Construction and validation of an educational booklet for adherence to hemodialysis treatment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-74476

Keywords:

Renal dialysis, Health education, Renal insufficiency, Educational technology

Abstract

This methodological study aims to develop and validate the content of an educational booklet on health guidelines for adherence to hemodialysis treatment, based on an integrative review, as well as manuals and guidelines in the area. This resulted in the development, construction, and content validation of a reliable instrument to be used with people undergoing hemodialysis treatment. To validate the booklet, we used the Delphi technique and the calculation of the Content Validity Index, which seeks expert opinions. For its validation, seven judges with practical experience in the field of nephrology were invited to make their considerations regarding the content of the booklet. This study resulted in the production of a version of the educational booklet ‘Learn more about how to adhere to hemodialysis treatment’. All the judges made their comments regarding the content of the booklet, which were considered and accepted in the final version of the material. Finally, the constructed and validated material presented good evidence, considering it was approved by all judges/experts. Thus, the booklet can be considered a facilitating resource for improving knowledge and adherence practices to hemodialysis treatment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ingrid Fernanda de Oliveira Vieira, Federal University of Alfenas

    PhD student in Nursing, Federal University of Alfenas, State of Minas Gerais, Brazil; registered nurse in Alfenas, State of Minas Gerais, Brazil.

  • Patrícia Scotini Freitas, Federal University of Alfenas

    PhD in Fundamental Nursing, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal University of Alfenas, State of Minas Gerais, Brazil; deputy leader of the Health Evidence Synthesis Research Group.

  • Fábio de Souza Terra, Federal University of Alfenas

    PhD in Fundamental Nursing, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal University of Alfenas, State of Minas Gerais, Brazil; member of the Occupational Health Nursing Network.

References

ARAUJO, N. C. F. et al. Evaluation of treatment adherence in chronic health conditions through pharmaceutical care. Revista Brasileira de Farmácia Hospitalar e Serviços de Saúde, São Paulo, v. 8, n. 3, p. 37-41. jul./set. 2017. DOI 10.30968/rbfhss.2017.083.007. Disponível em: https://jhphs.org/sbrafh/article/view/298. Acesso em: 16 mar. 2025.

BERANGER, K. S. et al. Educação em saúde com uso de tecnologias educacionais na assistência de enfermagem: revisão integrativa. Cuadernos de Educación y Desarrollo, Espanha, v. 17, n. 1, p. 1-16, 2025. DOI 10.55905/cuadv17n1-132. Disponível em: https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/7322. Acesso em: 8 mar. 2025.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n° 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprovas as seguintes diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos; Revoga as (RES. 196/96); (RES. 303/00); (RES. 404/08). Brasília, DF, 2012. Disponível em: https://www.gov.br/conselho-nacional-de-saude/pt-br/atos-normativos/resolucoes/2012/resolucao-no-466.pdf/view. Acesso em: 5 jun. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Especializada e Temática. Coordenação Geral de Média e Alta Complexidade. Diretrizes clínicas para o cuidado ao paciente com Doença Renal Crônica – DRC no Sistema Único de Saúde. Brasília, DF, 2014. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_clinicas_cuidado_paciente_renal.pdf. Acesso em: 2 jun. 2024.

BREGMAN, R. Prevenção da progressão da Doença Renal Crônica (DRC). Brazilian Journal of Nephrology, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 11-14, 2004. Disponível em: https://www.bjnephrology.org/article/prevencao-da-progressao-da-doenca-renal-cronica-drc/. Acesso em: 20 maio 2024.

BREHMER, L. C. F. et al. Diabetes mellitus: health education strategies for self-care. Revista de Enfermagem UFPE Online, Recife, v. 15, p. e246321, 2021. DOI 10.5205/1981-8963.2021.246321. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/246321/37465. Acesso em: 17 jun. 2024.

