Evaluation of the use of wireless technology for the development of phonological awareness in children with a learning disability in the writing system due to the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.1.73348

Keywords:

Wireless technology, Phonological awareness, Learning disabilities, Educational robotics, Literacy

Abstract

The present study is part of an ongoing doctoral research aimed at investigating the effects of wireless technology use as an aid in the literacy process for typical and atypical children experiencing learning delays in writing due to the Covid-19 pandemic. It is quasi-experimental research divided into three phases: pre-test, intervention, and post-test. The research subjects are typical and atypical students from the 3rd and 4th grades. For the development of activities, an editor and player developed by Preuss et al. (2019) were utilized. Preliminary results already indicate that the use of puppets associated with RFID cards served as motivating elements for the children. Regarding the development of phonological awareness, we observed visible progress in the post-test compared to the difficulties observed in the pre-test.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAMS, M. J. et al. Consciência fonológica em crianças pequenas. Porto Alegre, RS: Artmed, 2006.

BEHAR, P. A. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. UFRGS, Porto Alegre, 06 julho 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 13 mar. 2023.

BRADLEY, L.; BRYANT, P. Categorizing sounds and learning to read: a causal connection. Nature, London, v. 301, n. 1, 419-421, 1983. DOI: https://doi.org/10.1038/301419a0.

BRADLEY, L.; BRYANT, P. Children's reading problems. Oxford: Blackwell, 1985.

CAPOVILLA, A.; CAPOVILLA, F. Efeitos do treino de consciência fonológica em crianças com baixo nível socioeconômico. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 13, n. 1,7-24, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/hjw35SdqgzJ6w4LQtxzYVPk. Acesso em: 26 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722000000100003.

CARDOSO-MARTINS, C. A consciência fonológica e a aprendizagem inicial da leitura e da escrita. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 41-49, 1991. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1053. Acesso em 26 abr. 2024.

CHEN, W. Multitouch Tabletop Technology for People with Autism Spectrum Disorder: a review of the Literature. Proceed Computer Science, v. 14, p. 198-207, Dec. 2012. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050912007855. Acesso em: 26 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2012.10.023.

CONCHINHA, C., P. OSÓRIO, J. C. DE FREITAS. Playful learning: Educational robotics applied to students with learning disabilities. In 2015 International Symposium on Computers in Education (SIIE), Setubal, Portugal, 2015, pp. 167-171, DOI: https://doi.org/10.1109/SIIE.2015.7451669.

DEL PINO, M. A. B. et al. Alfabetização em rede: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia Covid-19 - relatório técnico (parcial). In: REVISTA BRASILEIRA DE ALFABETIZAÇÃO, ISSN: 2446-8584, n.13, 185-201, 2020. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/8165. Acesso em: 26 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.47249/rba2020465.

FERREIRO, E. Uma reflexão sobre a língua oral e a aprendizagem da língua escrita. Porto Alegre: Revista Pátio, Ano VIII, n. 29, fev/abr, 2004, p. 8-12.

GLUZ, J. C. et al. Ambiente Virtual Tangível para Integração Sensorial no Ensino de Ciências numa Perspectiva Inclusiva. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 29., 2018, Online. Anais[...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018. p. 545. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/sbie/issue/view/180. Acesso em: 26 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2018.545.

GOSWAMI, U.; BRYANT, P. Phonological skills and learning to read. Hillsdale, NJ: Erbaum, 1990.

KERBER S. E., L. M. PASSERINO. Autoria e colaboração com o uso das Tic na escola rural: um estudo de caso da inclusão digital na EEEF Júlio de Castilhos. Porto Alegre: UFRGS, 2012. 64 p. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/102818. Acesso: 20 abr. 2024

LAMPRECHT, R. R. e al. Consciência dos sons da língua: subsídios teóricos e práticos para alfabetizadores, fonoaudiólogos e professores de língua portuguesa. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. 2ª edição.

LESLEY X., ALISSA N., NIMA M. Are tangible more fun? Comparing children’s enjoyment and engagement using physical, graphical and tangible user interface. In: Tangible and Embedded Interaction (TEI’2008), 2., 2008, Bonn, Germany. Proceedings P. 191-198.

