Designing activity plans in the online pedagogical advising context at the Language without Borders Program: a story of collaboration

Autores/as

  • Valeska Virgínia Soares Souza UFU
  • Nicole Medeiros Rocha UNIFESSPA
  • Letícia Fonseca de Sousa UNIFESSPA

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.2.46653

Palabras clave:

Didactic activities., Online advising., Languages without Borders

Resumen

In this article, guided by the premises of Narrative Inquiry, we aim to narrate and to compose meanings of our experiences as teacher educator and teachers in training in the online pedagogical advising context of the Languages ​​Without Borders Program (LwB). We start from the concept of collaborative action, which means interacting with peers for the construction of collective knowledge, co-constructing teaching practice through awareness and reflection. We relate collaboration with the notion of planning didactic activities that are significant and contextualized in the internationalization process. Firstly, we present the methodology of the LwB online advising path with respect to the production of granular activities focusing on specific skills, which can be incorporated in different courses of the English LwB catalogue. Then, we narrate the experiences of the preservice teachers during the design process of these activities, i.e. the lived tensions and the achieved results, illustrating with an example of an initial and a final product. We conclude by discussing the experiences of collaboration between teacher educator and teachers in training and presenting our meaning-making, which comes down to what we learned in the trajectory narrated.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Valeska Virgínia Soares Souza, UFU

Valeska Soares Souza é professora de língua inglesa na Universidade Federal de Uberlândia. Graduada em Letras, especialista em ensino e aprendizagem de língua inglesa, mestre em Linguística, foco em letramento digital, pela Universidade Federal de Uberlândia, doutora em Linguística Aplicada, na linha de pesquisa Linguagem e Tecnologia, pela Universidade Federal de Minas Gerais. Trabalha como professora de línguas desde 1989. Seu interesse de pesquisa está relacionado ao uso de novas tecnologias de informação e comunicação para a aprendizagem de línguas.

Citas

ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES FILHO, W. B.; BARBOSA, W. J. C.; BLUM, A. S. O programa Inglês sem Fronteiras e a política de incentivo à internacionalização do ensino superior brasileiro. In: SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES FILHO, W. B. Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: a construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 19-46.

BEATTY, K.; NUNAN, D. Computer-mediated collaborative learning. System, v. 32, n. 2, p. 165-183, Jan. 2009. Available at: <https://www.researchgate.net/publication/222698636_ Computer-mediated_collaborative_learning>. Retrieved on Oct. 10, 2018.

BRAGA, J. C. F.; DELLAGNELO, A. C. K.; SOUZA, V. V. S. Orientação on-line Idiomas sem Fronteiras – Inglês: relato de experiência de 2018. Olhares e Trilhas, 2018 (no prelo).

CLANDININ, D. J.; CONNELY, F. M. Narrative Inquiry.Complementary methods for research in education. 1st edition. Washington: American Educational Research Associates, 2000.

CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. (Ed.). Shaping professional identity: stories of educational practice. New York; London: Teacher’s College Press, 1999.

DEWEY, J. Experience and Education. New York: Kappa Delta Pi, 1938.

HUANG, S. Reading “further and beyond the text”: student perspectives of critical literacy in EFL reading and writing. JournalofAdolescent&AdultLiteracy, v. 55, n. 2, Oct. 2011. p. 145-154.

SOUZA, V. V. S. Letramento digital contextualizado: uma experiência na formação continuada de professores. 2007. 244 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos). Instituto de Letras e Linguística, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007.

WILEY, D. A., GIBBONS, A.; RECKER, M. M. A reformulation of learning object granularity. 2000. Available at: <http://reusability.org/granularity.pdf>. Retrieved on Oct. 10, 2018.

Descargas

Publicado

2019-07-29

Cómo citar

SOUZA, V. V. S.; ROCHA, N. M.; SOUSA, L. F. de. Designing activity plans in the online pedagogical advising context at the Language without Borders Program: a story of collaboration. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 284–299, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.2.46653. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/46653. Acesso em: 22 jul. 2024.

Número

Sección

Programa Idiomas sem Fronteiras: internacionalização e formação docente