CASSIANI, S. H. B.; RODRIGUES, L. P. A técnica de Delphi e a técnica de grupo nominal como estratégias de coleta de dados das pesquisas em enfermagem. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 9, n. 3, p. 76-83, set./dez. 1996. Disponível em: https://acta-ape.org/wp-content/uploads/articles_xml/1982-0194-ape-S0103-210019960009000174/1982-0194-ape-S0103-210019960009000174.pdf. Acesso em: 16 maio 2024.

CHAVES, M. J. C.; BARBOSA, E. S.; RIBEIRO JUNIOR, H. L. Concepções de educação em saúde no processo formativo do enfermeiro na estratégia saúde da família: uma revisão integrativa. Revista Cocar, Belém, v. 14, n. 28, p. 440-458, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3132. Acesso em: 21 nov. 2024.

DAUGIRDAS, J. T.; BLAKE, P. G.; ING, T. S. Manual de diálise. 5. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016.

DENHAERYNCK, K. et al. Prevalence and consequences of nonadherence to hemodialysis regimens. American Journal of Critical Care, Aliso Viejo, v. 16, n. 3, p. 222-235, maio 2007. DOI 10.4037/ajcc2007.16.3.222. Disponível em: https://aacnjournals.org/ajcconline/article-abstract/16/3/222/548/Prevalence-and-Consequences-of-Nonadherence-to?redirectedFrom=fulltext. Acesso em: 17 jun. 2024.

FREITAS, L. R. et al. Guidebook for renal dialysis patients: care of central venous catheters and arteriovenous fistula. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 72, n. 4, p. 947-953, 2019. DOI 10.1590/0034-7167-2018-0131. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/Z9Why8yvrCpLPGTHvWLXPDv/?lang=en. Acesso em: 27 abr. 2025.

GILMORE, J. KDOQI clinical practice guidelines and clinical practice recommendations – 2006 updates. Nephrology Nursing Journal, Pitman, v. 33, n. 5, p. 487-489, set./out. 2006. Disponível em: https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA153691590&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=1526744X&p=AONE&sw=w. Acesso em: 20 maio 2024.

GRIVA, K. et al. Hemodialysis self-management intervention randomized trial (HED-SMART): a practical low-intensity intervention to improve adherence and clinical markers in patients receiving hemodialysis. American Journal of Kidney Diseases, Filadélfia, v. 71, n. 3, p. 371-381, mar. 2018. DOI 10.1053/j.ajkd.2017.09.014. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272638617310077. Acesso em: 21 jun. 2024.

GUIMARÃES, A. S. M.; QUEIROZ, P. B. Determinantes sociais da saúde e adesão do paciente renal crônico em tratamento hemodialítico. Health Residencies Journal, Brasília, v. 2, n. 9, p. 112-124, 2021. DOI 10.51723/hrj.v2i9.149. Disponível em: https://hrj.emnuvens.com.br/hrj/article/view/149. Acesso em: 17 jun. 2024.

LESSA, L. P. et al. Construction of a booklet on education in the transit for adolescents. Revista de Enfermagem UFPE Online, Recife, v. 12, n. 10, p. 2737-2742, out. 2018. DOI 10.5205/1981-8963-v12i10a235019p2737-2742-2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistaenfermagem/article/download/235019/30239/123232. Acesso em: 15 maio 2024.

LIMA, A. C. M. A. C. C. et al. Construction and validation of educational booklet for breastfeeding support room. Revista Mineira de Enfermagem, Belo Horizonte, v. 24, p. e1315, 2020. DOI 10.5935/1415-2762.20200052. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49939. Acesso em: 15 fev. 2024.

LINS, S. M. S. B. et al. Treatment adherence of chronic kidney disease patients on hemodialysis. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 54-60, 2018. DOI 10.1590/1982-0194201800009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/XrgGPyXqTQsBncc8zjTd5bc/?format=html&lang=en. Acesso em: 12 jun. 2021.

