Overview and challenges of universalization and quality of primary education

a study of the Beira logistics corridor in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-73629

Keywords:

Logistics corridor, Basic education, Universalization of education

Abstract

An asymmetrical and non-universalized basic education system can represent a significant obstacle to the development of a given region, constantly determined by incomplete public policies. Thus, the objective of this study is to analyze the characteristics, overview, and challenges of basic education in the Beira logistics corridor, in Mozambique. The integrated analysis perspective was based on two pillars of development provided by Oprițescu (2012): namely infrastructure and basic education. The research was qualitatively oriented, based on primary data from three semi-structured interviews with provincial public managers of basic education. The analysis included a methodological adaptation, aiming to assess the relationship between the respondents’ answers, based on the determinations of Bauer and Gaskell (2017), considering the different patterns of answers regarding relevance, convergence, synchronicity, and isolation (the latter was added by the article authors). As results, certain specificities are highlighted, linked to infrastructural, pedagogical, quality, and universalization of basic education coverage factors. Thus, the Beira logistic corridor, which stimulates the social and economic development of the communities in its surroundings, was considered a more integrated environment in terms of flow, economic dynamics, and city networks. However, the effects on the education system contradict this conclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jacinto Orlando João, University of Western Santa Catarina

    PhD in Business, University of Western Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; teacher at Soalpo Secondary School, Province of Manica, Mozambique.

  • Rógis Juarez Bernardy, University of Western Santa Catarina

    PhD in Civil Engineering, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; postdoctoral degree in Regional Development, University of Santa Cruz do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil; professor at the University of Western Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil.

References

AMADE, A. A. E.; MALACHE, F. M. A. Transformando a educação: desafios e perspectivas do ensino primário em Moçambique. In: TEMSAMANI, R. M. R.; GOMEZ, C. H. (org.). Innovación en la docencia e investigación de las ciencias sociales y de la educación. Madrid: Dykinson, 2021. p. 1157-1178.

AMÂNCIO, H. P.; GASPARETTO, V. F. Relações entre educação e desenvolvimento sócio-económico em Moçambique. Revista Brasileira de Estudos Africanos, Porto Alegre, v. 3, n. 5, p. 191-207, jan./jun. 2018. DOI 10.22456/2448-3923.81240. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbea/article/view/81240. Acesso em: 13 jan. 2024.

ÁRABE, D. et al. Análise da evolução do sistema educativo em Moçambique: reformas, características, constrangimentos e desafios. Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, n. 3, p. e14265, 2024. DOI 10.22481/redupa.v3.14265. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/redupa/article/view/16411. Acesso em: 23 jan. 2024.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2017.

BEIRA, J. C.; VARGAS, S. M. L.; GONÇALO, C. R. Gestão de qualidade do ensino básico em Moçambique: um estudo em escolas primárias e públicas. Navus, Florianópolis, v. 5, n. 4, p. 65-77, out./dez. 2015. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=350450620006. Acesso em: 3 maio 2024.

BOLOGA, G. Territorial competitiveness-form of existence of the quality of regional development. Romênia: Agricultural Management, 2010.

BRITO, L. Dependência colonial e integração regional. Maputo: Estudos Moçambicanos, 1980.

CARVALHO, R. A.; PAIVA, C. L. C. Educação popular do campo: vivências com o manguezal na educação infantil. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 74-89, jan./abr. 2024. DOI 10.14393/REP-2024-71136. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/71136/38663. Acesso em: 9 maio 2024.

CHICAVA, A. K. A.; MACHAMA, O. A. C. Políticas e desafios do ensino básico no sistema nacional de educação moçambicana. Amor Mundi, Santo Ângelo, v. 1, n. 2, p. 89-100, nov. 2020. DOI 10.46550/amormundi.v1i2.2. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/349905549_Politicas_e_desafios_do_ensino_basico_no_sistema_nacional_de_educacao_mocambicana. Acesso em: 2 out. 2023.

DUARTE, S. M.; DIAS, H. N. Ensino Básico em Moçambique: políticas, práticas e qualidade. Maputo: EDUCAR-UP, 2016.

FARIAS, E. A.; FURLAN, M. R.; SOUZA, R. H. A atuação profissional e educativa com pessoas idosas na EJA articulada à defesa dos interesses das classes populares. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 3, p. 75-96, set./dez. 2023. DOI 10.14393/REP-2023-69765. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69765/37560. Acesso em: 8 maio 2024.

FRANCISCO, J. A. O contexto educativo em Moçambique e as políticas de (des)centralização. In: ENCONTRO DE POLÍTICAS E PRÁTICAS DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 6.; SEMINÁRIO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE MS, 2., 2015, Campo Grande. Anais [...]. Campo Grande: UEMS, 2015. p. 1364-1378.

GALVEZ, E. Making economic corridors work for the agricultural sector. Roma: Food and Agriculture Organization of the United Nations, 2014.

GUIMARÃES, J.; MELLO, N. A. Educação como aporte para o desenvolvimento humano e social. Contribuciones a las Ciencias Sociales, São José dos Pinhais, v. 16, n. 10, p. 22849-22859, 2023. DOI 10.55905/revconv.16n.10-244. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/2728. Acesso em: 20 nov. 2023.

