Estratégias de leitura do gênero discursivo informativo

experiência em uma estação rotacional

Authors

  • Viviane Caline de Souza Pinheiro Universidade Federal de Alagoas
  • Adriana Cavalcanti dos Santos Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73783

Keywords:

Literacy, Reading, Reading strategies

Abstract

This article aims to identify the reading strategies used by groups of students who were in the process of appropriating the alphabetic writing system when rotating through the reading station of an informative text. The methodological path is a qualitative research-intervention research based on the model of rotation stations in a second year elementary school class. The results identified that the main reading strategy used by the groups was the activation of world knowledge, considering that the students had studied about bees before the intervention was carried out; the anticipation of content occurred when they created hypotheses to confirm the use of a certain word; and the location and/or retrieval (copy) of information was identified in the words that needed to be filled in the spaces during the process of reading the text, making it possible to see that in the literacy process students use the most varied reading strategies. 

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Author Biographies

Viviane Caline de Souza Pinheiro, Universidade Federal de Alagoas

Mestra em Educação (PPGE/UFAL). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didáticas da Leitura, da Literatura e da Escrita (GELLITE).

Adriana Cavalcanti dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Educação (UFAL). Professora do Magistério Superior da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Didáticas de Leitura, da Literatura e da Escrita (GELLITE).

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Published

2024-08-31

How to Cite

PINHEIRO, V. C. de S.; SANTOS, A. C. dos. Estratégias de leitura do gênero discursivo informativo: experiência em uma estação rotacional. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 1–17, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.2.73783. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73783. Acesso em: 21 jan. 2025.