LIRA, J. D. S. Saúde pública no século XXI: uma abordagem sobre ciências farmacêuticas. Recife: Omnis Scientia, 2020.

LYNN, M. R. Determination and quantification of content validity. Nursing Research, Filadélfia, v. 35, n. 6, p. 382-386, nov. 1986. DOI 10.1097/00006199-198611000-00017. Disponível em: https://journals.lww.com/nursingresearchonline/Citation/1986/11000/Determination_and_Quantification_Of_Content.17.aspx. Acesso em: 11 jun. 2024.

MARTINS, M. I. S. et al. Development of educational booklet on muscle stretching in school health promotion. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 3, n. 6, p. 19293-19313, nov./dez. 2020. DOI 10.34119/bjhrv3n6-310. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/22054. Acesso em: 15 maio 2021.

MARTINS, R. M. G. et al. Development of a booklet for self-care promotion in leprosy. Revista de Enfermagem UFPE Online, Recife, v. 13, p. e239873, 2019. DOI 10.5205/1981-8963.2019.239873. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistaenfermagem/article/view/239873. Acesso em: 15 maio 2024.

MOURA, J. R. A. et al. Construction and validation of a booklet to prevent overweight in adolescents. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 32, n. 4, p. 365-373, 2019. DOI 10.1590/1982-0194201900051. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/rDkLwCHjn3mCCMzFfS57K6R/. Acesso em: 17 fev. 2024.

OLIVEIRA, F. G. L. et al. Evidências de validade de cartilha educativa sobre cuidados com acessos vasculares para hemodiálise. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 32, p. e20230212, 2023. DOI 10.1590/1980-265X-TCE-2023-0212pt. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/jxYbXWgZ9Cj7cMpPdxFxHgN/?lang=pt. Acesso em: 27 abr. 2025.

POLIT, D. F.; BECK, C. T. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. 9. ed. Porto Alegre: Artmed, 2018.

PUEYO-GARRIGUES, M. et al. Health education: a Rogerian concept analysis. International Journal of Nursing Studies, Nova Iorque, v. 94, p. 131-138, jun. 2019. DOI 10.1016/j.ijnurstu.2019.03.005. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0020748919300732#preview-section-cited-by. Acesso em: 9 nov. 2024.

SANTOS, F. G. T. et al. Educational technology for people with chronic renal disease: construction and validation of content. Cuidado é Fundamental, Rio de Janeiro, v. 13, p. 517-523, 2021. DOI 10.9789/2175-5361.rpcfo.v13.9263. Disponível em: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/9263. Acesso em: 26 nov. 2023.

SILVA, R. R. L. et al. Cuidados clínicos em hemodiálise: validação de cartilha educativa. Revista Norte Mineira de Enfermagem, Montes Claros, v. 7, n. 1, p. 5-16, 2018. Disponível em: http://www.renome.unimontes.br/antigo/index.php/renome/article/view/184. Acesso em: 26 nov. 2023.

STUMM, E. M. F. et al. Effect of educational intervention on the quality of life of hyperphosphathemic chronic renal patients on hemodialysis. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 28, p. e20180267, 2019. DOI 10.1590/1980-265X-TCE-2018-0267. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/H3qhW8c7JWnnnvRsPY5mstR/. Acesso em: 21 jun. 2024.

THOMÉ, F. S. et al. Brazilian chronic dialysis survey 2017. Brazilian Journal of Nephrology, São Paulo, v. 41, n. 2, p. 208-214, 2019. DOI 10.1590/2175-8239-JBN-2018-0178. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-28002019000200208&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 jul. 2021.

Published

2025-09-10

How to Cite

VIEIRA, Ingrid Fernanda de Oliveira; FREITAS, Patrícia Scotini; TERRA, Fábio de Souza. Construction and validation of an educational booklet for adherence to hemodialysis treatment. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 2, p. 313–330, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-74476. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/74476. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)