A alfabetização de estudantes Surdos através da Libras

Authors

  • Terezinha Cristina da Costa Rocha Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-7953-9484
  • Larissa dos Santos Cunha Universidade Federal de Minas Gerais
  • Maria José Francisco de Souza

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73762

Keywords:

Literacy, Deaf Students, Libras, Sign Language, Portuguese

Abstract

In this article, we discuss the literacy processes of Deaf students who are users of Brazilian Sign Language (Libras). The analyses are part of a study conducted in a school within the Municipal Public Education of Belo Horizonte, Minas Gerais - Brazil. The school has been enrolling a significant number of Deaf students in the literacy stage and has bilingual teachers, Libras and Portuguese users, as well as Libras interpreter translators. The study aimed to comprehend how literacy processes aimed at Deaf students have been established, primarily examining which pedagogical practices have been used for teaching reading and writing and how student participation occurred. The results focus on how the school has organised itself to support Deaf students, how reading and text interpretation were conducted in Portuguese language classes, and how written production in Portuguese was carried out by Deaf students.

Downloads

Author Biographies

Larissa dos Santos Cunha, Universidade Federal de Minas Gerais

Educationalist, graduated from the Federal University of Minas Gerais (UFMG).

Maria José Francisco de Souza

Professor at the Faculty of Education at the Federal University of Minas Gerais (UFMG)

References

AGAR, M. H. Language shock: understanding the culture of conversation. 1ºed. New York: William Morrow, 1994.

AGAR, M. H. Speaking of ethnography. London: SAGE, 1986. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412985895

ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisas quantitativas e qualitativas. 2.ed. São Paulo: Editora Pioneira, 1999.

ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BATISTA, A. A. G. et al. Avaliação diagnóstica da alfabetização. Belo Horizonte: Ceale/FAE-UFMG, v.3, 2005.

CASTANHEIRA, M. L. Aprendizagem contextualizada: discurso e inclusão na sala de aula. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

COSTA, D. A. F. A apropriação da escrita por crianças e adolescentes surdos: interação entre fatores contextuais. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos. Belo Horizonte: Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, 2001.

FERNANDES, S. Letramentos na educação bilíngue para surdos: caminhos para a prática pedagógica. NAPNE. Curitiba, 2012.

GREEN, J.; BLOOME, D. Ethnography and ethnographers of and in education: a situated perspective. In: FLOOD, J.; HEATH, S. B.; LAPP, D. (eds.). Handbook of research on teaching literacy through the communicative and visual arts. New York: Routledge, 1997. p. 181-202.

GREEN, J. L.; DIXON, C.; ZAHARLICK, A. A etnografia como uma lógica de investigação. Educação em Revista, n. 42, p. 13-79, 2005. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982005000200002. Acesso em: 02 maio 2024.

GEE, J. P. Social linguistics and literacies: ideology in discourses. London: Routledge, 2011.

GOMIDES, P. A. D.; CARVALHO, G. T.; ROCHA, T. C. C. Literatura Surda e percursos sócio-históricos de formação de dois professores surdos. Trabalhos em Linguística Aplicada, 60(3), 735–747. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0103181311071011520211025

HEATH, S. B. Ethnography in education: defining the essential. In: GILMORE, P.; GLATTHORN, A. A. (Eds.). Children in and out of school: ethnography and education. Washington: Praeger, 1982. p. 33-58.

MARTINS, R. M. F.; ROCHA, G. Alfabetização de crianças surdas em língua portuguesa. Cuadernos de Educación Y Desarrollo, 15(3), 2794-2809, 2023. DOI: https://doi.org/10.55905/cuadv15n3-043

MENEZES, D. C. Letramento em comunidade de surdos. Tese (Doutorado em Linguística). Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/7491. Acesso em: 02 maio 2024.

PAPEN, U. TUSTING, K. Using ethnography and ‘real literacies’ to develop a curriculum for English literacy teaching for young deaf adults in India, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/03057925.2019.1585756

QUADROS, R. M. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. 1ª edição ed. Porto Alegre: Artmed, 1997.

QUADROS, R. M.; SCHMIEDT, M. L. P. Ideias para ensinar português para surdos. Brasília: MEC/SEESP, 2006.

ROCHA, T. C. C. Libras e Língua Portuguesa em sala e aula: da democratização do acesso ao Ensino Superior à participação de estudantes surdos em práticas de letramentos acadêmicos. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/36361. Acesso em: 02 maio 2024.

ROCHA, T. C. C. The participation of Deaf Students in higher education in Brazil: ethnographic insights into the communicative processes involved in navigating academic literacies. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Belo Horizonte, v. 24, n. 1, e40313, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202440313.

SILVA, G. M. O português como segunda língua dos surdos brasileiros: uma apresentação panorâmica. Revista X. v. 12, n. 2, 17 dez., 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v12i2.51140

STREET, B. V. Introduction: The New Literacy Studies. In: Cross-cultural approaches to literacy, edited by B. V. Street, 1–23. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.

TARDIF, M. RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade. Dez.; 21(73):209-44, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013.

Published

2024-09-27

How to Cite

CRISTINA DA COSTA ROCHA, T.; DOS SANTOS CUNHA, L.; FRANCISCO DE SOUZA, M. J. A alfabetização de estudantes Surdos através da Libras. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 1–27, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.2.73762. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73762. Acesso em: 22 feb. 2025.