GUMBOWSKY, A. et al. Educação e desenvolvimento regional: a Unesco e as interseções com o desenvolvimento regional. Interação, Varginha, v. 22, n. 2, p. 79-93, 2020. DOI 10.33836/interacao.v22i2.371. Disponível em: https://periodicos.unis.edu.br/interacao/article/view/371. Acesso em: 13 fev. 2024.

HOPE, A.; COX, J. Development corridors. Reino Unido: Coffey International Development, United Kingdom, 2015.

LAITA, M. V. O Papel da educação na promoção do movimento da inovação em Moçambique. Revista Electrónica de Investigação e Desenvolvimento, Beira, v. 1, n. 2, p. 1-6, 2014. DOI 10.70634/reid.v1i2.22. Disponível em: https://reid.ucm.ac.mz/index.php/reid/article/view/22. Acesso em: 13 mar. 2024.

LOPES, A. E. M. P.; SANTOS, J. N. A.; ALENCAR, D. Contribuição da educação para o desenvolvimento econômico: reflexões teóricas. Cadernos CEPEC, Belém, v. 11, n. 2, p. 26-39, dez. 2022. DOI 10.18542/cepec.v11i2.14792. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/cepec/article/view/14792. Acesso em: 13 dez. 2023.

MEIA, A. J.; GONÇALVES, B. F. Políticas públicas orienta-das para a integração das tecnologias digitais no ensino básico em Moçambique. Revista Electrónica de Investigação e Desenvolvimento, Beira, v. 14, n. 1, p. 1-12, 2023. Disponível em: https://bibliotecadigital.ipb.pt/entities/publication/6a306c2a-962d-4c20-bd47-f0a36d9cec77. Acesso em: 13 mar. 2024.

MENDES, R. Produção de mapa temático vinculada à tese de doutoramento de Jacinto Orlando João. Beira, Moçambique: 2023.

MERRIAM, S. B. Qualitative research and case study applications in education: revised and expanded from case study research in education. São Francisco, Califórnia: Jossey-Bass, 1998.

OPRIȚESCU, E. M. Competitiveness in regional development. Annals of the University of Petroşani: Economics, Romênia, v. 12, n. 4, p. 169-176, 2012. Disponível em: https://www.upet.ro/annals/economics/pdf/2012/part4/Opritescu.pdf. Acesso em: 2 maio 2024.

PERDONÁ, G.; SOARES, T. C. O papel da educação no desenvolvimento regional: uma revisão sistemática de literatura. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 11, p. 109077-109094, nov. 2021. DOI 10.34117/bjdv7n11-504. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/40261. Acesso em: 12 mar. 2024.

SACHS, I. Desenvolvimento: includente, sustentável sustentado. Rio de Janeiro: Garamond Universitária, 2004.

SCHWAB, K. The global competitiveness report 2010-2011. Geneva: World Economic Forum, 2010.

SOTARIA, G. C. Contribuição do ‘Corredor de desenvolvimento da Beira’ no desenvolvimento local: estudo do Porto da Beira e do Eixo de Circulação Rodoviário Porto da Beira/Inchope, Moçambique. EDUCAmazônia – Educação, Sociedade e Meio Ambiente, Humaitá, v. 23, n. 2, p. 313-330, jul./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/educamazonia/article/view/6729. Acesso em: 3 abr. 2024.

SOUSA, F. E.; FREIESLEBEN, M. A educação como fator de desenvolvimento regional. FAE, Curitiba, v. 21, n. 2, p. 163-178, jul./dez. 2018. Disponível em: https://revistafae.fae.edu/revistafae/article/view/571. Acesso em: 21 nov. 2023.

SPIEL, C.; SCHWARTZMAN, S. A contribuição da educação para o progresso social. Ciência & Tropico, Recife, v. 42, n. 1, p. 31-106, 2018. Disponível em: https://fundaj.emnuvens.com.br/CIC/article/view/1721. Acesso em: 15 mar. 2024.

STRECK, D. Educação e transformação social hoje: alguns desafios político-pedagógicos. Revista Lusófona de Educação, Campo Grande, Lisboa, v. 13, n. 13, p. 89-100, 2009. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/559. Acesso em: 14 mar. 2024.

TAVARES, C. A. As convergências entre a educação e o desenvolvimento regional. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Tecnologia em Gestão Pública) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia, Guajará-Mirim, 2023. Disponível em: https://repositorio.ifro.edu.br/items/dfaa2878-4a4b-40eb-aaf3-5b3eed5eb3a3. Acesso em: 28 abr. 2024.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2013.

UACHISSO, B. A.; FARIAS, C. F. Transformações curriculares do ensino básico em Moçambique: inovações, implementação e desafios do século XXI. Revista Educação e Humanidades, Humaitá, v. 1, n. 2, p. 436-456, jul./dez. 2020. DOI 10.37885/230613499. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/reh/article/view/7933. Acesso em: 13 mar. 2024.

VASCONCELLOS, M. A. S.; GARCIA, M. E. Fundamentos de economia. São Paulo: Saraiva, 1998.

Published

2025-09-10

How to Cite

JOÃO, Jacinto Orlando; BERNARDY, Rógis Juarez. Overview and challenges of universalization and quality of primary education: a study of the Beira logistics corridor in Mozambique. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 2, p. 64–85, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-73629. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73629. Acesso em: 17 dec. 2025.