The terreiro and the antipedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-70154

Keywords:

Terreiro, Anti-pedagogical, Knowledge

Abstract

The present article seeks to present how knowledge and wisdom are socialized and mediated within a Candomblé Terreiro, located in the city of Jequié/BA, as well as to present its form of knowledge mediation as anti-pedagogical since its structure is supported by ancestral knowledge and practices that are resemanticized and re-signified. However anti-pedagogical it may be, we realize that the knowledge is passed on through an organization that mediates knowledge through a personalized practice, providing the learner with the condition of unique learning from a knowledge that belongs to the group. The article is theoretically based on the works of the authors: Olivio (2016), Quijano (2005), Dore and Souza (2018), Gauthier, (1998), Lima (2003), Prandi (2001), Braga, (1998) and others.

Downloads

Author Biographies

  • Romeu Sanches da Paixão, State University of Southwest Bahia

    Master degree student in Ethnic Relations and Contemporaneity, State University of Southwest Bahia, State of Bahia, Brazil.

  • Itamar Pereira de Aguiar, State University of Southwest Bahia

    PhD in Social Sciences, Pontifical Catholic University, State of São Paulo, Brazil; post-internship at São Paulo State of University “Júlio de Mesquita Filho”, State of São Paulo, Brazil; professor at the State University of Southwest Bahia, State of Bahia, Brazil.

References

ALMEIDA, M. Z. Plantas medicinais e ritualísticas. 3. ed. Salvador: EDUFBA, 2011. DOI 10.7476/9788523212162. Disponível em: https://books.scielo.org/id/xf7vy. Acesso em: 8 mar. 2024.

ARAÚJO, K. A. Concepção de saúde-doença-cuidado relacionada às práticas do candomblé em Boa Vista. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2013. Disponível em: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/705. Acesso em: 8 mar. 2024.

BRAGA, J. S. A cadeira de Ogã e outros ensaios. Rio de Janeiro: Pallas, 1999.

BARROS, J. F. P. Ewé Orisà: uso litúrgico e terapêutico dos vegetais nas casas de Candomblé jêje-nagô. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

DORE, R.; SOUZA, H. G. Gramsci nunca mencionou o conceito de contra-hegemonia. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 25, n. 3, p. 243-260, jul./ set. 2018. DOI 10.18764/2178-2229.v25n3p243-260. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/9961. Acesso em: 8 mar. 2024.

FERREIRA, T. Pedagogia da circularidade: ensinagens de Terreiro. Rio de Janeiro: Telha, 2021.

GAUTHIER, J. et al. Pesquisa em Enfermagem – novas metodologias aplicadas. Rio de Janeiro: Guanabara/Koogan, 1998.

LIMA, V. C. A família-de-santo dos candomblés jeje-nagôs da Bahia: um estudo de relações intra-grupais. 2. ed. Salvador: Corrupio, 2003.

LODY, R. Santo também come. Rio de Janeiro: Pallas, 2004.

OLIVEIRA, M. F. S.; OLIVEIRA, O. J. R. Na trilha do Caboclo: cultura, saúde e natureza. Vitória da Conquista: UESB, 2007.

OLIVIO, P. G. Presentación de la antipedagogía. Crítica, [s. l.], v. 1, n. 1, jan.-jun. 2016. Disponível em: https://www.critica.org.mx/Pedro.pdf. Acesso em: 8 mar. 2024.

PIRES, N. F.; ESCADA. F. Búzios: a interpretação dos segredos. São Paulo: Ed. Madras, 2001.

PRANDI, R. Mitologia dos orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

PRANDI, R. Os candomblés de São Paulo: a velha magia na metrópole nova. São Paulo: HUCITEC; Editora da Universidade de São Paulo, 1991.

RABELO, M. C. M. Enredos, feituras e modos de cuidado: dimensões da vida e da convivência no candomblé. Salvador: EDUFBA, 2014.

VERGER, P. Fundação Pierre Verger - Pesquisas – Plantas. Disponível em: https://www.pierreverger.org/br/pierre. Acesso em: 16 jul. 2023.

Published

2024-04-30

How to Cite

PAIXÃO, Romeu Sanches da; AGUIAR, Itamar Pereira de. The terreiro and the antipedagogy. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 90–108, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-70154. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/70154. Acesso em: 19 may. 2025.