A MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA COMO PRÁTICA DOCENTE NA PRÉ-ESCOLA EM CATALÃO-GO
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64599Keywords:
Prática docente, Educação Infantil, Mediação Pedagógica, Teoria Histórico-CulturalAbstract
This research aimed to identify and analyze the possibilities and forms of pedagogical mediation in the practices of teachers of preschool children in the Municipal Education Network of Catalão (GO). Based on the assumptions of the Historical-Cultural theory, it starts with the defense of education as a universal condition for human development and pedagogical mediation as a major condition for teaching work. A field research was carried out in two municipal institutions of Early preschool education in Catalão (GO), using methodological procedures: observations and semi-structured interviews. Data analysis was performed using the Marxist method, with emphasis on the categories: teaching work, praxis and pedagogical mediation. The results point to the centrality of the pedagogical mediation category in teaching practices in preschool, although it indicates an emphasis on pedagogical practices with a view to the formation of reading competence and the preparation of children for the 1st year of Elementary School. There is also a dichotomization between the pedagogical mediations provided in daycare and preschool, reinforcing some of the binomials that historically haunt/instigate researchers and teachers of Early Childhood Education. We defend the importance of overcoming the fragmentation of this stage and of guaranteeing objective conditions for the effectiveness of qualified pedagogical mediation and the teaching/learning/child development triad.
Downloads
References
ARCE, A. Interações e brincadeiras na educação infantil. Campinas, SP: Editora Alínea, 2013.
ANDRADA, Interação e construção de conhecimento em situação de roda na educação infantil. 2006. 175 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia)-Universidade de Brasília, Brasília, 2006. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/6317. Acesso em 15 junho 2021.
BARBOSA, I. G; ALVES, N. N. L; MARTINS, T. A. T. O professor e o trabalho pedagógico na educação infantil. In: LIBÂNEO, J.C; SUANNO, M.V.R; LIMONTA, S.V. Didáticas e práticas de ensino: texto e contexto em diferentes áreas do conhecimento. Goiânia: CEPED/Editora PUC Goiás, 2011, p. 133-149.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9.394/96. 11. ed. Brasília, 2013.
DUARTE, N. Concepções afirmativas e negativas sobre o ato de ensinar. Cadernos CEDES. Campinas, v. 19, n. 44, p. 85-106, apr. 1998. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32621998000100008&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 05 jul. 2016.
FACCI, M. G. D; BRANDÃO, S. H. A. A importância da mediação para o desenvolvimento das funções psicológicas superiores de alunos da educação especial: contribuições da psicologia histórico-cultural. Anais... XIV Encontro nacional de didática e prática de ensino. Porto Alegre, 2008. p. 1-32.
GASPARIN, J. L. (2013). Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5 ed. Campinas: Autores Associados.
KRAMER, S. A pré-escola como direito social. Ideias, São Paulo, FDE, n.2,1998 p.13-17.
PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano. A didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da psicologia histórico-cultural da atividade. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: Edufu, 2017a, p.187-224.
MARSIGLIA, A. C. G. A prática pedagógica histórico-crítica na educação infantil e ensino fundamental – Campinas, SP: Autores Associados, 2011. – (Coleção Educação contemporânea).
MARTINS, L. M. Pedagogia histórico-critica e psicologia histórico-cultural. In: MARSIGLIA, A. C. G (Org.). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas, SP: Autores Associados, 2011, p. 43-58.
NETO, C.O. O trabalho de campo como descoberta e criação. In: DESLANDES, S. F; NETO, O. C; GOMES, R. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994, p. 51-66.
PASQUALINI, J. C. Contribuições da psicologia histórico-cultural para a educação escolar da criança de 0 a 6 anos: desenvolvimento e ensino em Vigotski, Leontiev e Elkonin. 2006. 207 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2006.
PIMENTA, S.G. Saberes pedagógicos e atividade docente. Editora Cortez. São Paulo. 2011.
PRESTES, Z. R. Quando não é a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil: repercussões no campo educacional. 2010. 295 f. Tese (Doutorado em Educação)- Universidade de Brasília, Brasília, 2010. Disponível em . https://repositorio.unb.br/handle/10482/9123 Acesso em 07 janeiro 2022.
REYES, C. R. Sobre o que falam as crianças em suas histórias: leituras e práticas cotidianas. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação e Ciências Humanas. Universidade Federal de São Carlos, 2000.
RODRIGUES, S. A.; GARMS, G. M. Z. Intencionalidade da ação educativa na educação infantil: a importância da organização do tempo e do espaço das atividades. Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente, ano XIII, v. 14, n. 15,2007, p. 123-13.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed.
Campinas: Autores Associados, 2013.
VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: