro. In.: III Colóquio Educação, Cidadania e Exclusão – Gênero e Pobreza: Imagens da Escola. Rio de Janeiro: NetEdu/UERJ, 2009.

BRITES, J. Trabalho doméstico: políticas da vida privada. In: ÁVILA, M. B. et al. (org.). Reflexões feministas sobre informalidade e trabalho doméstico. Recife: SOS Corpo; Instituto Feminista para a Democracia, 2008. p. 73-100.

CASTRO, M. G. Feminização da pobreza em cenário neoliberal. In: I CONFERÊNCIA ESTADUAL DA MULHER, 1., 1999, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Coordenadoria Estadual da Mulher / Governo do Estado do Rio Grande do Sul, 1999. p. 79-986.

COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.

FANTINATO, M. C.; FREITAS, A. V.; DIAS, J. C. M. “Não olha para a cara da gente”: ensino remoto na EJA e processos de invisibilização em contexto de pandemia. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, Pasto, v. 13, n. 1, p. 104-124, jan./abr. 2020. DOI 10.22267/relatem.20131.44. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274065702007. Acesso em: 12 fev. 2024.

GONZALES, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Ciências Sociais Hoje, São Paulo, p. 223-244, 1984. Disponível em: https://bibliotecadigital.mdh.gov.br/jspui/bitstream/192/10316/1/06_GONZALES__L%c3%a9lia_Racismo_e_Sexismo_na_Cultura_Brasileira_1.pdf. Acesso em: 24 ago. 2025.

GUERRA, M. M. Transformações no trabalho e na educação formal mediadas pelas novas tecnologias: implicações para a modalidade de ensino da EJA. Artefactum – Revista de Estudos em Linguagem e Tecnologia, São Paulo, v. 8, n. 1, n. p., 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/81462967/Transforma%C3%A7%C3%B5es_no_trabalho_e_na_educa%C3%A7%C3%A3o_formal_mediadas_pelas_novas_tecnologias_implica%C3%A7%C3%B5es_para_a_modalidade_de_ensino_da_EJA. Acesso em: 19 jan. 2024.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Gov.br, 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=24437. Acesso em: 10 nov. 2025.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Gov.br, 2019. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=28203&t=resultados. Acesso em: 10 out. 2023.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Gov.br, 2022. Disponível em: https://censo2022.ibge.gov.br/panorama/. Acesso em: 3 out. 2025.

INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo escolar 2023: resumo técnico. Brasília: INEP, 2023.

NOGUEIRA, V. L. Mulheres adultas das camadas populares: a especificidade da condição feminina na busca de escolarização. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002. Disponível em: https://catalogobiblioteca.ufmg.br/acervo/337689. Acesso em: 23 out. 2024.

SILVA, C. R.; FREITAS, A. C. S.; ALMEIDA, N. R. O. A EJA e o ensino remoto emergencial: um olhar discente. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 1-10, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6626. Acesso em: 9 set. 2023.

SILVA, J. C. Mulheres que se contam: histórias de vida e narrativas de educandas chefes de família da Educação de Jovens e Adultos. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15460. Acesso em: 23 out. 2024.

SOUZA, B. T. A hipersexualização da juventude negra: racismo, construção de afetos e subjetividades. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) – Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://dippg.cefet-rj.br/pprer/attachments/article/81/173_Bianca%20Toscano%20de%20Souza.pdf. Acesso em: 24 out. 2024.

SOUZA, L. O.; ANSELMO, K. B. Educação remota à luz de Paulo Freire: intensificação da exclusão. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6618. Acesso em: 24 out. 2023.

Published

2025-12-23

How to Cite

BASTOS, Ludimila Corrêa; EITERER, Carmem Lúcia. Literacy students in Youth and Adult Education (YAE) and the impacts of the Covid-19 pandemic. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 3, p. 110–131, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-76358. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/76358. Acesso em: 28 dec. 2025.