Oral health education

an autoetnography of the tooth fairy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73469

Keywords:

Health Education, Pediatric dentistry, Qualitative research, Teaching, Social interaction

Abstract

Oral health education and preventive procedures form the basis of dental care, with playfulness becoming an ally. The study aimed to unveil the memories intertwined in a teaching project that combines fantasy and dentistry. An autoethnography was conducted using participant observation technique through the recording of notes, retrieval of memories, exercise of reflexivity, criticism, and interpretation. Photographs were used, which not only illustrated but also composed the memory retrieval and documentation stage. Two reflective categories emerged: 1. the tooth fairy teacher; 2. the tooth fairy and children’s imagination: from enchantment to cooperation. It was possible to ascertain the importance of building a bond with pediatric patients for their engagement and collaboration with the dental care process; The figure of the Tooth Fairy has an impact, recalling memories of fantasy, enchantment, and adherence to the themes worked on, as well as forming a bond.

Downloads

Author Biography

  • Renata de Oliveira Cartaxo, Universidade de Pernambuco

    PhD in Health Sciences, ABC Medical School University Center, State of São Paulo, Brazil; adjunct professor at the University of Pernambuco, Arcoverde campus, State of Pernambuco, Brazil; member of the Teaching-Service Integration Center.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 3, de 21 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. Brasília, DF, 2021. Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3561/resolucao-cne-ces-n-3. Acesso em: 13 dez. 2024.

DESLAURIERS, L. et al. Measuring actual learning versus feeling of learning in response to being actively engaged in the classroom. Proceedings of the National Academy of Sciences, Berkeley, v. 116, n. 39, p. 19251-19257, set. 2019. DOI 10.1073/pnas.1821936116. Disponível em: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1821936116. Acesso em: 3 jan. 2024.

FERRARESSO , L. F. O. T. et al. Playful strategies in extension actions to promote oral health with children. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 12, n. 3, 2023. DOI 10.33448/rsd-v12i3.40364. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/40364. Acesso em: 2 jan. 2024.

FERREIRA, J. M. Narrativas sobre afetações da pandemia COVID-19 em uma Unidade Básica de Saúde: uma autoetnografia. 2022. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) – Fundação Oswaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/55299. Acesso em: 13 dez. 2024.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1985.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1996.

LOUARTH, P. A verdadeira história da fada do dente. 2023. Disponível em: https://www.petitlouarth.com.br/blogs/news/a-verdadeira-historia-da-fada-do-dente. Acesso em: 23 ago. 2024.

MINAYO, M. C.; GUERRIERO, I. C. Z. Reflexividade como éthos da pesquisa qualitativa. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 4, p. 1103-1112, 2014. DOI 10.1590/1413-81232014194.18912013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/DgfNdVrZzZbN7rKTSQ8v4qR/. Acesso em: 12 dez. 2024.

MOTTA, P. M. R.; BARROS, N. F. Resenha. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 31, n. 6, p. 1339-1340, 2015. DOI 10.1590/0102-311XRE020615. Disponível em: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5948. Acesso em: 13 dez. 2024.

NORO, L. R. A. et al. O professor (ainda) no centro do processo ensino-aprendizagem em Odontologia. Revista da ABENO, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 2-11, jan./2015. DOI 10.30979/rev.abeno.v15i1.146. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/146. Acesso em: 13 dez. 2024.

PAIVA, M. R. F. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: uma revisão integrativa. SANARE, Sobral, v. 15, n. 2, p. 145-153, 2017. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049. Acesso em: 13 dez. 2024.

PRINCIPE, G. F.; SMITH, E. The tooth, the whole tooth and nothing but the tooth: how belief in the Tooth Fairy can engender false memories. Applied Cognitive Psychology, Chichester, v. 22, n. 5, p. 625-642, jul. 2008. DOI 10.1002/acp.1402. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2008-10465-003. Acesso em: 13 dez. 2024.

SIGAUD, C. H. S. et al. Promoção de higiene bucal de pré escolares: Efeitos de uma intervenção educativa lúdica. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 70, n. 3, p. 545-551, maio/jun. 2017. DOI 10.1590/0034-7167-2016-0237. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/KD68FQZmXxnPSPhYVFcDbfk/?lang=pt. Acesso em: 13 dez. 2024.

SENNA, M. I. B. et al. Procedimentos de ensino adotados no curso de graduação em Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais: uma análise documental. Arquivos em Odontologia, Belo Horizonte, v. 51, n. 3, p. 129-137, set. 2015. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-09392015000200002. Acesso em: 12 dez. 2024.

Published

2025-01-14

How to Cite

CARTAXO, Renata de Oliveira. Oral health education: an autoetnography of the tooth fairy. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 3, p. 357–370, 2025. DOI: 10.14393/REP-2024-73469. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73469. Acesso em: 3 jun. 2025.

Most read articles by the same author(s)