Orality and local knowledge

podcast as an indigenous health educommunication tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-75895

Keywords:

Health education, Podcast, “Syphilis no!” project, Potiguara indigenous, Local knowledge

Abstract

With the epidemic status obtained by Syphilis in Brazil in 2016, the Ministry of Health (2017) implemented the “Syphilis no!” Project which aimed to reduce the infection rates in the country through joint actions, involving different sectors. This article derives from a study carried into the project that researches the expansion of the use of technological mediation in education, through Information and Communication Technologies (ICT), for dissemination of information about the infection. Action research, the methodology used to interact with the indigenous community, combined with bibliographical research, interviews and a seminar, allowed us to corroborate that podcast would be the appropriate medium to host a network of information on indigenous health, considering local knowledge and orality, so characteristic of this population.

Downloads

Author Biographies

  • Deyse Alini de Moura, Universidade de São Paulo

    PhD in Digital Media-Art, Open University of Portugal, Portugal; currently in a postdoctoral internship at the University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

  • José Bidarra, Universidade Aberta de Portugal

    Doctor in Education, Open University, Portugal; professor at the same institution.

     

  • Juciano de Sousa Lacerda, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    PhD in Communication Sciences, University of Vale do Rio dos Sinos, State of Rio Grande do Sul, Brazil; postdoctorate internship at the Autonomous University of Barcelona, Spain; professor at the Federal University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil.

  • Luciano Victor Barros Maluly, Universidade de São Paulo

    PhD in Communication Sciences, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; postdoctorate internship at the University of Minho, Portugal; professor and researcher at the University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

References

ASSEMBLY, U. G. UN General Assembly, transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. 2015. Disponível em: https://www.refworld.org/docid/57b6e3e44.html. Acesso em: 28 nov. 2024.

AUDIO WAYURI. Podcast Wayuri. Podcast no Spotify. Disponível em: https://open.spotify.com/show/4uOdGefml3DNMXfKI1oeRB. Acesso em: 18 jun. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Boletim Epidemiológico Sífilis 2021. Brasília, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/aids/pt-br/central-de-conteudo/boletins-epidemiologicos/2021/sifilis/boletim_sifilis_2021_internet.pdf/view. Acesso em: 23 jan. 2025.

CRUZ, M. C. D.; BARTNISKI, J. E. V.; CHAGAS, L. J. V. O áudio e a etnomídia no combate ao coronavírus em comunidades indígenas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 43., Salvador. Anais [...] Salvador: Intercom, 2020. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2020/resumos/R15-2138-1.pdf. Acesso em: 23 jan. 2025.

FREIRE, E. P. A. Potenciais do podcast no aprimoramento dos fluxos informativos da educação formal. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 18, n. 2, p. 303-326, 2015. DOI 10.15210/rle.v18i2.15284. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15284. Acesso em: 23 jan. 2025.

FREIRE, E. P. A. Podcast: breve história de uma nova tecnologia educacional. Educação em Revista, Marília, v. 18, n. 2, p. 55-71, 2017. DOI 10.36311/2236-5192.2017.v18n2.05.p55. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/7414. Acesso em: 23 jan. 2025.

GALLOIS, D. T.; CARELLI, V. “Índios eletrônicos”: uma rede indígena de comunicação. Sexta feira, São Paulo, v. 2, p. 26-31, 1998.

GEERTZ, C. O saber local. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

LISITA, V. M. S. S.; FRANCO, M. A. S. Pesquisa-ação: limites e possibilidades na formação docente. In: FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. (ed.). Pesquisa em educação: possibilidades investigativas/formativas da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2014. p. 41-70.

