Orality and local knowledge
podcast as an indigenous health educommunication tool
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-75895Keywords:
Health education, Podcast, “Syphilis no!” project, Potiguara indigenous, Local knowledgeAbstract
With the epidemic status obtained by Syphilis in Brazil in 2016, the Ministry of Health (2017) implemented the “Syphilis no!” Project which aimed to reduce the infection rates in the country through joint actions, involving different sectors. This article derives from a study carried into the project that researches the expansion of the use of technological mediation in education, through Information and Communication Technologies (ICT), for dissemination of information about the infection. Action research, the methodology used to interact with the indigenous community, combined with bibliographical research, interviews and a seminar, allowed us to corroborate that podcast would be the appropriate medium to host a network of information on indigenous health, considering local knowledge and orality, so characteristic of this population.
Downloads
References
ASSEMBLY, U. G. UN General Assembly, transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. 2015. Disponível em: https://www.refworld.org/docid/57b6e3e44.html. Acesso em: 28 nov. 2024.
AUDIO WAYURI. Podcast Wayuri. Podcast no Spotify. Disponível em: https://open.spotify.com/show/4uOdGefml3DNMXfKI1oeRB. Acesso em: 18 jun. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Boletim Epidemiológico Sífilis 2021. Brasília, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/aids/pt-br/central-de-conteudo/boletins-epidemiologicos/2021/sifilis/boletim_sifilis_2021_internet.pdf/view. Acesso em: 23 jan. 2025.
CRUZ, M. C. D.; BARTNISKI, J. E. V.; CHAGAS, L. J. V. O áudio e a etnomídia no combate ao coronavírus em comunidades indígenas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 43., Salvador. Anais [...] Salvador: Intercom, 2020. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2020/resumos/R15-2138-1.pdf. Acesso em: 23 jan. 2025.
FREIRE, E. P. A. Potenciais do podcast no aprimoramento dos fluxos informativos da educação formal. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 18, n. 2, p. 303-326, 2015. DOI 10.15210/rle.v18i2.15284. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15284. Acesso em: 23 jan. 2025.
FREIRE, E. P. A. Podcast: breve história de uma nova tecnologia educacional. Educação em Revista, Marília, v. 18, n. 2, p. 55-71, 2017. DOI 10.36311/2236-5192.2017.v18n2.05.p55. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/7414. Acesso em: 23 jan. 2025.
GALLOIS, D. T.; CARELLI, V. “Índios eletrônicos”: uma rede indígena de comunicação. Sexta feira, São Paulo, v. 2, p. 26-31, 1998.
GEERTZ, C. O saber local. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
LISITA, V. M. S. S.; FRANCO, M. A. S. Pesquisa-ação: limites e possibilidades na formação docente. In: FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. (ed.). Pesquisa em educação: possibilidades investigativas/formativas da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2014. p. 41-70.
MARIN, J. Interculturalidade e descolonização do saber: relações entre saber local e saber universal, no contexto da globalização. Revista Espaço Pedagógico, Chapecó, v. 12, n. 2, p. 7-26, 2009. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/visaoglobal/article/view/617. Acesso em: 22 jan. 2025.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Secretaria de Vigilância em Saúde. Boletim Epidemiológico Sífilis 2016. Brasília, 2016. Disponível em: https://antigo.aids.gov.br/pt-br/pub/2016/boletim-epidemiologico-de-sifilis-2016. Acesso em: 23 jan. 2025.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Secretaria de Vigilância em Saúde. Resposta Rápida à Sífilis nas Redes de Atenção - Projeto Interfederativo. Brasília, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/gestao-do-sus/articulacao-interfederativa/cit/pautas-de-reunioes-e-resumos/2017/outubro/1-b-projeto-interfederativo-de-resposta-rapida-a-sifilis-na-rede-de-atencao-a-saude.pdf. Acesso em: 22 jan. 2025.
MONTEIRO, A.; MOREIRA, J. A.; LENCASTRE, J. A. Blended (e)Learning na Sociedade Digital. Santo Tirso: Whitebooks, 2015.
NASCIMENTO, L. G. Etnocomunicação indígena como prática de liberdade decolonialista e ancestral. Curitiba: Appris, 2021.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Organização Mundial da Saúde publica novas estimativas sobre sífilis congênita. 2019. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/28-2-2019-organizacao-mundial-da-saude-publica-novas-estimativas-sobre-sifilis-congenita. Acesso em: 29 jan. 2022.
PAIVA, E. B. Narrativas indígenas: construindo identidades e constituindo-se em fontes de informação. 2013. 201 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Pernambuco, João Pessoa, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/8925/2/arquivototal.pdf. Acesso em: 22 jan. 2025
PESSOTTO, A. H. V. Quem somos, como nos vemos e como nos identificamos. As questões de identidade, cultura nacional e diversidade na TV paga no contexto da Globalização. In: RENÓ, D. P. et al. (ed.). O cinema documentário como argumento político dos povos indígenas. Rosário: UNR Editora. p. 77-94.
SECRETARIA ESPECIAL DE SAÚDE INDÍGENA. Sesai Cast. Podcast no Spotify. Disponível em: https://open.spotify.com/show/5sIXHVFkx9WWXl2SBRlDUF. Acesso em: 22 jan. 2025.
SILVA, A. A.; OLIVEIRA, S. Os índios e a tecnologia: uma relação de ressignificação possível. In: ALBUQUERQUE, F. E.; ALMEIDA, S. A. (ed.). Educação escolar indígena e diversidade cultural. Goiânia: PUCGoiás, 2012. p. 330-344.
SOARES, D. Educomunicação: o que é isto? 2006. Disponível em: http://www.portalgens.com.br. Acesso em: 19 set. 2020
TCU. TCU faz recomendações ao Ministério da Saúde para conter aumento dos casos de sífilis no País. Portal do Tribunal de Contas da União, Brasília, 20 setembro 2017. Disponível em: https://portal.tcu.gov.br/imprensa/noticias/tcu-faz-recomendacoes-ao-ministerio-da-saude-para-conter-aumento-dos-casos-de-sifilis-no-pais.htm. Acesso em: 13 set. 2020.
TUPINAMBÁ, R. M. Etnomídia, uma ferramenta para a comunicação dos povos. Brasil de Fato, 2016. Disponível em: https://www.brasildefatopr.com.br/2016/08/11/etnomidia-por-uma-comunicacao-dos-povos-originarios. Acesso em: 22 jan. 2022.
UNESCO. A basic guide to Educational Open Resources (OER). France: United Nations Educational; Scientific and Cultural Organization, 2015.
UNESCO. Institute for lifelong learning. Lifelong learning. Hamburg UIL, 2015. Disponível em: https://uil.unesco.org/fileadmin/keydocuments/LifelongLearning/en/UNESCOTechNotesLLL.pdf. Acesso em: 14 set. 2020.
ONU. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. United Nations General Assembly, 2015. Disponível em: https://www.refworld.org/docid/57b6e3e44.html. Acesso em: 14 set. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Deyse Alini de Moura, José Bidarra, Juciano de Sousa Lacerda, Luciano Victor Barros Maluly

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.