Knowledge that comes from heaven
a science club and its applications based on the natural laboratory
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-74012Keywords:
Educational territory, Education at countryside school, Science ClubAbstract
This is a qualitative, exploratory study, characterized as a case study on the practices investigated in the activities carried out in a Science Club, which is part of the Political-Pedagogical Project (PPP) of the Rui Barbosa Municipal Elementary School. A group of fourteen students aged between 9 and 10, all in the 5th grade of elementary school at a rural school located in a settlement belonging to the Landless Worker’s Movement (LWM), were investigated. The aim of this study was to analyze the activities carried out in the Science Club, on the theme “Knowledge that comes from Heaven”, contributed to learning that was related to the students’ daily lives. To do this, a pre-questionnaire and a post-questionnaire were applied, and the data were processed using Content Analysis (CA), proposed by Bardin (2016), which is organized in three phases: pre-analysis, exploration of the material and treatment of the results, inference and interpretation. In conclusion, the Science Club activities become more attractive, since the activities are related to reality and daily lives of the students and, in this way, generate curiosity about the topics, since it is something that they can verify in their daily observations beyond the school walls.
Downloads
References
ARROYO, M. G.; FERNANDES, B. M. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília: Articulação nacional por uma educação básica do campo, 1999.
ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. São Paulo: Vozes, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BORGES, R. M. R.; MORAES, R. (org.). Educação em ciências nas séries iniciais. Porto Alegre: Sagra Luzzatto, 1998.
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 3 dez. 2024.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 4. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.
FERNANDES, B. M. Território camponês. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 744-749.
FERNANDES, B. M.; MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. S. A. Questões paradigmáticas da construção de um projeto político pedagógico da educação do campo. In: MOLINA, M.; JESUS, S. (org.). Contribuições para a construção de um projeto de educação do campo. Brasília: Articulação nacional por uma educação básica do campo, 2004. p. 112.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 5. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2011.
LIMA, V. M. R. Clube de ciências: contribuições à formação do educando. 1998. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1998.
MANCUSO, R.; LIMA, V. M. R.; BANDEIRA, V. A. Clubes de ciências: criação, funcionamento, dinamização. Porto Alegre: SE/CECIRS, 1996.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2011.
MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA. Educação no MST – memória: documentos 1987-2015. Setor de Educação do MST. São Paulo: Expressão Popular, 2017.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
RAFFESTIN, C. Por uma geografia do poder. São Paulo: Ática, 1993.
ROBAINA, J. V. L. O programa clube de ciências do campo: articulando o fazer ciência através do ensino por investigação desde a pré-escola pela alfabetização científica até as séries finais do ensino fundamental pelo letramento científico. In: ROBAINA, J. V. L. et al. (org.). O programa clube de ciências do campo: articulando o fazer ciência através do ensino por investigação desde a pré-escola pela alfabetização científica até as séries finais do ensino fundamental pelo letramento científico. Porto Alegre: Gaúcha, 2022. p. 12.
RODRIGUES, A. L. M. Re-estruturando o currículo através das práticas pedagógicas realizadas pelo clube de ciências Saberes do Campo: caminhos e possibilidades. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/239706. Acesso em: 24 mar. 2025.
ROSA, S. S. da. Clube de ciências saberes do campo: contribuições para aprendizagem da educação em ciências da natureza na EMEF Rui Barbosa, em Nova Santa Rita, Rio Grande do Sul. 2021. 262 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002257551. Acesso em: 12 fev. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andressa Luana Moreira Rodrigues, Sabrina Silveira da Rosa, José Vicente Lima Robaina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.