MARIN, J. Interculturalidade e descolonização do saber: relações entre saber local e saber universal, no contexto da globalização. Revista Espaço Pedagógico, Chapecó, v. 12, n. 2, p. 7-26, 2009. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/visaoglobal/article/view/617. Acesso em: 22 jan. 2025.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Secretaria de Vigilância em Saúde. Boletim Epidemiológico Sífilis 2016. Brasília, 2016. Disponível em: https://antigo.aids.gov.br/pt-br/pub/2016/boletim-epidemiologico-de-sifilis-2016. Acesso em: 23 jan. 2025.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Secretaria de Vigilância em Saúde. Resposta Rápida à Sífilis nas Redes de Atenção - Projeto Interfederativo. Brasília, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/gestao-do-sus/articulacao-interfederativa/cit/pautas-de-reunioes-e-resumos/2017/outubro/1-b-projeto-interfederativo-de-resposta-rapida-a-sifilis-na-rede-de-atencao-a-saude.pdf. Acesso em: 22 jan. 2025.

MONTEIRO, A.; MOREIRA, J. A.; LENCASTRE, J. A. Blended (e)Learning na Sociedade Digital. Santo Tirso: Whitebooks, 2015.

NASCIMENTO, L. G. Etnocomunicação indígena como prática de liberdade decolonialista e ancestral. Curitiba: Appris, 2021.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Organização Mundial da Saúde publica novas estimativas sobre sífilis congênita. 2019. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/28-2-2019-organizacao-mundial-da-saude-publica-novas-estimativas-sobre-sifilis-congenita. Acesso em: 29 jan. 2022.

PAIVA, E. B. Narrativas indígenas: construindo identidades e constituindo-se em fontes de informação. 2013. 201 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Pernambuco, João Pessoa, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/8925/2/arquivototal.pdf. Acesso em: 22 jan. 2025

PESSOTTO, A. H. V. Quem somos, como nos vemos e como nos identificamos. As questões de identidade, cultura nacional e diversidade na TV paga no contexto da Globalização. In: RENÓ, D. P. et al. (ed.). O cinema documentário como argumento político dos povos indígenas. Rosário: UNR Editora. p. 77-94.

SECRETARIA ESPECIAL DE SAÚDE INDÍGENA. Sesai Cast. Podcast no Spotify. Disponível em: https://open.spotify.com/show/5sIXHVFkx9WWXl2SBRlDUF. Acesso em: 22 jan. 2025.

SILVA, A. A.; OLIVEIRA, S. Os índios e a tecnologia: uma relação de ressignificação possível. In: ALBUQUERQUE, F. E.; ALMEIDA, S. A. (ed.). Educação escolar indígena e diversidade cultural. Goiânia: PUCGoiás, 2012. p. 330-344.

SOARES, D. Educomunicação: o que é isto? 2006. Disponível em: http://www.portalgens.com.br. Acesso em: 19 set. 2020

TCU. TCU faz recomendações ao Ministério da Saúde para conter aumento dos casos de sífilis no País. Portal do Tribunal de Contas da União, Brasília, 20 setembro 2017. Disponível em: https://portal.tcu.gov.br/imprensa/noticias/tcu-faz-recomendacoes-ao-ministerio-da-saude-para-conter-aumento-dos-casos-de-sifilis-no-pais.htm. Acesso em: 13 set. 2020.

TUPINAMBÁ, R. M. Etnomídia, uma ferramenta para a comunicação dos povos. Brasil de Fato, 2016. Disponível em: https://www.brasildefatopr.com.br/2016/08/11/etnomidia-por-uma-comunicacao-dos-povos-originarios. Acesso em: 22 jan. 2022.

UNESCO. A basic guide to Educational Open Resources (OER). France: United Nations Educational; Scientific and Cultural Organization, 2015.

UNESCO. Institute for lifelong learning. Lifelong learning. Hamburg UIL, 2015. Disponível em: https://uil.unesco.org/fileadmin/keydocuments/LifelongLearning/en/UNESCOTechNotesLLL.pdf. Acesso em: 14 set. 2020.

ONU. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. United Nations General Assembly, 2015. Disponível em: https://www.refworld.org/docid/57b6e3e44.html. Acesso em: 14 set. 2024.

Published

2025-04-01

How to Cite

MOURA, Deyse Alini de; BIDARRA, José; LACERDA, Juciano de Sousa; MALULY, Luciano Victor Barros. Orality and local knowledge: podcast as an indigenous health educommunication tool. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 1–16, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-75895. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/75895. Acesso em: 18 apr. 2025.