Miguel's literacy assessment task
uma criança com autismo do segundo ano do ensino fundamental
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73853Keywords:
Diagnostic assessment, Literacy, Autism, Cultural-historical theory, VigotskiAbstract
The purpose of this article is to understand how Miguel, a child with autism enrolled in the second year of primary school, performs a literacy assessment task. It is the result of doctoral research carried out in basic education, in a municipal school in a region on the outskirts of the interior of the state of São Paulo. The theoretical-methodological framework of cultural-historical theory supported the empirical work and the analyses of school situations. With a view to prospective human development, this framework defends the fundamentality of looking at the multiple determinations that make up phenomena. The analyses carried out highlight two movements: 1. the teacher's mediation in the proposed task; 2. the child's modes of participation in the proposed task. In addition, the study shows that the way Miguel carries out the assessment bears the marks of tasks that tend towards simplification to ‘pass the time’.
Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais: DSM TR-5. Washington, DC. Artmed, 2022.
GÓES, M. C. R. A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade. Cadernos Cedes, Campinas, v. 20, p. 9-25, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622000000100002
KONKEL, S.; FARIAS, E. R. A alfabetização de alunos com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) no ensino comum. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v. 22, n. 1, p. 170-180, 2024. DOI: https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.1.9111
MOLON, S. I. Notas sobre Constituição do Sujeito, Subjetividade e Linguagem. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 16, p. 613-622, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722011000400012
OLIVEIRA, B. A Dialética do Singular-Particular-Universal. In: ABRANTES, A. A.; SILVA, N. R.; MARTINS, S. T. F. (org.). Método Histórico-Social na Psicologia. Petrópolis: Vozes, 2005. P. 25-51.
PEREIRA, D. N. G. Por entre olhares, o humano: processos de constituição de uma criança (com autismo) no segundo ano do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação), Universidade São Francisco, Itatiba, 2022.
PINO, A. Processos de Significação e Constituição do sujeito. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 17-24, 1993.
PRESTES, Z. A Pedologia Histórico-Cultural de Vigotski: um projeto revolucionário? VERESK – Cadernos Acadêmicos Internacionais, Brasília, v. 3, p. 63-74, 2017.
SANTOS, G. V. dos. As Práticas Avaliativas no Processo de Formação: estudo sob o enfoque da Teoria Histórico-Cultural. 2019. Dissertação (Mestrado em Contabilidade) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2019.
SAVIANI. D. Escola e Democracia. 44. ed. Campinas: Autores associados, 2021.
SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, p. 5-17, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002
SOARES, M. Linguagem e Escola: uma perspectiva social. 17. ed. São Paulo: Ática, 2008. 95 p.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TOASSA, G. A “Psicologia pedagógica” de Vigotski – considerações introdutórias. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 24, n. 1, p. 64-72, 2013. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v24i1.2155
VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas, v. III. Madrid: Visor, 1995.
VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas, v. V. Madrid: Visor, 1997.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VIGOTSKI. L. S. Psicologia, Educação e Desenvolvimento: Escritos de L. S. Vigotski: Problemas de Defectologia. Tradução, Organização, Edição, Tradução e Revisão Técnica de Zoia Prestes e Elisabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2021a.
VIGOTSKI, L. S. Problemas da Defectologia, v.1. Organização e Tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2021b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Olhares & Trilhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: