Gender, race and intersectionality in school practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-64985

Keywords:

Gender, Race, Practice, Intersectionality, Citizenship

Abstract

This article reflectively and critically presents the intersectionality present between the themes of gender and race. In this way, we start from the assumption that schools need to be anchored in intersectionality as an analytical tool to give meaning and consistency to education practices and promote discussions about gender and race in an interconnected way, thus providing a panoramic view of these themes that presents themselves as challenging and, at the same time, essential for the teaching and learning process. The proposed study is based on the bibliographic research of different authors, such as Akotirene (2019), Candau (2014), Collins and Bilge (2020), Connel and Pearse (2015), Grosfoguel (2009), Henrique (2002), hooks (2015), Louro (2014), Vianna (2020) and others, seeking to relate, within the research of these authors, the dialogue on studies of gender, race and intersectionality in a contextualized way with education. In this view, we can conclude that the intersectionality between gender and race is fruitful and they are (re)produced historically, This is why the school needs to deepen the discussions on these themes in order to guarantee the development of citizenship and, consequently, the appreciation of heterogeneity and the differences present in school and in contemporary society.

Downloads

Author Biography

  • Cássio Rodrigues Faria, Universidade Federal de Uberlândia

    Master degree student in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; Elementary School Teacher I and Pedagogical Analyst of the Municipal Education Network of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; member of the Education, Sexualities and Performativity Research Group (GPESP-UFU).

References

AKOTIRENE, C. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro, Pólen, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BUTLER, J. P. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

CANDAU, V. M. A didática e a formação de educadores - da exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, V. M. (org.). A didática em questão. 36. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 13-24. Disponível em: https://ria.ufrn.br/jspui/handle/123456789/725. Acesso em: 10 nov. 2022.

COLLINS, P. H.; BILGE, S. (org). Interseccionalidade. Tradução de Rane Souza. São Paulo: Boitempo, 2020. Disponível em: http://www.ser.puc-rio.br/2_COLLINS.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.

CONNELL, R.; PEARSE, R. Gênero: uma perspectiva global compreendendo o gênero - da esfera pessoal à política – no mundo contemporâneo. Tradução e revisão técnica de Marília Moschkovich. São Paulo: nVersos, 2015.

GADOTTI, M. Reinventando Paulo Freire no século XXI. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008.

GALLO, S. Transversalidade e educação: pensando uma educação não disciplinar. In: ALVES, N.; GARCIA, R. L. (org.). O sentido da escola. 5. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2008. p. 15-35. Disponível em: https://fep.if.usp.br/~profis/arquivo/docs_curriculares/ES/Docs/Espirito_Santo_roteiro2.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.

GROSFOGUEL, R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edição Almedina S/A, 2009. Disponível em: https://www.icict.fiocruz.br/sites/www.icict.fiocruz.br/files/Epistemologias%20do%20Sul.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.

HENRIQUES, R. Raça e gênero no sistema de ensino: os limites das políticas universalistas na educação. Brasília: UNESCO, 2002.

HOOKS, B. Mulheres negras: moldando a teoria feminista. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 16, p. 193-210, jan./abr. 2015. Doi: 10.1590/0103-335220151608. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/mrjHhJLHZtfyHn7Wx4HKm3k/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2022.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

JUNQUEIRA, R. D. A invenção da “ideologia de gênero”: a emergência de um cenário político-discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Psicologia Política, São Paulo, v. 18, n. 43, p. 449-502, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2018000300004. Acesso em 10 nov. 2022.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2014.

MISKOLCI, R. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

MOURA, G. O direito à diferença. In: Superando o Racismo na escola. 2. ed. Revisão de Kabengele Munanga (org.). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

VERGUEIRO, V. Pensando a cisgeneridade como crítica decolonial. In: MESSEDER, S.; CASTRO, M. G.; MOUTINHO, L. (org.). Enlaçando sexualidades: uma tessitura interdisciplinar no reino das sexualidades e das relações de gênero. Salvador: EDUFBA, 2016, p. 249-270. Doi: 10.7476/9788523218669.0014. Disponível em: https://books.scielo.org/id/mg3c9/pdf/messeder-9788523218669-14.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.

VIANNA, C. Políticas de educação, gênero e diversidade sexual: breve história de lutas, danos e resistências. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

Published

2022-12-30

How to Cite

FARIA, Cássio Rodrigues. Gender, race and intersectionality in school practices . Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 21, n. 3, p. 179–193, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-64985. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/64985. Acesso em: 30 apr. 2025.