LÉVY, P. Intelligence Technologies: the future of thinking in the information age. 13.ed. São Paulo: Editora 34; 2004.

MAGALHÃES, E. As concepções das aplicações da mediação tecnológica na educação. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza, ano MMXXIV, Nº. 000242, 26/01/2024. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/artigo/concepcoes-das-aplicacoes-da-mediacao-tecnologica-na-educacao-0. Acesso em: 26 abr. 2024.

MARCHETI, P.T, MEZZOMO, C.L, CIELO, C.A. Desempenho em consciência silábica e fonêmica em crianças com desenvolvimento de fala normal e desviante. Rev CEFAC. 2010; 12(1):12-20. DOI: 10.1590/S1516-18462009005000048.

MENDES, I. Mediação tecnológica na educação: análise conceitual desta área de intervenção educomunicativa. Anais VI CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/61063. Acesso em: 26 abr. 2024.

MORAIS, A. G.; ALBUQUERQUE, E. B. C. Alfabetização e letramento: O que são? Como se relacionam? Como “alfabetizar letrando”? Recife, PE: Construir Notícias, v. 07 n.37, p. 5-29, nov/dez, 2007. Disponível em: https://www.construirnoticias.com.br/alfabetizacao-e-letramento/. Acesso em 20 abr. 2024.

MORAIS, A. G. Consciência Fonológica na Educação Infantil e no Ciclo de Alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

PACHECO, L. P.; HÜBNER, L. C. Como o distanciamento social em tempos de pandemia desafia os estágios iniciais da aprendizagem da leitura em crianças. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 46, n. 85, p. 58-69, jan. 2021. ISSN 1982-2014. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/15672. Acesso em: 20 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v46i85.15672.

PREUSS, E. et al. Uso de Mesa Tangível na Educação Inclusiva. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 31, 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 742-751. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbie/article/view/12830. Acesso em: 22 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.742.

QUEIROZ, M. de; SOUSA, F. G. A. de.; PAULA, G. Q. de. Educação e Pandemia: impactos na aprendizagem de alunos em alfabetização. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 1 –9, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6057. Acesso em: 26 abr. 2024.

ROAZZI, A.; CARVALHO, M. R. O desenvolvimento de habilidades de segmentação lexical e a aquisição da leitura. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 76, n. 184, p. 477-548, 1995. DOI: 10.24109/2176-6681.rbep.76i184.1101.

SCLIAR-CABRAL, L, Sistema Scliar de Alfabetização – Roteiros para o professor. Vol. I. Florianópolis: Editora Lili, 2012.

SCLIAR-CABRAL, L. Textos Essenciais e Fundamentos do Sistema Scliar de Alfabetização. REVEL, edição especial n. 15, 2018. Disponível em: https://www.revel.inf.br/pt/edicoes/?id=51. Acesso em: 25 mai. 2023.

SCLIAR-CABRAL, L. Princípios do sistema alfabético do português do Brasil. 2. ed. Florianópolis: Editora Lili, 2022.

SITDHISANGUAN, K. et al. Using tangible user interfaces in computer-based training systems for low-functioning autistic children. Pers Ubiquit Comput, v. 16, p. 143-155, 2012. DOI: 10.1007/s00779-011-0382-4.

SOARES, M. A reinvenção da alfabetização. Presença pedagógica. v. 9, n. 52, p. 15-21, jul./ago. 2003. Disponível em: https://ria.ufrn.br/jspui/handle/1/122. Acesso em: 20 abr. 2024.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2018.

SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2021

TOMASELLO, M. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. Tradução: Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

VYGOTSKY, L. S. A Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

Published

2024-06-24

How to Cite

KUSS, P. F.; SALETE, M.; HENRIQUES, R. V. B. Evaluation of the use of wireless technology for the development of phonological awareness in children with a learning disability in the writing system due to the Covid-19 pandemic. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 1–22, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.1.73348. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73348. Acesso em: 23 nov. 2024.